نماد آخرین خبر

جابری انصاری: رسانه‌ها با نیازهای عصر دیجیتال همگام شوند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
جابری انصاری: رسانه‌ها با نیازهای عصر دیجیتال همگام شوند

ایرنا/ اراک - ایرنا - مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)، بر ضرورت تحول راهبردی رسانه‌ها متناسب با اقتضائات عصر حاضر تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های رسمی باید با نیازهای عصر دیجیتال همگام شوند و به سمت عملیات رسانه‌ای و تصویرسازی موثر حرکت کنند.

به گزارش ایرنا، «حسین جابری انصاری» روز پنج‌شنبه در قالب بیست‌وهفتمین سفر استانی خود به مقصد استان مرکزی با استاندار این استان دیدار کرد و افزود: متاسفانه رسانه‌های رسمی همچنان در چارچوب ذهنی چند دهه قبل فعالیت می‌کنند و در مقابل برخی از رسانه‌ها در حوزه تصویرسازی موفق‌تر هستند.

وی با بیان اینکه خبرگزاری جمهوری اسلامی در دورانی نقش مرجعیت اطلاع‌رسانی را بر عهده داشت، اضافه کرد: امروز شرایط کاملا تغییر کرده و فضای مجازی و پدیده «انسان رسانه» باعث شده است هر شهروند ایرانی بتواند در لحظه محتوا تولید و منتشر کند و محتوای شهروند خبرنگاران حتی گاهی از رسانه‌های حرفه‌ای نیز تاثیرگذارتر باشد.

«جابری‌انصاری» با اشاره به تغییر مناسبات رسانه‌ای در عصر جدید، تصریح کرد: محاسبات و قواعد گذشته دیگر کارایی ندارد و اگر این واقعیت را نپذیریم و در شیوه‌های پیشین باقی بمانیم، نمی‌توانیم مدیریت افکار عمومی را در شرایط جدید به‌درستی انجام دهیم.

مدیرعامل ایرنا ادامه داد: راه برون‌رفت از این وضعیت، همسویی با نیازهای عصر دیجیتال، بازنگری در عملیات رسانه‌ای و عبور از خام‌فروشی خبری است.

«جابری انصاری» اضافه کرد: همان‌گونه که در اقتصاد، خام‌فروشی نفت جای خود را به تولید پتروشیمی می‌دهد، در رسانه نیز باید از تولید خبر خام به تولید محتوای تحلیلی و تصویرسازی هدفمند حرکت کنیم تا ارزش افزوده ایجاد شود.

وی با اشاره به نقش نخبگان و رسانه‌های استانی نیز گفت: نخبگان فکری هر استان می‌توانند با ارائه تحلیل و نگاه عمیق، رسانه‌ها را در این مسیر یاری دهند؛ اگر رسانه ملی و خبرگزاری‌های رسمی بتوانند تصویرسازی پروژه‌های کلان استانی را به‌درستی انجام دهند، آثار ملموسی در ارتقای افکار عمومی و توسعه محلی ایجاد می‌شود.

«جابری‌انصاری» خاطرنشان کرد: عادت به پوشش خبری صرف بدون تاثیرگذاری واقعی بر مخاطب، یکی از چالش‌های جدی رسانه‌های کشور است و باید از این عادت فاصله گرفت و به سمت اثرگذاری واقعی در جامعه حرکت کرد.

وی تاکید کرد: رسانه در عصر بمباران اطلاعاتی زمانی موفق است که بتواند مخاطب عام و نخبگان غیرمسئول را درگیر پیام خود کند.

به گزارش ایرنا همگامی با «نیازهای عصر دیجیتال» به ویژه برای رسانه‌های آنلاین نه یک انتخاب، که یک ضرورت انکارناپذیر برای بقا و اثرگذاری به شمار می‌رود.

امروزه سانه‌ای می‌تواند در این عرصه رقابتی موفق باشد که پیش و بیش از هر چیز، درکی عمیق و همه‌جانبه از «روزنامه‌نگاری الگوریتمی» در وب «یک»، وب «۲» و وب «سه» داشته باشد.

باید توجه شود که همگامی با عصر دیجیتال تنها به استفاده از ابزارهای جدید محدود نمی‌شود، بلکه مستلزم بازتعریف شیوه‌های تولید محتوا و تعامل با مخاطب است..

مفهوم درک نیازهای زمانه هم امروزه به «هوشمندی رسانه‌» بازمی‌گردد، یک رسانه کارآمد در عصر حاضر باید بتواند با استفاده از تحلیل کلان‌داده‌ها و پژوهش‌های مخاطب‌شناختی، به درکی دقیق از خواست‌ها، علایق و رفتار مخاطب خود دست یابد و این رویکرد، پایه‌ای‌ترین اصل در «مدیریت استراتژیک رسانه» است.

عملیات رسانه‌ای و تصویرسازی موثر نیز مفاهیمی است که به «چارچوب‌سازی» و «برجسته‌سازی» در نظریه‌های ارتباطات مربوط می‌شود؛ یک «عملیات رسانه‌ای» موفق، مبتنی بر برنامه‌ریزی برای ارائه منسجم پیام از طریق کانال‌های مختلف است.

«تصویرسازی موثر» نیز فرآیندی است که طی آن رسانه با انتخاب و تاکید بر جنبه‌های خاصی از واقعیت، «چارچوب» ذهنی مشخصی را برای مخاطب می‌سازد.

در فضای پرازدحام دیجیتال امروز، تسلط بر این هنر برای جلب توجه و انتقال مؤثر پیام، حیاتی است.





آخرین خبر استان مرکزی در اینستاگرام : https://instagram.com/markazi_today