نماد آخرین خبر

مطالعات خط راه‌آهن مهریز یزد به احمدآباد کرمان آغاز شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
مطالعات خط راه‌آهن مهریز یزد به احمدآباد کرمان آغاز شد

ایرنا/ کرمان - ایرنا - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: مطالعات فنی برای احداث خط راه‌آهن از مهریز در استان یزد به احمد آباد در استان کرمان با هدف ایجاد ارتباط مستقیم بین خطوط اصلی ریلی کشور، کاهش تصادفات و ارتقای حمل‌ونقل کالا در جنوب شرق کشور آغاز شده است.

بهروز رحمانی روز دوشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین این پروژه با هدف تسهیل دسترسی به معادن و صنایع منطقه طراحی شده و امیدواریم گامی موثر در جهت افزایش تولید ناخالص داخلی کشور باشد.

اجرای ۳۵ طرح ریلی در کشور

وی با اشاره به وجود حدود ۴۰۰ طرح ریلی و جاده‌ای در فهرست پیوست قوانین برنامه‌های توسعه کشور اظهار داشت: از این میان ۳۵ طرح ریلی در حال اجراست و سایرین عمدتا مربوط به حوزه جاده‌ای هستند و امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه، بتوانیم این طرح‌های کلیدی را به سرانجام برسانیم و از ظرفیت راه‌آهن به‌عنوان یکی از اهرم‌های اصلی توسعه ملی بهره‌برداری کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: طبق آمار، سیستم ریلی کشور سالانه حدود ۳۰ میلیون مسافر برون‌شهری و نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ میلیون تن بار را جابجا می‌کند و هر تُن باری که از جاده به راه‌آهن منتقل شود، مصرف سوخت تا ۶ برابر کاهش پیدا می‌کند این مهمترین مزیت راه‌آهن است که ضمن صرفه‌جویی در منابع انرژی، به کاهش آلودگی محیط زیست نیز کمک شایانی می‌کند.

وی تصریح کرد: جابجایی بار از جاده به ریل، فشار ترافیکی را کاهش داده و ایمنی جاده‌ها را به ‌طور چشمگیری بهبود می‌بخشد هر کامیون معادل پنج هزار سواری از نظر فرسایش روسازی جاده‌های کشور است، بنابراین انتقال بار به راه‌آهن، عمر راه‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

بهروز رحمانی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی

رونق اقتصادی با استفاده از ظرفیت راه آهن

رحمانی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه استان‌های معدنی در استان‌هایی مانند کرمان گفت: استان‌هایی با ذخایر معدنی غنی و صنایع سنگین، بارهایی با حجم بالا و مسافت‌های طولانی معمولا بالای ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر دارند که کاملا ریل‌ پسند هستند لذا استفاده از ظرفیت راه‌آهن در این مناطق، نه‌تنها هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد، بلکه به رونق اقتصادی آن‌ها نیز کمک می‌کند.

اتصال مستقیم قطارهای یزد به کرمان

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به بازدیدهای قبلی در سال ۱۳۹۷ از مسیر یزد - انار - رفسنجان و بررسی وضعیت خط راه‌آهن یزد - کرمان، گفت: در آن زمان پیشنهاد شد به‌جای عبور قطارها از مسیر فعلی که از بافق عبور می‌کند و با شیب‌های زیاد همراه است، مسیر جدیدی از طریق شهرهای انار، بیاض و کشکوئیه به سمت احمدآباد و سپس به باغین (رفسنجان) تعریف شود تا ضمن کاهش فاصله و زمان سفر، ترافیک ریلی بین بندرعباس، کرمان، یزد و مشهد نیز بهینه‌تر شود.

احمد انارکی محمدی افزود: خوشبختانه امروز با حضور کارشناسان راه‌آهن در محل، مطالعات اولیه این طرح آغاز شده و این مسیر پس از تکمیل، امکان اتصال مستقیم قطارهای یزد به منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان و سپس به کرمان را فراهم خواهد کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به آغاز مطالعات فنی در محل، انتظار می‌رود این فرآیند طی چهار تا پنج ماه آینده تکمیل شود و گزارش نهایی برای ارسال به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و همچنین در نظر گرفتن اعتبار مربوطه در چارچوب ماده ۲۳ قانون بودجه سال آینده آماده شود.

نیاز کرمان به شبکه گسترده ریلی

معاون عمرانی استاندار کرمان هم با بیان اینکه این خط ریلی ورودی اصلی استان کرمان از سمت یزد خواهد بود گفت: بر اساس پیشنهاد ما این مسیر از مهریز وارد شهرستان انار شده، از رفسنجان عبور کرده و از ایستگاه احمدآباد رفسنجان به سمت باغین و کرمان ادامه می‌یابد.

سید مصطفی آیت اللهی موسوی افزود: این مسیر می‌تواند بخش عمده‌ای از بارهای کالایی که امروزه از جاده‌ها عبور می‌کنند را به ریل منتقل کند و این انتقال نه‌تنها تصادفات و تلفات جاده‌ای را کاهش می‌دهد، بلکه مصرف سوخت را بهینه کرده و سرعت تردد کالا را افزایش می‌دهد.

وی با توجه به اینکه کرمان استانی پهناور، معدنی، صنعتی و کشاورزی است، نیاز به شبکه ریلی گسترده‌تری بیش از پیش احساس می‌شود و اجرای این طرح، یکی از خواسته‌های دیرینه مردم استان بوده و در صورت تحقق، تحولی بزرگ در زمینه توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه ایجاد خواهد کرد.





آخرین خبر یزد در اینستاگرام : https://instagram.com/yazd_today