نماد آخرین خبر

سنگر مشترک «خانه و مدرسه»؛ رمز تربیت نسل آگاه و مقابله با نفوذ بیگانه

منبع
ايرنا
بروزرسانی
سنگر مشترک «خانه و مدرسه»؛ رمز تربیت نسل آگاه و مقابله با نفوذ بیگانه

ایرنا/ کرج - ایرنا - هفته پیوند اولیا و مربیان (۲۴ تا ۳۰ مهرماه) هر سال فرصتی حیاتی برای بازخوانی و تبیین تلاش‌های مستمر نهادی مهم است که هدف آن تقویت و تحکیم پیوند میان خانه و مدرسه است؛ تعاملی که تنها راه دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت چند ساحتی و ساختن نسلی آگاه برای آینده کشور به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، نهاد خانواده به عنوان نخستین و کلیدی‌ترین پایگاه تربیت، مسوولیت سنگینی در قبال نسل جدید بر دوش دارد و همواره باید در تعاملی نزدیک و هماهنگ با نظام آموزشی کشور قرار گیرد. این پیوند مستحکم میان خانه و مدرسه، بستر مناسبی برای خلق محیطی مثبت و حمایتی برای رشد عاطفی و اخلاقی دانش‌آموزان، ارتقای پیشرفت تحصیلی آنان و پرورش شهروندانی مسوول و آگاه را فراهم می‌آورد.

با توجه به این اهمیت، دست‌اندرکاران این حوزه بر لزوم رفع موانع و مشکلات این تعامل تأکید دارند تا از طریق هم‌فکری و مشارکت نزدیک، نسلی متعهد و پیشرو پرورش یابد.

سنگر مشترک" خانه و مدرسه"؛ رمز تربیت نسل آگاه و مقابله با نفوذ بیگانه

بنابراین لازم است دست‌اندرکاران این حوزه برای رفع موانع و مشکلات این تعامل برنامه‌ریزی کنند و اقداماتی موثر انجام دهند که با همفکری و تعامل نزدیک میان خانواده و مدرسه می توان شاهد تربیت نسلی آگاه، متعهد و پیشرو باشیم که بتوانند آینده روشن کشور را رقم بزنند.
امید است با تعامل و همفکری بیشتر، شاهد تحقق اهداف متعالی تربیتی، فرهنگی و اخلاقی در جامعه باشیم.

هشدار امام جمعه کرج؛ دو رکن خانواده و مدرسه باید هماهنگ باشند

نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج، اهمیت این موضوع را تا جایی می‌داند که شرط دستیابی به "انسان تراز" یعنی انسان سالم و صالح، فعالیت هماهنگ و متعهدانه ۲ رکن خانواده و مدرسه در کنار یکدیگر است و فعالیت تک‌بعدی را کاری بی‌ثمر قلمداد کرد.

آیت الله «سید محمدمهدی حسینی همدانی» در خطبه‌های نماز جمعه با تأکید بر اینکه در هفته اولیا و مربیان باید روی پیوند واقعی و ایجاد هماهنگی و همسویی مربیان و خانواده کار جدی صورت گیرد، نسبت به خطر نفوذ بیگانگان هشدار داد و گفت: همه باید بدانند که خناسانی با زبان چرب و با نفوذ در مراکز آموزشی سعی در تغییر باورها و عقاید دانش‌آموزان و تربیت آنان برای اهداف خاص دارند.

وی از والدین و معلمان دلسوز خواست تا همت خود را بالاتر برده و با دقت تمام از این نفوذ جلوگیری کنند و متذکر شد: گاهی در جلساتی حتی به ضدیت با نظام سخن می‌گویند.

آیت‌الله حسینی همدانی ضمن تأکید بر لزوم آموزش روش‌های نوین تربیت به خانواده‌ها و معلمان، برقراری ارتباط مؤثر با فرزندان از طریق نگاه کردن، حرف زدن و گوش دادن از صمیم قلب را ضروری دانست و تأکید کرد: اگر لازم شد انتقاد کنیم، او را تحقیر نکنیم، اول نقاط مثبت او را بگوییم، با متخصص مشورت کنیم و ارتباط با معلم فرزند را اهمیت دهیم.

انجمن‌های اولیا و مربیان، شبکه ارتباطی برای مطالبه‌گری و مشارکت

سنگر مشترک" خانه و مدرسه"؛ رمز تربیت نسل آگاه و مقابله با نفوذ بیگانه

"عیسی بابالو" مدرس آموزش خانواده در آموزش و پرورش البرز، انجمن‌های اولیا و مربیان را به عنوان یک "شبکه ارتباطی" میان خانواده، مدرسه، محله و سایر نهادهای مؤثر معرفی کرد. این انجمن‌ها در برنامه‌ریزی، مشارکت، شناسایی موانع و تأمین منابع همکاری می‌کنند.

وی بر این مهم تأکید کرد که خانواده‌ها باید نقش تربیتی خود را در تعامل با مدارس به خوبی ایفا کنند. او مطالبه‌گری خانواده‌ها از طریق انتخاب اعضای شورای انجمن‌ها و انتقال نظراتشان را نقشی مهم در تحقق اهداف آموزشی و تربیتی دانست.

بابالو تصریح کرد: اعضای انجمن اولیا و مربیان در مدارس به‌ عنوان رابط، باید مطالبه‌گر خانواده‌ها در مسائل آموزشی و تربیتی باشند و اجرای آموزش‌های تعلیمی و تربیتی برای خانواده‌ها و نظارت بر روند آموزشی مدارس از وظایف این انجمن‌ها است.

این مدرس افزود: هر چقدر میزان مشارکت والدین در فعالیت‌های مدارس افزایش یابد، تفاهم مسائل راحت‌تر خواهد بود و تعارضی بین روش‌های آموزشی و تعلیمی خانه و مدرسه اتفاق نمی‌افتد. همچنین، این ارتباط زمینه استفاده مدیران و معلمان از تجارب و مهارت‌های والدین برای برطرف کردن مشکلات مدارس را فراهم می‌کند.

آموزش مهارت‌های تربیتی، یک الزام برای والدین

"خدیجه نوروزی"، دیگر مدرس آموزش خانواده در مدارس البرز، خانواده را رکن مهم تعلیم و تربیت دانست و تصریح کرد که انجمن اولیا و مربیان مظهر مشارکت خانه و مدرسه است و اعضای آن با همفکری، مسیری اصولی برای تربیت آینده‌سازان ترسیم می‌کنند.

وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تربیت را فرایندی تعاملی تعریف کرده است، گفت: اگرچه نهادهای مختلفی در زمینه تربیت فرزندان فعالیت می‌کنند اما خانواده به عنوان اولین و مهم‌ترین نهاد نقش‌آفرینی می‌کند و مدرسه در کنار آن قرار می‌گیرد.

نوروزی تأکید کرد که برای طی کردن مسیر درست تربیتی، والدین نیازمند مهارت‌های لازم هستند و اینجاست که اهمیت کلاس‌های آموزش خانواده نمایان می‌شود. این کلاس‌ها در راستای توانمندسازی والدین طراحی شده و موضوعات آن‌ها متناسب با دغدغه‌ها و مسائل روزمره اولیاست.

همسویی تلاش‌ها، کاهش‌دهنده اختلالات اضطرابی دانش‌آموزان

سنگر مشترک" خانه و مدرسه"؛ رمز تربیت نسل آگاه و مقابله با نفوذ بیگانه

"فرزاد شعبانی"، مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز، با اشاره به شعار امسال هفته پیوند اولیا و مربیان با عنوان حامی توسعه عدالت آموزشی و پرورشی، اظهار کردکه اولویت اول انجمن‌های اولیا و مربیان در استان، اجرای برنامه‌های آموزشی برای والدین است که در زمینه‌های سواد رسانه‌ای، فرزندپروری، مقابله با اعتیاد و سلامت جسم و روان برگزار می‌شود.

وی هدف اصلی نظام تربیتی را پرورش دانش‌آموزان چند ساحتی در ابعاد معنوی، علمی، هنری، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی دانست و افزود: همسویی تلاش‌های والدین، معلمان و مربیان برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان نه تنها موجب هم‌افزایی و اثربخشی بیشتر می‌شود بلکه بروز اختلالات اضطرابی و ناسازگاری‌های احتمالی را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

شعبانی با اشاره به محدودیت بودجه‌های آموزش و پرورش، از والدین خواست تا مشارکت خود را تنها به کمک مالی محدود نکنند و اضافه کرد: هرکدام از اولیای دانش‌آموزان که دارای توانمندی و تخصص خاص مرتبط با نیازهای مدارس باشند، می‌توانند در چارچوب مهارت‌های خود به مدارس فرزندانشان کمک کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز تأکید کرد که این نهاد دغدغه‌های بزرگتری دارد و فصل مشترک دیدگاه‌ها با اولیا، فرزندان این مرز و بوم هستند.

وی نقش و جایگاه اولیا را بسزا دانست و ابراز امیدواری کرد که از این ظرفیت عالی برای ساختن فرزندان بهره‌گیری شود.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز به عوامل نوظهوری مانند عرصه فضای مجازی در زندگی نسل امروز اشاره کرد و گفت: اینک در فضای مجازی وضعیت منفعلی داریم و فاقد آورده کافی در این مسیر هستیم. اگر اولیا نقش خود را آن‌طور که باید انجام دهند، می‌توانند مانعی در برابر هجمه‌ها باشند.

شعبانی تأکید کرد که فرآیند آموزش خانواده در مدارس باید بر اساس نیاز روز از جمله مهارت‌های زندگی، چگونگی رابطه مناسب با فرزند و همسر و آموزش هوش مصنوعی و استفاده مفید از فضای مجازی باشد.

امید می‌رود با تعامل و همفکری بیشتر این ۲ نهاد حیاتی، شاهد تحقق اهداف متعالی تربیتی، فرهنگی و اخلاقی در جامعه باشیم.





آخرین خبر البرز در اینستاگرام :https://instagram.com/alborztoday

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر