بازی با جان در جادههای جانکاه کردستان

ایرنا/ سنندج- ایرنا- همین چند روز پیش بود که بر اثر واژگونی خودرو پراید و متعاقب آن وقوع آتش سوزی، در مسیر سروآباد- روستای گواز، سه عضو یک خانواده جانشان را از دست دادند؛ امسال، از این جنس حوادث در جادههای کردستان کم نبود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، ۱۱ شهریور بود که یک دستگاه نفتکش در محدوده سهراهی سنندج- مریوان پس از واژگونی، دچار انفجار و حریق شد و راننده جانش را از دست داد؛ در حادثه تلخ دیگری هم ۲۳ شهریور ماه در محدوده شهری و کمربندی بهشت محمدی سنندج، واژگونی خودرو سمند، جان یک مادر و دخترش را گرفت.
رئیس پلیس راه کردستان هم ضمن ابراز نگرانی از این وضعیت، آمار واژگونی خودرو در استان را از میانگین کشوری بالاتر اعلام و بر لزوم رانندگی با سرعت مطمئن، به دلیل کوهستانی بودن اغلب محورهای استان تاکید کرد.
به گفته سرهنگ حمیدرضا عبدالملکی، تخطی از سرعت مطمئنه، کوهستانی بودن جادهها و ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه، دلایل اصلی بالا بودن آمار واژگونی خودرو و تصادفات جادهای است.
تخطی از سرعت مطمئنه علت ۳۰ درصد تصادفات جادهای
قطعا در کنار عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، جادههای کم عرض و کوهستانی و نبود آزادراه، زمینه بروز خیلی از تصادفات جادهای را فراهم کرده است.
رئیس پلیس راه کردستان با اشاره به اینکه آمار حوادث رانندگی در ۶ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، تغییری نداشته است، افزود: با این حال، امسال تردد وسایل نقلیه در محورهای استان، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶۰ درصد افزایش داشت.
سرهنگ عبدالملکی محور سنندج -کرمانشاه، سقز- بوکان و سنندج- همدان را به ترتیب، پرخطرترین محورهای استان اعلام و اضافه کرد: بیشترین تصادفات جادهای در روزهای پنجشنبه و جمعه و ساعت ۱۶ تا ۲۰ اتفاق می افتد.
وی از افزایش تصادفات جادهای در محورهای روستایی استان خبر داد و گفت: این محورها قابل کنترل نیست و تنها راه کاهش تصادفات، توسعه و فرهنگسازی رعایت توصیههای ایمنی است.
رئیس پلیس راه کردستان با اشاره به اینکه دلیل ۳۰ درصد تصادفات جادهای، تخطی از سرعت مطمئنه است، افزود: عدم توجه به جلو دومین عامل بروز حوادث رانندگی است.
رانندگان پژو ۴۰۵ بیشترین مقصران حوادث رانندگی
اگر توجه کرده باشید، اغلب رانندگان خودروهای پژو ۴۰۵ با سرعت بالا حتی در خیابان ها و معابر شهری رانندگی می کنند؛ این قضیه حالا در جاده های برون شهری هم مصداق دارد و طبق گفته سرهنگ عبدالملکی، بیشترین مقصران تصادفات جادهای را رانندگان خودروهای پژو ۴۰۵ به خود اختصاص دادهاند و این عدد در کردستان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.
وی صحبتی با خانوادهها هم داشت و گفت اجازه ندهند نوجوانان بدون گواهینامه رانندگی کنند؛ چرا که آمار تصادفات جادهای رانندگان فاقد گواهینامه منجر به فوت در استان افزایش پیدا کرده که هم از لحاظ مالی و جانی، خسارات زیادی به دنبال دارد.
رفع ۱۲ نقطه حادثه خیز در کردستان
یکی از دستگاههای مرتبط با بحث استانداردسازی جادهها و رفع نقاط حادثهخیز، اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای است که نقش مهمی در جلوگیری از بروز حوادث رانندگی میتواند ایفا کند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: از ۱۶ نقطه حادثه خیز مصوب شده در استان، ۱۲ نقطه آن رفع شده و مابقی نیز در دست اجراست که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت دارد.
شهرام شکری افزود: نیمه اول امسال، ۲ هزار و ۲۰۰ کیلوکتر راه اصلی، فرعی و روستایی در راستای ایمن سازی، خطکشی شده است.
وی با اشاره به اجرای ۱۰ کیلومتر حفاظ بتنی و گاردریل در محورهای استان، اضافه کرد: امسال ۱۰ مقطع روشنایی نقطه ای هم انجام شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان به فعال بودن ۴۶ سامانه هوشمند کنترل سرعت در استان اشاره داشت و گفت: امسال سعی می کنیم حداقل ۴۱ سامانه دیگر را نصب کنیم و ۲۲ سامانه دیگر را تا نیمه دوم سال آینده اضافه کنیم.
به گفته شکری، امسال پنج هزار و ۱۵۰ تابلو علائم راهنمایی رانندگی و هزار و ۲۶۰ مترمربع تابلو اطلاعاتی در محورهای استان نصب شد.
وی به این هم اشاره داشت که بیشترین دلیل حوادث رانندگی به اشتباهات انسانی برمی گردد؛ البته عدم تناسب بین تجهیزات و امکانات امدادی و فاصله تا مراکز درمانی، در افزایش تلفات تصادفات نیز نقش مهمی دارد.
طول شبکه راههای استان کردستان، هفت هزار و ۸۳۴ کیلومتر شامل ۶ هزار کیلومتر راه روستایی، ٢٢٦ کیلومتر بزرگراه، ٣٠٨ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و ٣٠٠ کیلومتر راه فرعی است.
به گزارش ایرنا، تقریبا هر روز شاهد وقوع تصادف در محورهای مختلف استان کردستان هستیم که گاه جدا از مصدومیتهای جبرانناپذیر، منجر به فوت تعدادی شده و خانوادهها را عزادار میکند؛ استانداردسازی، ایجاد اتوبان( از جمله اتمام کریدور شمال-جنوب در محدوده استان) و البته فرهنگ سازی و جریمههای سنگین برای رانندگان پرخطر، میتواند نقش مهمی در کاهش این حوادث داشته باشد.