مزاحمت تلفنی برای آتش نشانی و اورژانس یزد به چه قیمتی؟

ایرنا/ یزد- ایرنا- روسای سازمانهای اورژانس و آتشنشانی یزد به تازگی آمارهای عجیبی از مزاحمتهای تلفنی برای مجموعههای زیر پوشش خود ارائه دادهاند که جای تامل دارد، مزاحمت برای حیاتیترین و امدادیترین نهادهای جامعه.
به گزارش ایرنا، رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یزد به تازگی اعلام کرده ۸۰ درصد ارتباط های تلفنی با این مرکز از نوع مزاحمت است و رییس سازمان اورژانس استان هم این رقم را پنج درصد اعلام کرده است.
این موضوع از چند زاویه قابل بررسی است؛ اول تفاوت فاحش آمار مزاحمتها در این ۲ نهاد امدادی و حیاتی است که مخاطب را به تامل وا میدارد؛ رییس سازمان اورژانس یزد معتقد است آمار ۸۰ درصدی مزاحمت های آتش نشانی، آمار واقعی نیست، اغراق شده و قطعا کمتر از این رقم است و از آن سو رییس سازمان آتش نشانی استان هم معتقد است آمار پنج درصد مزاحمت تلفنی برای اورژانس، آمار دقیقی نیست و آمار واقعی، بیشتر از رقم اعلام شده است.
هر چند آمار تماسهای تلفنی با اورژانس، بسیار بیشتر از آتش نشانی هست و شاید علت این اختلاف آمار همین موضوع باشد اما بحث در این زمینه در صلاحیت رسانه نیست و آنچه مورد نظر ماست نفس مزاحمت برای این ۲ نهاد امدادی است که باید در کوتاهترین زمان ممکن به وظیفه حیاتی خود عمل کنند.
رییس اورژانس یزد میگوید این سازمان فقط ۶ اپراتور دارد؛ قطعا تماس های مردمی با این سازمان مهم بیشتر از اینهاست؛ دکتر میرجلیلی گفته است روزانه بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ تماس با ۱۱۵ یزد برقرار می شود که لازم است به همه این تماسها پاسخ داده شود شاید جان بیماری در خطر باشد.
رییس اورژانس یزد از تصمیم این سازمان برای شکایت از برخی از این مزاحمان خبر داد که تماس های آنها تداوم دارد و جز ایجاد مزاحمت کار دیگری ندارند و این را هم گفت: که متاسفانه ادامه این مزاحمت ها موجب شده تا خانواده بیماری که جانش در خطر است پشت خطوط اشغال شده ۱۱۵ بماند و نتواند ارتباط برقرار کند.
در مزاحمت های تلفنی، چندین عامل دخیل هستندکه یکی از آنها بحث اختلالات روانی یا شخصیتی است و ویژگیهای شخصیتی افراد عامل این معضل است؛ افراد هیجان طلبی که میخواهند هیجان ایجاد کنند، مورد توجه قرار گیرند و به عبارت دیگر دیده شوندسعید پاک سرشت، رییس آتش نشانی استان هم از مزاحمت های مکرر و زیاد برخی افراد برای این سازمان گلایه کرد و آن را موجب کدورت خاطر همکاران و ایجاد خلل در کار این سازمان حیاتی توصیف کرد.
قطعا مزاحمت برای سازمانهای حیاتی که نیاز ضروری و فوری مردم بوده و با خطر جانی هم در ارتباط است کاری ناخوشایند، مردم آزاری و کاری صد در صد غیر اخلاقی و غیر انسانی است.
هر چند وظیفه این ۲ نهاد، شکایت به دستگاه قضایی و رسیدگی فوری به این مزاحمتهاست اما بهترین قاضی، وجدان همین افراد مزاحم است که با خود اندیشه کنند با چه نیتی و به چه قیمتی باعث خلل در کار این ۲ نهاد مهم می شوند.
نکته قابل توجه اینکه شکایت کردن از این افراد، آخرین راه حل این ۲ سازمان است که نشان از نیت خیرخواهانه مسوولان اورژانس و آتش نشانی دارد که حتی المقدور با نصیحت و توصیه از کار زشت این افراد جلوگیری کنند و اگر همه راهها به بنبست خورد آن وقت طرح شکایت کنند.
قطعا کسانی که به این کار زشت و غیر اخلاقی خود ادامه می دهند باید اول از سوی خانواده و افراد معتمد و دلسوز مورد بازخواست قرار گیرند و از ادامه آن جلوگیری کنند و در وحله دوم باید جامعه در این زمینه احساس مسوولیت کند و در آخر هم اگر لازم شد برخورد قانونی و قضایی صورت گیرد.
اختلالات روانی، هیجانطلبی و بیکاری، علت مزاحمتهای تلفنی
یک روانپزشک در مورد علت این نوع مزاحمته�� به ایرنا گفت: در مزاحمت های این چنینی، چندین عامل دخیل هستند که یکی از آنها بحث اختلالات روانی یا شخصیتی است و ویژگیهای شخصیتی افراد عامل این معضل است؛ افراد هیجان طلبی که می خواهند هیجان ایجاد کنند، مورد توجه قرار گیرند و به عبارت دیگر دیده شوند.
دکتر "امیر رضا چمنی"، دومین علت را شوخی، تفریح و سرگرمی و شاید شرط بندی دانست و ادامه داد: این افراد، مسوولیتپذیر نیستند و نپختگی و عدم بلوغ شخصیتی در آنها مشاهده می شود؛ آنها نمیتوانند هیجانات خود را کنترل کنند و این رفتار زشت را نوعی تفریح در نظر می گیرند.
این متخصص اعصاب و روان، بیکاری، بیحوصلگی و نداشتن سرگرمی را علت دیگر این نوع مزاحمت ها دانست و یادآور شد: گاهی حتی خشم و عصبانیت از نهادهای دولتی، باعث بروز این نوع رفتار به شکل منفعلانه می شود.
اما سخنی کوتاه با مزاحمان تلفنی اورژانس و آتش نشانی یزد اینکه اگر خدای ناکرده یکی از عزیزان شما در معرض خطر جانی باشد و در همان لحظه نتوانید با خطوط ۱۱۵ تماس بگیرید و این خطوط، مدام اشغال باشد چه حالی به شما دست می دهد؟ اگر خدای ناکرده خانه یا محل کسب و کار شما طعمه حریق گردد و خطهای آتش نشانی اشغال باشد چگونه از خود در برابر آتش دفاع می کنید؟ شاید پاسخ به این پرسش ها کلید حل معضل مزاحمت های تلفنی برای ۲ ارگان مهم اورژانس و آتش نشانی باشد.