رییس اتاق بازرگانی ایران و آفریقا: قاره سیاه، فرصت بزرگ اقتصادی برای ایران است

ایرنا/ یزد- ایرنا- رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا با تأکید بر ظرفیتهای گسترده این قاره برای همکاریهای اقتصادی گفت: این قاره، گنج پنهان اقتصاد جهان و فرصتی بزرگ برای ایران است.
به گزارش ایرنا، "مسعود برهمن"، روز یکشنبه در پنل تخصصی آفریقا که در اتاق بازرگانی یزد برگزار شد افزود: آفریقا با در اختیار داشتن ۳۰ درصد معادن جهان، ۶۵ درصد الماس و ۶۰ درصد طلای دنیا، یکی از غنیترین مناطق جهان است، اما به دلیل ضعف زیرساخت و فناوری، هنوز بخش بزرگی از ظرفیتهای آن دستنخورده باقی مانده است.
وی اظهار کرد: در حالی که سالانه حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار مبادلات اقتصادی در این قاره انجام میشود، عمده صادرات کشورهای آفریقایی شامل مواد خام و محصولات محدودی مانند چای، قهوه، پنبه و دانههای روغنی است.
برهمن با اشاره به فرصتهای موجود برای ایران در بخش معدن و خدمات فنی مهندسی گفت: در آفریقا بیش از هزار میلیارد دلار پروژه در حوزههایی چون سدسازی، انرژیهای تجدیدپذیر و پیمانکاری در جریان است، کشورهای این قاره از حضور متخصصان و شرکتهای ایرانی در حوزه استخراج معادن استقبال میکنند و حتی برای ورود فعالان ایرانی به پروژههای طلا فراخوان داده شده است.
وی تصریح کرد: آفریقا هرچند از نظر زیرساختی عقبماندهترین قاره جهان به شمار میرود، اما رشد اقتصادی آن از میانگین جهانی بالاتر است و این موضوع، فرصتی استراتژیک برای ایران در جهت گسترش روابط تجاری و حضور در بازارهای نوظهور به شمار میرود.
برهمن گفت: یکی از شیوههای مراوده ایران با کشورهای آفریقایی تهاتر است؛ به این معنا که در ازای صدور کالا، مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشور تأمین میشود، این مدل همکاری میتواند راهی مؤثر برای توسعه تعاملات اقتصادی میان ایران و قاره آفریقا باشد.
بازار آفریقا، ظرفیت بزرگ صادرات کالاهای یزد
رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق یزد هم با تأکید بر اهمیت شناخت بازارهای آفریقایی و نحوه ورود به آنها گفت: هدف ما از برگزاری این نشست، آشنایی بیشتر با ظرفیتهای اقتصادی قاره آفریقا و بررسی راهکارهای عملی برای حضور مؤثر صنعت استان یزد در این بازار است.
"علیاصغر بیگی" با بیان اینکه بازار کشورهای آفریقایی یکی از بازارهای بزرگ مصرفی جهان به شمار میرود، افزود: متأسفانه این بازار تا حدودی از سوی فعالان اقتصادی ایران مغفول مانده است، در حالی که فرصتهای فراوانی برای توسعه صادرات کالاهای یزدی در این منطقه وجود دارد.
بیگی تصریح کرد: اگرچه بازار آفریقا را دیگر نمیتوان بکر دانست زیرا کشورهای مختلف در سالهای اخیر در آن حضور پیدا کردهاند، اما هنوز هم میتوان با برنامهریزی دقیق و شناخت نیازهای این کشورها، جایگاه مناسبی برای محصولات ایرانی بهویژه تولیدات صنعتی یزد به دست آورد.
نایبرئیس اتاق بازرگانی یزد اضافه کرد: امیدواریم با بهرهگیری از راهکارهایی که در این پنل و با هدایت آقای برهمن مطرح خواهد شد، بتوانیم زمینه افزایش صادرات استان و حضور پررنگتر یزد را در بازارهای آفریقایی فراهم کنیم.