شوخیهای مرگبار؛ ۴۲۱۰ تماس مزاحم با اورژانس خراسانشمالی

ایرنا/ بجنورد- ایرنا- رییس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث خراسانشمالی گفت: ۲۹ هزار و ۳۰۷ تماس با اورژانس ۱۱۵ استان در نیمه نخست امسال گرفته شد که چهار هزار و ۲۱۰ مورد از آن مزاحمت تلفنی بوده است.
تقی رحمتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ۲۹ هزار و ۳۰۷ تماس با اورژانس ۱۱۵ استان، ۲۴ هزار و ۹۵۱ مورد منجر به اعزام آمبولانس شده است.
وی افزود: چهار هزار و ۳۵۶ مورد نیز مربوط به سایر تماس ها و ارایه مشاوره بوده است.
رییس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث خراسانشمالی ادامه داد: متاسفانه چهار هزار و ۲۱۰ مورد مزاحمت تلفنی نیز ثبت شده که این امر نه تنها باعث اتلاف وقت و منابع ارزشمند اورژانس میشود بلکه میتواند جان افرادی را که در وضعیت بحرانی قرار دارند، به خطر بیندازد.
رحمتی با تاکید بر اهمیت استفاده صحیح از خدمات اورژانس، از مردم خواست تا در مواقع اضطراری واقعی با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند و از برقراری تماسهای غیرضروری و مزاحمتآمیز خودداری کنند.
وی تصریح کرد: مزاحمتهای تلفنی برای اورژانس، یک معضل جدی است که میتواند بر روی عملکرد این سازمان تاثیر منفی بگذارد.
رییس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث خراسانشمالی افزود: زمانی که تماسهای غیرضروری به تعداد زیاد دریافت میشود، تیمهای امدادی ممکن است نتوانند به سرعت به موارد واقعی و اضطراری پاسخ دهند و این موضوع میتواند عواقب جبرانناپذیری برای افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند، به همراه داشته باشد.
قانون برخورد با مزاحمان تلفنی اورژانس
مشاور و مدیر حقوقی سازمان اورژانس کشور سال گذشته اعلام کرد: قطع تلفن تا سه ماه حبس در انتظار مزاحمان تلفنی ۱۱۵ است.
برای برخورد با مزاحمان تلفنی با اورژانس، ۲ قانون وجود دارد؛ قانون ۱۳۱ و ۶۴۱ مجازات اسلامی که به این امر پرداخته و از یک تا ۶ ماه حبس برای این افراد در نظر گرفته است.
همچنین در ماده ۱۴ قانون تاسیس مخابرات نیز قوانینی برای برخورد با ایجاد مزاحمت در بار اول، دوم و سوم در نظر گرفته شده است.
خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارد.
هم اینک ۴۶ پایگاه اورژانس جاده ای و شهری در خراسان شمالی فعال است