
«داستان شهریار» به شیراز آمد

ایسنا/ شیراز چند روزی است میزبان اجرای اپرای ایرانی «داستان شهریار» با آهنگسازی علی قمصری و کارگردانی گلاب آدینه است. پروژهای که پس از ۲۳ شب اجرای مداوم در تالار وحدت تهران، به شیراز آمد تا پایتخت فرهنگ و هنر ایران میزبان نمایشی باشد از جنس شعر، شور، نور و موسیقی.
اپرای ایرانی «داستان شهریار» را میتوان تلاشی برای همنشینی هرچه بیشتر موسیقی و نمایش دانست. نمایشی که تلاش کرده است با محور قرار دادن موسیقی کودک و موسیقی دستگاهی، نگاهی نو هم به موسیقی ایرانی داشته باشد. اینها را میتوان در کنار منظومه اشعار این اثر که توسط احسان افشاری سروده شده است از نقاط برجسته این اثر دانست. اشعاری با محتوای روزآمد که تلاش میکند موسیقی فاخر را به جامعه هدف خود، بخصوص کودکان ارائه کند.
از دیگر ویژگیهای این نمایش میتوان به چیدمان و گرافیک قابل توجه و بهروز صحنه اشاره کرد که با هدف حفظ شأن مخاطب تهیه شده است.
این پروژه را در برشی دیگر میتوان تلاشی برای تقویت شناخت و قدرت درک و تشخیص کودکان نسبت به موسیقی ایرانی دانست، تلاشی که می خواهد خلاقیت و قدرت تشخیص کودکان را بهطور همزمان مورد توجه و پیشرفت قرار دهد.
از نکات قابل توجه این اجرا میتوان به حضور چشمگیر هنرمندان شیرازی اشاره کرد، به طوری که حداقل ۸۰ درصد دستاندرکاران این اثر هنری از هنرمندان شیراز هستند. براساس اعلام متولیان در این اثر ۴۰ نوازنده و بازیگر روی صحنه و ۷۰ نفر دیگر هم در پشت صحنه درگیر هستند تا کاری فاخر به نتیجه برسد.
براساس برنامهریزی انجامشده اپرای نمایشی «داستان شهریار» به مدت هشت شب در شیراز اجرا خواهد داشت که تاکنون پنج شب آن گذشته است. با این حال دستاندرکاران اجرای برنامه تلاش میکنند تا این اجرا به ۱۰ شب برسد.
از دیگر نکات قابل توجه این نمایش میتوان به حضور گلاب آدینه به عنوان نماینده نسل طلایی سینما در کنار جوانان، نوجوانان و کودکان دهه ۶۰، ۷۰، ۸۰ و ۹۰ اشاره کرد که فضایی برای تبادل تجربه به نسل های بعدی را فراهم کرده است.
در همین ارتباط محمد رضازاده، بازیگر و از دستاندرکاران اپرای نمایشی شهریار دوشنبه، ۲۸ مهر در جمع خبرنگاران در شیراز گفت: این اپرا با عنوان اپرای ایرانی شهریار شناخته میشود زیرا بخشی از کار به روایتگری اختصاص دارد و مشابه نمایشهای قدیمی ایرانی مانند تعزیه طراحی شده است.
وی با اشاره به اینکه متن این اثر نمایشی به صورت منظوم و توسط احسان افشاری سروده شده است، گفت: داستان شهریار به کارگردانی گلاب آدینه و آهنگسازی، بازیگری و نوازندگی علی قمصری اجرا شده که با استقبال مخاطبان نیز مواجه شده است.
رضازاده استقبال مردم شیراز از اجرای این اپرای نمایشی را گروه شگفتانگیز و فراتر از انتظار توصیف کرد و گفت: حضور هنرمندان و بازیگران شیرازی در این کار توانمندیهای هنری این شهر را به خوبی به نمایش گذاشت.
وی در تشریح محتوای نمایش داستان شهریار نیز توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: داستان اپرا در مورد یک معلم موسیقی است که برای آموزش کودکان به آموزشگاهی دعوت میشود و خلاقیت آنها را شکوفا میکند، اما در این مسیر با چالش هایی هم مواجه می شود.
به گفته رضازاده، یکی از چالشها، شهردار شهر است که نقش منفی داستان را دارد و شهرزاد قصه را گروگان میگیرد.
بازیگر و خواننده نمایش داستان شهریار با بیان اینکه کودکان میتوانند به واسطه همذاتپنداری با شخصیتهای کودک از اجرای نمایش لذت ببرند، اظهار کرد: این اپرا بر اهمیت هنر و مخالفت با تعصب و محدودیتهای ذهنی در مواجهه با موسیقی تأکید دارد و نشان میدهد که هنر میتواند دریچهای برای خلاقیت و شکوفایی باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علی قمصری در این اجرا از تمام دستگاههای موسیقی کلاسیک ایرانی و موسیقی فولک استفاده کرده و مخاطب طی یک ساعت و نیم اجرای اپرا، با لهجهها و سبکهای متنوع موسیقی ایرانی آشنا میشود.
رضازاده خواستار توجه بیشتر به تامین زیرساختهای موسیقی در شهر شیراز شد و گفت: میزبانی شیراز و تیم برگزارکننده عالی بود، تنها نکته قابل بهبود، تامین سالنی بزرگ و تخصصی برای نمایشهای موزیکال و اپراست تا امکان طراحی بهتر صحنه و نورپردازی فراهم شود.