محتوای رسانه باید علمی و برای عموم قابل استفاده باشد

ایرنا/ قم - ایرنا - مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به تحولات گسترده در عرصه رسانه و تغییر ذائقه مخاطبان، گفت: در شرایط کنونی که ذائقه عمومی به سمت محتوای فشرده و سریع سوق یافته است، محتوای رسانه باید علمی و تخصصی و برای عموم مردم قابل درک و استفاده باشد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، «حسین جابریانصاری» عصر چهارشنبه در جریان بیست و ششمین سفر استانی خود به مقصد قم و در دیدار با مدیر بنیاد بینالمللی اسرا، با تأکید بر رسالت رسانه در توجه به نیاز مخاطب عمومی، افزود: پیامبران نیز مخاطبان عمومی داشتند و این نکته مهمی برای همه نهادهای فرهنگی و رسانهای است؛ بنابراین علاوه بر مخاطبان خاص و اهل فضل، باید به نیازهای اطلاعاتی عموم جامعه نیز به صورت ویژه توجه شود.
وی با اشاره به نمونههای موفق در این زمینه از «تفسیر تسنیم» آیتالله جوادی آملی به عنوان اثری ارزشمند و گسترده نام برد و افزود: همانگونه که از متون مفصل، خلاصهها و چکیدههای کاربردی استخراج میشود، میتوان با طراحی پروژههای هدفمند، محتوای غنی و تخصصی را به شکلی جذاب و متناسب با زمان و نیاز مخاطب امروز ارائه کرد.
جابری انصاری با بیان اینکه نباید دست مخاطب عمومی را خالی گذاشت، اظهار امیدواری کرد که با برنامهریزی دقیق و تولید محتوای خلاقانه، بتوان گامهای مؤثری در جهت معرفی هرچه بهتر آثار فاخری مانند آثار آیتالله جوادی آملی به جامعه برداشت.
وی تاکید کرد: قابل استفاده بودن محتوای خبر برای توده مردم بدان معنا نیست که از عمق و غنای مطالب کاسته شود، بلکه باید محتوای عمیق و ارزشمند با روشهای خلاقانه و قالبهای جذاب به گونهای ارائه گردد که برای فرد عادی جامعه نیز مفید و قابل درک باشد و این همان مسئولیت اجتماعی رسانه در قبال آگاهیبخشی به توده مردم است.
به باور وی، تصویرسازی و استفاده از ابزارهای تجسم همچون اینفوگرافیک، نمودارهای گویا، عکسهای نمادین و ویدئوهای کوتاه از جمله راههایی است که میتواند مفاهیم انتزاعی را برای فهم و درک توده مردم مهیا کند.