پیادهراهسازی در زنجان، نیازمند مطالعات دقیق و مشارکت مردمی

ایرنا/ زنجان - ایرنا - طرحهای پیادهراهسازی که در مرکز شهر زنجان با هدف ارتقای فضای عمومی انجام میشود نیازمند مطالعات دقیق، شفافیت اطلاعاتی، مشارکت مردمی و پاسخگویی مسئولان است تا ضمن تحقق اهداف به اعتمادسازی در جامعه و افزایش سرمایههای اجتماعی منجر شود.
به گزارش ایرنا، در سالهای اخیر، مدیریت شهری زنجان با اجرای طرحهای پیادهراهسازی در مرکز شهر، تلاش کرده است تا با کاهش تردد خودروها، افزایش فضای عمومی و ارتقای محیط زیست شهری، چهرهای نو به شهر ببخشد.
اهداف این طرحها از جمله پیادهراه سبزهمیدان و طرح جدید در خیابان طالقانی، کاهش آلودگی، رونق گردشگری و افزایش تعاملات اجتماعی بود اما در عمل چالشهای جدی در پی داشت که ضرورت بازنگری در سیاستهای شهری را بیش از پیش نمایان می کند.
پیاده راه سبزهمیدان؛ طرحی که به بازنگری رسید
استاندار زنجان پس از اعتراضهای مکرر مردم و کسبه به مشکلات ناشی از پیادهراه شدن سبزهمیدان، دستور بررسی مجدد این طرح را صادر کرد. در پی این دستور، شورای ترافیک استان بازگشایی مسیر سبزهمیدان تا میدان انقلاب را به تصویب رساند که پس از اتمام عملیات کفسازی میدان انقلاب اجرایی شد.
محس صادقی طی هفتههای گذشته در جریان بازدیدهای خود از وضعیت پیادهراه سبزهمیدان با مشکلات متعددی که از اجرای این طرح ناشی شده بود، مواجه شد.
از جمله این مشکلات میتوان به افزایش ترافیک در مسیرهای جایگزین، کاهش چشمگیر حضور گردشگران، اختلال در عملکرد ناوگان حملونقل عمومی و نارضایتی کسبه اشاره کرد.
صادقی با تأکید بر اینکه این طرح با مطالعات جامع ترافیکی همخوانی ندارد، اظهار داشت: اجرای پیادهراه سبزهمیدان باعث قطع یکی از اصلیترین شریانهای شرقی-غربی شهر شد و باید مورد بازنگری قرار می گرفت.
پس از درخواستهای مکرر مردم و کسبه برای بازگشایی مسیر پیادهراه سبزهمیدان و رفع مشکلات ایجاد شده، استاندار زنجان ۱۲ مهرماه امسال مسیر سبزهمیدان تا میدان انقلاب را پس از ۶ سال مسدودی به دلیل پیاده راه بودن بازگشایی کرد.
پیاده راه سازی خیابان طالقانی؛ نگرانی از تکرار تجربه سبزهمیدان
در ماههای اخیر، مسئولان شهری تصمیمی مبنی بر مسدودسازی خیابان طالقانی تحت عنوان «پیادهراهسازی و کاهش عرض معبر» اتخاذ کردهاند؛ تصمیمی که موجب نگرانی شدید و مخالفت گسترده اهالی و کسبه این خیابان شده است.
این اقدام از نظر ساکنان این معبر، اقدامی شتابزده و مشابه تجربه ناموفق طرح پیادهراه سبزهمیدان تلقی میشود و احتمال شکست آن بسیار بالاست.
یکی از ساکنان خیابان طالقانی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اهالی و کسبه خیابان طالقانی بهطور صریح و قاطع با طرح پیاده راه این مسیر مخالف هستند و دلایل مخالفت خود را طی نامهها و مکاتبات متعدد به شورای اسلامی شهر زنجان، شهرداری و معاونت عمرانی استانداری اعلام کردهاند.
محمد حسین علاپور اظهار کرد: جلسات حضوری و غیرحضوری متعددی نیز برگزار شده اما تاکنون نتیجهای حاصل نشده است و با وجود پیگیریهای گسترده اهالی و کسبه خیابان طالقانی، متأسفانه تا این لحظه هیچ پاسخ شفاف و مکتوبی از مراجع ذیربط دریافت نکرده ایم و هیچ مدرکی از مطالعات کارشناسی یا مصوبات قانونی مرتبط با طرح در اختیار اهالی قرار نگرفته است.
علاپور گفت: در تمامی این نشستها، نمایندگان اهالی خواستار ارائه مستندات رسمی و قانونی طرح از جمله مصوبه کمیسیون ماده پنج و مطالعات اجتماعی، فرهنگی، ترافیکی و پدافند غیرعامل شدند اما در هیچیک از این جلسات، پاسخ مستند، قانونی یا مکتوبی از سوی مسئولان مربوطه ارائه نشد.
وی خاطرنشان کرد: درخواست نهایی اهالی و کسبه خیابان طالقانی این است که اجرای عملیات بهسازی صرفا شامل سنگفرش و اصلاح پیادهروها باشد و بدون کاهش عرض خیابان، بدون مسدودسازی مسیر و بدون ایجاد محدودیت در عبور و مرور خودروها به اتمام برسد.
دیدگاه شهردار زنجان؛ دفاع از طرح پیادهمحور
منصور سلطانیمحمدی، شهردار زنجان پیرامون اجرای طرح پیادهمحور در خیابان طالقانی به برخی انتقادات مطرحشده پاسخ داد و تأکید کرد: این پروژه از ابتدا در قالب طرح جامع شهری بهعنوان پیادهمحور طراحی شده بود.
وی با بیان اینکه «پیادهراه» با «پیادهمحور» تفاوت دارد، گفت: در پیادهراه نباید اختلاف سطح وجود داشته باشد، اما در این پروژه معبری با دو پیادهروی عریض در دو طرف ایجاد شده که نشاندهنده ماهیت پیادهمحور آن است.
شهردار زنجان با اشاره به وضعیت گذشته خیابان طالقانی افزود: عرض پیادهرو در سمت شرقی این مسیر تنها ۲.۵ متر و در سمت غربی ۷۰ سانتیمتر بود؛ بهطوریکه دو نفر نمیتوانستند بهراحتی از کنار هم عبور کنند در حالیکه این خیابان به میدان اصلی شهر منتهی میشود و نیازمند ساماندهی است.
وی کاهش عرض خیابان و افزایش عرض پیادهرو را عاملی برای افزایش حضورپذیری مردم در فضاهای عمومی دانست و گفت: پیش از این، حدود ۵۰ خودرو از صبح تا عصر در این خیابان پارک میکردند، اما اکنون با کاهش فضای پارک، امکان تردد راحتتر برای عابران فراهم شده است.
سلطانیمحمدی همچنین به تصویب این طرح در شورای ترافیک استان اشاره کرد و گفت: در ابتدا برخی مخالفتهایی وجود داشت، اما پس از بازدید میدانی و ارائه توضیحات، اعضای شورا قانع شدند و این طرح در فاز اول اجرا شده و در فاز بعدی نیز ادامه خواهد یافت.
وی ابراز امیدواری کرد که این پروژه ظرف سه ماه آینده به پایان برسد و آن را یکی از اقدامات مثبت مدیریت شهری در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان دانست.