بهرهگیری از ظرفیت حافظ برای ترویج حفظ قرآن، در حد تعارف مانده است

ایسنا/ قائممقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به شخصیت قرآنی و معنوی حافظ، این شاعر بزرگ پارسیگوی گفت: ظرفیت شخصیت حافظ برای ترویج فرهنگ حفظ قرآن کریم هنوز بهدرستی مورد استفاده قرار نگرفته و تنها در حد تعارف باقی مانده است.
حجتالاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی امروز سهشنبه ۲۲ مهر در نشست ادارهکل تبلیغات اسلامی فارس که با موضوعیت ایام بزرگداشت حافظ برگزار شد، با اشاره به همزمانی این نشست با روز بزرگداشت حافظ اظهار کرد: وقتی درباره حفظ قرآن سخن گفته میشود، این موضوع جنبههای آموزشی، تبلیغی و پژوهشی دارد و لازم است در کارگروهها و کمیسیونهای ذیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی، میان این بخشها همافزایی و هماهنگی وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد: فعالیتهای حوزههای حفظ، تبلیغ، تدبر و آموزش قرآن کریم نمیتواند از هم جدا و مستقل باشد و باید بهصورت مکمل و همجهت دنبال شود.
قائممقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به ظرفیت گسترده شخصیت حافظ در ترویج مفاهیم قرآنی گفت: بیش از سه دهه است که در حوزه حفظ قرآن فعالیت دارم، اما با وجود این سابقه، بهرهگیری از شخصیت جناب حافظ در ترویج حفظ قرآن تنها در حد یک تعارف باقی مانده است. در حالی که حافظ ظرفیت عظیمی در این زمینه دارد.
وی با بیان اینکه امروز در کشور، طرح «زندگی با آیهها» در حال پیگیری است، افزود: هدف این طرح، تبدیل اندیشههای قرآنی به بینات و مسلمات فکری است؛ اتفاقی که در شعر حافظ رخ داده است. تخلص «حافظ» خود نشانهای از نسبت عمیق او با قرآن است و هنوز در کشور کسانی هستند که نمیدانند حافظ، حافظ قرآن بوده است.
حسینی تصریح کرد: در معرفی حافظان قرآن، نباید صرفاً به بیان افتخارات فردی اکتفا کنیم، بلکه باید نشان دهیم که چه آثار و برکاتی از حفظ قرآن در زندگی شخصیتهای علمی، فرهنگی و دینی پدید آمده است. مرجع تقلید، دانشمند یا نخبه علمی که حافظ قرآن بوده، میتواند الگوی مؤثری برای نسل جوان باشد.
فارس؛ گنجینهای از سرمایههای قرآنی
قائممقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با تأکید بر ظرفیتهای قرآنی فارس گفت: شما در استان فارس ذخایر و سرمایههای ارزشمندی دارید که تنها متعلق به این استان نیست و میتوان از آنها در سطح ملی بهرهبرداری کرد.
وی با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در کنگره جهانی حافظ در سال ۱۳۶۸ افزود: آنچه ایشان درباره حافظ فرمودند، هنوز ترجمانش را در کتابهای درسی، حوزه و دانشگاهها نمیبینیم؛ در حالی که این معارف باید در نظام آموزشی ما بازتاب یابد.
ضرورت نوآوری در تبلیغ و آموزش حفظ قرآن
حسینی با بیان اینکه بخشی از فرایند حفظ قرآن به دعوت و تبلیغ آن بازمیگردد، گفت: برنامههایی مانند «محفل» با معرفی حافظان قرآن توانستهاند در این زمینه تأثیرگذار باشند، اما هنوز ظرفیتهای بسیاری برای کار تبلیغی وجود دارد.
وی با اشاره به تجربههای نوآورانه در حوزه آموزش حفظ قرآن اظهار کرد: در گذشته مجموعههایی مانند نور از نخستین مراکزی بودند که نرمافزار حفظ قرآن را طراحی کردند، اما امروز از این زیرساختها در سطح ملی کمتر استفاده میشود. در حالیکه پلتفرمهایی مانند اسنپ توانستند با نوآوری، عرصه حملونقل را دگرگون کنند، ما نیز میتوانیم از فناوریهای نو، از جمله هوش مصنوعی، در آموزش و تسهیل حفظ قرآن بهره ببریم.
قائممقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در پایان گفت: موفقیت ایران در عرصه حفظ قرآن پس از انقلاب اسلامی، در مقایسه با کشورهای عربزبان، بهواسطه نوآوریها و روشهای خلاقانهای است که در این حوزه به کار گرفته شد. ما مسیر سنتی برخی کشورها مانند سودان و لیبی را دنبال نکردیم، بلکه روشهای نوینی را ایجاد کردیم که نتیجهبخش بود و امروز باید با بهرهگیری از فناوریهای روز، این مسیر را ادامه دهیم.
انتهای پیام