نماد آخرین خبر

تغییر اقلیم باید به محتوای مدرسه و دانشگاه وارد شود

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تغییر اقلیم باید به محتوای مدرسه و دانشگاه وارد شود

ایسنا/  دانشیار آب‌وهواشناسی دانشگاه خوارزمی گفت: تغییر اقلیم، از یک موضوع صرفاً علمی که در دانشکده‌های علوم جغرافیایی مورد بحث قرار می‌گیرد، باید به محتوای آموزشی عمومی در همه رشته‌های دانشگاهی و مدارس وارد شود.

مهری اکبری، امروز سه‌شنبه ۲۲ مهر در نشست کشوری «آموزش جغرافیا و چالش‌های زیست محیطی» در مرکز تحقیقات معلمان کاشان اظهار کرد: گنجاندن مباحث مربوط به تغییراقلیم در برنامه ملی آموزش ایران از دبستان تا دانشگاه یک امر ضروری است.

وی افزود: دانش‌آموزان را باید در مدرسه نسبت به مسائل زیست محیطی توانمند کنیم. آن‌ها باید تفکیک زباله را در مدرسه تمرین کنند، اما کمتر مدرسه‌ای داریم که سطل بازیافت داشته باشد و دانش‌آموزان و کادر آموزشی، پسماندها را تفکیک کنند.

به گزارش ایسنا، رئیس کمیته المپیاد جغرافیای کشور بیان کرد: دانش‌آموزان، به‌عنوان آینده سازان جامعه باید مروج فرهنگ محیط‌زیست باشند و یک نماینده برای آموزش و تشویق در هر خانه برای صرفه‌جویی آب و سفیر سلامت شوند.

اکبری تاکید کرد: مشارکت جوامع محلی باید به وسیله دانش‌آموزان تقویت شود. وقتی دانش‌آموزان مسئولیت‌پذیر، نسبت به محیط زیست تربیت می‌کنیم آن‌ها نسبت به حفظ محل زندگی خود حساس می‌شوند.

 وی اضافه کرد: آموزش جغرافیا باید از روش سنتی و کتاب محور فاصله بگیرد. اگر به سیستم گذشته عمل کنیم و خلاقیتی نباشد، روز به روز تعداد علاقه‌مندان به جغرافیا کم شده و به‌عنوان یک درس برای نمره به آن نگاه می‌کنند.

دانشیار آب‌وهواشناسی دانشگاه خوارزمی گفت: المپیاد جغرافیا یک رشته بین‌المللی است و این نگاه را باید از مدرسه تقویت کنیم. تلاش می‌کنیم که آموزش‌ها پروژه محور باشد و دانش‌آموزان، نگاه جغرافیایی را در همه جنبه‌های زندگی تمرین کنند.

دانشیار آب‌وهواشناسی دانشگاه خوارزمی با اشاره به اهمیت تکنولوژی آموزشی گفت: فناوری‌های مکانی، ابزار موثری برای آموزش جغرافیا است، اما معلم و محصل برای تحلیل داده‌ها به این فناوری‌ها دسترسی ندارند.

وی افزود: پیمان‌نامه دانش‌آموز و محیط زیست در مجلس سوم دانش آموزی تصویب شد که «محصولات آموزش بر مبنای توجه به محیط‌زیست و حفاظت از آن به‌عنوان یک اصل در حوزه آموزش رسمی کشور قرار گیرد» و آموزش و پرورش باید آن را اجرا کند.

اکبری اظهار کرد: تجربه آموزشی مدارس موفق را به اشتراک بگذاریم تا علاقه‌مندان به آن دسترسی پیدا کنند. آموزش جغرافیا در مدرسه باید توسط معلم متخصص، تدریس شود و اهمیت آموزش معلمان را در مدرسه و دانشگاه جدی بگیریم.

دانشیار آب‌وهواشناسی دانشگاه خوارزمی خاطرنشان کرد: برخی از مشکلات زیست محیطی، راهکارهای بومی دارد و تفکر انتقادی در دانش‌آموزان علاقه‌مند باید رشد پیدا کند تا آن‌ها چند بُعدی فکر کنند و نظرات آن‌ها را احصا کنیم.

رئیس کمیته المپیاد جغرافیای کشور تاکید کرد: آگاهی عمومی ما از مسائل زیست محیطی، نسبت به متوسط جهانی بسیار کم است که باید در نظام آموزشی دیده شده و ترویج شود.

وی بیان کرد: المپیادجهانی جغرافیا، یک مسابقه سالانه است که برای دانش‌آموزان ۱۶ تا ۱۹ سال جهان اجرا می‌شود. مرحله اول از آبان شروع می‌شود و دبیران مدارس، دانش‌آموزان را تشویق کنند تا فضای فکری آن‌ها تغییر کند و از نظر آموزشی سطح بالا برود که به نفع آن‌هاست.

 اکبری گفت: دانش‌آموزان در سه آزمون شرکت می‌کنند آزمون کتبی ۴۰ درصد نمره، آزمون چند رسانه‌ای به‌صورت تستی ۲۰ درصد و آزمون میدانی که ۴۰ درصد نمره دارد.

دانشیار آب‌وهواشناسی دانشگاه خوارزمی افزود: آموزش جغرافیا نباید محدود به آموزش نظری در مدرسه شود. دانش‌آموزان باید تحلیل داده‌ها را در محیط خود یاد بگیرند. به آموزش جغرافیا باید توجه ویژه داشته باشیم، اما متاسفانه جایگاهی برای آن قائل نیستیم.

وی اظهار کرد: محتوای کتاب‌های جغرافی و محیط زیست مدارس باید بازبینی شود و دبیران علاقه‌مند کمک کنند تا از این روند خارج شده و یک برنامه آموزش جغرافیا، مبتنی بر حل مسئله طراحی و عملیاتی شود.

اکبری با تاکید بر اهمیت نقش جوانان در فعالیت‌های داوطلبانه تصریح کرد: راهکارهای دانش‌آموزان و دانشجویان برای حل مشکلات باید مورد توجه قرار بگیرد تا به تقویت مشارکت اجتماعی کمک کند.

آموزش‌ جغرافیا، اهمیت به‌سزایی در توسعه فرهنگی، اجتماعی دارد

امیر فخرآبادی، مدیرگروه آموزش جغرافیا مدیریت آموزش و پرورش کاشان نیز در این همایش گفت: آموزش‌ جغرافیا، به‌عنوان یکی از درس‌های کلیدی در نظام آموزشی دنیا، اهمیت به‌سزایی در توسعه فرهنگی، اجتماعی دانشجویان و دانش آموزان دارد.

وی افزود: ارتقای مهارت‌های زیستی و افزایش هوش زیست محیطی، یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های آموزش‌وپرورش است و آموزش جغرافیا به‌عنوان پیشران کلیدی این آموزش‌ها، نقش اساسی در درک چالش‌های زیست محیطی ایفا می‌کند.

مدیرگروه آموزش جغرافیا مدیریت آموزش و پرورش کاشان بیان کرد: دانشجویان و دانش‌آموزان با آموزش جغرافیا می‌آموزند که استفاده نادرست از منابع طبیعی به بحران‌های زیست محیطی بیابان‌زایی، فرونشست، بحران آب، بحران ریزگردها و آلودگی، تغییرات اقلیمی و فرسایش خاک منجر شود.

فخرآبادی گفت: ترویج توسعه پایدار، افزایش مسئولیت‌پذیری زیست محیطی و ارتقا دانش زیست محیطی از رسالت‌های آموزش جغرافیا در مدرسه و دانشگاه است تا دانشجویان و دانش‌آموزان امروز یاد بگیرند که چگونه به‌صورت فردی و جمعی در حفاظت از محیط زیست نقش موثری ایفا کنند.

انتهای پیام





آخرین خبر البرز در اینستاگرام :https://instagram.com/alborztoday