سفر مدیرعامل ایرنا به استان مرکزی با تاکید بر پرهیز رسانههای حاکمیتی از خامفروشی خبر

ایرنا/ اراک - ایرنا - حسین جابری انصاری مدیرعامل ایرنا در بیست و هفتمین سفر استانی خود به استان مرکزی، با تأکید بر پرهیز از خامفروشی خبر در رسانههای حاکمیتی و تمرکز بر تولید محتواهای عمیق و تحلیلمحور، از تلاش برای بهبود کیفیت خبررسانی، افزایش عمق تحلیلی و پوشش ابعاد مختلف رویدادها در این رسانه خبر داد.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل ایرنا در بیست و هفتمین سفر استانی خود به استان مرکزی، بر عزم قاطع این رسانه برای اجرای تغییرات ساختاری تاکید کرد؛ تغییراتی که از عبور از "خامفروشی خبر" و حرکت به سوی "تولید محصولات رسانهای باکیفیت" آغاز میشود و به تقویت قابلیتهای تولیدی و کیفی محتوا منتهی میشود.
جابری انصاری در سفر به استان مرکزی ایرنا را رسانهای معرفی کرد که هدف اصلیاش شفافسازی، انعکاس صدای مردم و روایتگری همسو با گفتمان حاکمیت است؛ اما در عین حال بر برجستهسازی ظرفیتها و دستاوردهای ملی نیز تاکید دارد و معتقد است این رویکردها باید با دقت و مسئولیتپذیری به اطلاعرسانی عمومی ارایه شوند.
مدیرعامل ایرنا همچنین بر شعار محوری "ایران فقط تهران نیست" تاکید کرد و از دیدگاهی جامع و حرفهای گفت که ایرنا به ظرفیتهای مغفول استانها توجه ویژه خواهد داشت و تمرکز خبری را از تهران به سمت پوشش سراسر کشور گسترش میدهد.
جابری انصاری روز پنجشنبه در بدو ورود به شهر اراک مرکز استان مرکزی در گلزار شهدای این شهر حاضر و ضمن گلباران قبور مطهر شهدا و قرائت فاتحه، به مقام این بزرگان ادای احترام و برنامههای خود به این استان را آغاز کرد.
او سپس به دیدار آیتالله قربانعلی دری نجفآبادی نماینده ولیفقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک رفت و نسبت به سیاستها و برنامههای جدید ایرنا گزارشات جامعی را ارایه کرد.
ضرورت حرکت رسانههای حاکمیتی از خامفروشی خبری به سمت ارزش افزوده
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با تاکید بر ضرورت ایجاد تحول در رسانهها به ویژه رسانههای حاکمیتی، گفت: ساختار رسانهای کشور نیازمند عبور از تبلیغ مستقیم و خامفروشی خبری و ورود به عرصه ایجاد ارزش افزوده و تولید محتوای اثرگذار است.
جابری انصاری افزود: در علم ارتباطات و رسانه، تبلیغ مستقیم کماثرترین نوع تبلیغ محسوب میشود و در تبلیغ دینی نیز همین معنا را داریم؛ بر همین اساس اگر رسانه تنها به بازتاب فعالیتها بسنده کند، ارزش افزودهای ایجاد نمیشود و در عمل دچار خامفروشی خبری میشود.
وی اضافه کرد: برای نمونه خطبههای نماز جمعه بدون تحلیل یا تصویر و به صورت خام منتشر میشود در صورتیکه رسانه حرفهای باید بتواند ارزش افزوده ایجاد کند و از سطح بازپخش به مرحله تحلیل، آموزش و تصویرسازی رسانهای ارتقا یابد.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه ایرنا در مسیر تحول محتوایی و تصویری گام برداشته است، ادامه داد: از بهمن ماه سال۱۴۰۳ فعالیت تلویزیونی اینترنتی ایرنا آغاز شد و اکنون ۲ کانال فعال ملی و استانی دارد.
جابریانصاری، با تاکید بر داشتن نگاه ملی در فعالیت رسانهای نیز تصریح کرد: در تلاش هستیم با همکاری رسانه ملی و با نگاهی بازتر، بخشی از بار تصویری کشور را به دوش بکشیم و مخاطبان را دوباره به این رسانه ملی جذب کنیم.
وی با بیان اینکه بیش از یک سال از حضور ایشان در راس مدیریت ایرنا میگذرد، بیان کرد: امروز در بیستوهفتمین سفر استانی میهمان اراک هستیم و این سفرها نه از سر عادت یا تشریفات، بلکه در چارچوب یک برنامهریزی هدفمند برای بررسی وضعیت رسانهای کشور انجام میشود.
رسانهها با نیازهای عصر دیجیتال همگام شوند
مدیرعامل ایرنا همچنین در دیدار با مهدی زندیهوکیلی استاندار مرکزی نیز، بر ضرورت تحول راهبردی رسانهها متناسب با اقتضائات عصر حاضر تاکید کرد و گفت: رسانهها به ویژه رسانههای رسمی باید با نیازهای عصر دیجیتال همگام شوند و به سمت عملیات رسانهای و تصویرسازی موثر حرکت کنند.
جابری انصاری افزود: متاسفانه رسانههای رسمی همچنان در چارچوب ذهنی چند دهه قبل فعالیت میکنند و در مقابل برخی از رسانهها در حوزه تصویرسازی موفقتر هستند.
وی با بیان اینکه خبرگزاری جمهوری اسلامی در دورانی نقش مرجعیت اطلاعرسانی را بر عهده داشت، اضافه کرد: امروز شرایط کاملا تغییر کرده و فضای مجازی و پدیده «انسان رسانه» باعث شده است هر شهروند ایرانی بتواند در لحظه محتوا تولید و منتشر کند و محتوای شهروند خبرنگاران حتی گاهی از رسانههای حرفهای نیز تاثیرگذارتر باشد.
مدیرعامل ایرنا با اشاره به تغییر مناسبات رسانهای در عصر جدید، تصریح کرد: محاسبات و قواعد گذشته دیگر کارایی ندارد و اگر این واقعیت را نپذیریم و در شیوههای پیشین باقی بمانیم، نمیتوانیم مدیریت افکار عمومی را در شرایط جدید بهدرستی انجام دهیم.
جابری انصاری اظهار کرد: راه برونرفت از این وضعیت، همسویی با نیازهای عصر دیجیتال، بازنگری در عملیات رسانهای و عبور از خامفروشی خبری است.
وی اضافه کرد: همانگونه که در اقتصاد، خامفروشی نفت جای خود را به تولید پتروشیمی میدهد، در رسانه نیز باید از تولید خبر خام به تولید محتوای تحلیلی و تصویرسازی هدفمند حرکت کنیم تا ارزش افزوده ایجاد شود.
مدیرعامل ایرنا با اشاره به نقش نخبگان و رسانههای استانی نیز گفت: نخبگان فکری هر استان میتوانند با ارایه تحلیل و نگاه عمیق، رسانهها را در این مسیر یاری دهند؛ اگر رسانه ملی و خبرگزاریهای رسمی بتوانند تصویرسازی پروژههای کلان استانی را بهدرستی انجام دهند، آثار ملموسی در ارتقای افکار عمومی و توسعه محلی ایجاد میشود.
ظرفیت صنایع بزرگ در سطح ملی معرفی شود
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) سپس به شرکت مادر تخصصی ماشینسازی اراک رفت و در نشست با مدیرعامل این واحد تولیدی گفت: ظرفیت صنایع بزرگ کشور از جمله ماشینسازی اراک باید با یک عملیات رسانهای در سطح معرفی، و پیشرفتهای این بخش به خوبی در رسانهها تصویرسازی شود.
جابری انصاری بیان کرد: متاسفانه رسانهها در بیشتر موارد مشغول پوشش خبری دیدارها، سخنرانیها و فعالیتهای سیاسی هستند و فرصت کافی برای پوشش دقیق ظرفیتها و مسائل صنعتی کشور ندارند.
وی ادامه داد: همین غفلت رسانهای به شکاف شناختی گستردهای در جامعه نسبت به دستاوردها و ظرفیتهای صنعتی کشور دامن زده است.
بیشتر بخوانید:
سفر مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی به اراک
فیلم | بازدید مدیرعامل ایرنا از شرکت ماشینسازی اراک
ادای احترام مدیرعامل ایرنا به خبرنگار فقید اراکی
جابری انصاری:رسانههای حاکمیتی بایداز خامفروشی خبری به سمت ارزش افزوده رسانهای حرکت کنند
مدیرعامل ایرنا با تاکید بر اینکه تبلیغات سطحی و پوشش خبری رویدادها نمیتواند پاسخگوی نیازهای اطلاعرسانی جامعه باشد، تصریح کرد: رسانههای بزرگ کشور با تمرکز بر تولید محتوای تحلیلی، تصویری و میدانی، باید ظرفیتها و چالشهای صنایع کلیدی را بهطور کامل بازنمایی کنند.
جابریانصاری اضافه کرد: با تقویت این نوع اطلاعرسانی، نخبگان و مدیران کشور امکان شناخت بهتر و تصمیمگیری دقیقتر خواهند داشت و مسیر بهبود عملکرد و توسعه صنعتی تسهیل میشود.
وی تاکید کرد: عملیات رسانهای باید بهصورت عملی و مستمر انجام شود و تنها محدود به پوشش رویدادهای سطحی و کوتاهمدت نباشد تا ظرفیتهای واقعی صنایع کشور در سراسر ایران دیده شود.
تصویرسازی از ظرفیتهای صنعتی اقدام راهبردی رسانه برای توسعه ملی
مدیرعامل ایرنا همچنین در حاشیه بازدید از شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند در دیدار با مدیرعامل این واحد پالایشگاهی گفت: شناساندن ظرفیتهای صنعتی از طریق تصویرسازی رسانهای، اقدام راهبردی در جهت توسعه ملی و افزایش سرمایه اجتماعی است.
جابری انصاری افزود: یکی از چالشهای اصلی کشور در سالهای اخیر، نبود تصویر دقیق و واقعی از توانمندیهای تولیدی و صنعتی در سطح افکار عمومی است که موجب نادیده گرفته شدن بخش بزرگی از قابلیتها شد.
وی اضافه کرد: رسانههای کشور باید از مشغولیتهای روزمره و پرداختن به مناقشات سیاسی فاصله بگیرند و به سمت معرفی دستاوردها، ظرفیتها و الگوهای موفق در عرصه تولید حرکت کنند تا شناخت عمومی نسبت به توان داخلی تقویت شود.
مدیرعامل ایرنا تصریح کرد: بسیاری از صنایع بزرگ کشور از جمله مجموعههای فعال در حوزه پالایشگاهی، فولاد و ماشینسازی، ظرفیتهای بینظیری در تولید، اشتغال و نوآوری دارند که باید به صورت هدفمند و حرفهای در سطح ملی بازنمایی شوند.
جابریانصاری با اشاره به نقش رسانه در پیوند میان صنعت و سیاستگذاری، گفت: وقتی شناخت دقیق از واقعیتهای میدانی صنعت در رسانهها منعکس شود، تصمیمگیران نیز بهتر میتوانند برای رفع موانع و توسعه زیرساختها اقدام کنند.
وی اضافه کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی ماموریت خود را فراتر از اطلاعرسانی روزمره میداند و تلاش میکند در قالب روایت میدانی و مستندسازی صنعتی، تصویر واقعیتری از توان تولید ملی ارایه دهد.
مدیرعامل ایرنا خاطرنشان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری، همکاری میان رسانههای ملی و بخش تولیدی کشور ضرورت دارد و این تعامل میتواند مسیر توسعه صنعتی و اقتصادی کشور را هموارتر کند.
جابری انصاری افزود: ایران با برخورداری از منابع عظیم طبیعی، موقعیت ژئوپلیتیکی ممتاز، نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده و زیرساختهای گسترده صنعتی، از ظرفیتهای کمنظیری برای توسعه پایدار برخوردار است.
کاهش فاصله کارکنان سازمان با امتیازدهی به نیروهای شرکتی در یک سال اخیر
مدیرعامل ایرنا عصر پنجشنبه در ادامه برنامههای سفر خود به استان مرکزی در نشست صمیمی کارکنان شاغل و بازنشسته مرکز اراک شرکت کرد و گفت: اقدامات ملموسی برای کاهش فاصله بین کارکنان شرکت صورت گرفته و امتیازهای حمایتی تازهای برای نیروهای شرکتی همراستا با اهداف سازمانی در نظر گرفته شده است.
جابری انصاری افزود: این طرحها با هدف ایجاد همگرایی بیشتر، ارتقای انگیزه و بهبود شرایط کاری همکاران شرکتی طراحی شدهاند و انتظار میرود با اجرای کامل، اثرات مثبتی در بهرهوری و رضایت شغلی داشته باشد.
وی ادامه داد: عزم و تلاش مجموعه ایرنا برای نوآوری در عرصه رسانه کشور به کار گرفته شده است و برای نهادینهکردن این اقدام، باید از تهران شروع و به شهرستانها بسط داده شود.
مدیرعامل ایرنا اضافه کرد: رسانه باید در مسیر جدیدی برای ارتباط با مخاطب قرار گیرد؛ بهروز رسانی برخی ساز و کارهای رسانهای لازم است و برخی اخبار به دلیل تغییر سلیقه مخاطبان و انتشار در فضای مجازی مورد توجه قرار نمیگیرد، از این رو، باید اخبار باکیفیت، در سطحی بالاتر و با رویکرد تازه تولید شود.
جابری انصاری در ادامه سفر خود، در ضیافت شام کارکنان و خانواده همکاران ایرنا مرکز اراک حضور یافت و با آنان به گفتگو پرداخت. حضور گرم او در جمع کارکنان، به یادگاری در قاب عکس ثبت شد و شبی خاطرهانگیز را برای کارکنان ایرنا اراک به ارمغان آورد.
این تجربه، نشان دهنده توجه مدیران رسانه به همدلی و ارتباط مستقیم با کادر خبری است و میتواند به تقویت روحیه تیمی و تقویت حس تعلق به سازمان کمک کند. مراسم شبانه با محوریت همدلی، قدردانی از تلاشهای کارکنان و مرور خاطرات روزانه کاری، با هدف حفظ انگیزه و تقویت انگیزه برای ادامه مسیر تحول در ایرنا برگزار شد.
ادای احترام مدیرعامل ایرنا به خبرنگار فقید اراکی
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) روز جمعه و در آخرین برنامه سفر خود به استان مرکزی در آیینی با شکوه، بر سر مزار «علیحیدر شاهحسینی» خبرنگار پیشکسوت و رئیس فقید این خبرگزاری در مرکز اراک حاضر شد و یاد و خاطره او را گرامی داشت.
مرحوم شاهحسینی که از جمله مدیران باسابقه ایرنا به شمار میرفت، علاوه بر مسئولیت در استان مرکزی، در دورههای مختلف ریاست ایرنا در استانهای قزوین، همدان و خراسان رضوی را نیز بر عهده داشت.
این پیشکسوت عرصه رسانه که یادگاران ماندگاری از خود به جای گذاشت، سرانجام در سال ۱۳۹۹ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا چشم از جهان فروبست.
در کانون این تحول، دیدگاه مدیریتی جدید قرار دارد که ایرنا را رسانهای برای شفافسازی، انعکاس صدای مردم و روایتگری مسئولانه همسو با گفتمان حاکمیت میداند. این نگاه، برجستهسازی ظرفیتها و دستاوردهای ملی را با رویکردی دقیق و متعهدانه دنبال میکند.
شعار محوری «ایران فقط تهران نیست» نماد جهتگیری جدید این خبرگزاری است و بر این اساس، ایرنا نگاه خود را از پایتخت فراتر برده و با عزمی جزم، تمرکز خود را به تمامی استانها و ظرفیتهای مغفول و کمتر دیده شده آنان معطوف خواهد کرد.
در نتیجه، میتوان دریافت که ایرنا با تغییر تمرکز خبری خود به سوی پوشش فراگیر سراسر کشور و تاکید بر تولید محتوای پویا و باکیفیت، در مسیری گام برمیدارد که شفافیت، پاسخگویی و انعکاس دقیق واقعیتهای میهن اسلامی را سرلوحه کار خود قرار داده است.