گفتوگو و مناظره مهمترین راهکار تقویت عقلانیت در دانشگاههاست

ایسنا/ رئیس جهاددانشگاهی استان فارس، گفتوگو و مناظره را مهمترین راهکار تقویت عقلانیت در دانشگاهها عنوان کرد و گفت: مسابقات ملی مناظره دانشجویان، علاوه بر ایجاد شور و نشاط فکری در میان جوانان، یکی از مصادیق بارز تحقق آزادی بیان در دانشگاههاست و میتواند به گسترش فرهنگ گفتوگو در جامعه کمک کند.
امیرحسین استقلال امروز دوشنبه پنجم آبان در دیدار با حجتالاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی، مدیر حوزههای علمیه فارس که با هدف هماهنگی برای برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویان در استان برگزار شد، اظهار کرد: این مسابقات معمولاً پویایی قابل توجهی در فضای فرهنگی و فکری ایجاد میکند؛ در سالهای گذشته نیز تیمهای استان فارس تجربه قهرمانی در سطح کشور را داشتهاند و امیدواریم امسال با همکاری حوزههای علمیه بتوانیم این موفقیت را تکرار کنیم.
وی با بیان اینکه جامعه نیازمند تمرین گفتوگو و تضارب آراست، افزود: باید یاد بگیریم حرف بزنیم و با یکدیگر گفتوگو کنیم. در دانشگاهها، بهویژه میان دانشجویان با گرایشهای فکری مختلف، این مهارت ضعیف است. دانشجویان انقلابی در گروههای بسته خودشان فعالیت میکنند و در مقابل، کسانی که ذهنیتشان در رسانههای معاند شکل گرفته نیز در دایره خودشاناند و گفتوگو میان این دو طیف کمتر اتفاق میافتد.
استقلال ادامه داد: پژوهشهای ما نشان میدهد هرچه دانشجویان بیشتر در معرض گفتوگو قرار گیرند، تعدیل نظرات و رشد فکری سریعتر رخ میدهد، اما متأسفانه امروز جامعه مذهبی درون خود و جامعه غیرمذهبی هم در دایره بسته خود گفتوگو میکنند و تعامل فکری شکل نمیگیرد.
مسابقات ملی مناظره؛ نماد آزادی بیان در کشور
رئیس جهاددانشگاهی فارس با اشاره به سابقه این رویداد ملی گفت: بزرگترین ثمره مسابقات ملی مناظره، اثبات وجود فضای آزاد گفتوگو در کشور است. برخلاف تبلیغات دشمنان که مدعی بسته بودن باب گفتوگو هستند، ما تاکنون ۱۴ دوره از این مسابقات را میان دانشجویان برگزار کردهایم و در آنها مباحث چالشی و جدی با آزادی کامل مطرح شده است. این مسابقات، نمونهای از تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب در زمینه کرسیهای آزاداندیشی است.
استقلال با اشاره به حضور محدود طلاب در دوره گذشته گفت: از سال گذشته تصمیم گرفتیم طلاب حوزههای علمیه نیز در این مسابقات حضور داشته باشند؛ زیرا اگر هدف، گفتوگو میان صاحبان علم است، حوزه باید بخشی از این جریان باشد. انتظار داریم طلاب بتوانند حتی قویتر از دانشجویان استدلال کرده و بحث را به پیش ببرند.
ضرورت تمرکز بر بیان کوتاه و مؤثر
رئیس جهاددانشگاهی فارس با اشاره به تغییر ذائقه ارتباطی جامعه گفت: فضای مجازی باعث شده حوصله گفتوگو کاهش یابد و مردم تمایل دارند مفاهیم را در چند جمله کوتاه دریافت کنند. بنابراین باید مهارت انتقال مؤثر و خلاصه مفاهیم را در نسل جوان تقویت کنیم.
استقلال یادآور شد: سال گذشته ۵۶ تیم از دانشگاههای مختلف استان در مسابقات شرکت کردند و فارس از نظر تعداد و تنوع دانشگاهها، دومین استان کشور بود. امسال امیدواریم با همکاری حوزههای علمیه، تیمهای بیشتری از استان در این رویداد حضور پیدا کنند.
رئیس جهاددانشگاهی فارس تأکید کرد: اگر چهار تیم از حوزه علمیه فارس معرفی شوند، میتوانند پیش از مسابقات اصلی، چند مرحله تمرینی برگزار کنند تا کاملاً بر فضای مناظره مسلط شوند. جهاددانشگاهی آماده است برای موفقیت تیمهای حوزوی در سطح ملی همکاری کامل داشته باشد.
مناظره، ابزاری برای تبیین حقایق و روشنگری در جامعه است
در ادامه این دیدار، مدیر حوزههای علمیه فارس نیز با قدردانی از ابتکار جهاددانشگاهی در برگزاری مسابقات ملی مناظره گفت: این حرکت نشاندهنده دغدغه و اهتمام جهاددانشگاهی برای رشد عقلانیت و گفتوگوی منطقی در جامعه است. مناظره یکی از مصادیق تحقق آزادی بیان و روشی برای تبیین علمی و روشن موضوعات اجتماعی است.
حجتالاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی افزود: وقتی قرار است این جریان در حوزه و دانشگاه شکل بگیرد، باید لوازم و مقدمات آن نیز فراهم شود. یکی از مشکلات سال گذشته این بود که طلاب با ساختار زمانی مناظره آشنا نبودند؛ چراکه معمولاً عادت دارند مباحث را با مقدمه و استناد به آیات و روایات آغاز کنند. درحالیکه در مناظره باید در چهار دقیقه بهصورت فشرده و دقیق بحث را پیش ببرند.
ضرورت آموزش فرمت مناظره و اطلاعرسانی به مدارس علمیه
مدیر حوزههای علمیه فارس ادامه داد: لازم است طلاب پیش از ورود به مسابقات با فرمت و شیوهنامه مناظره آشنا شوند تا در زمان محدود بتوانند استدلال خود را ارائه دهند. همچنین باید این رویداد بهصورت گسترده در مدارس علمیه استان اطلاعرسانی شود تا مشارکت طلاب افزایش یابد.
محمودی گفت: با توجه به ظرفیت علمی حوزههای تخصصی و رشتههای سطح دکتری در حوزه فارس، انتظار داریم امسال تیمهای بیشتری از طلاب در این رقابتها حضور یابند. در مباحثههای روزانه طلاب، موضوعات متنوعی چون نظام بانکی، عفاف و حجاب و نظامات اجتماعی مطرح میشود که نشاندهنده آمادگی فکری حوزه برای ورود به مناظرههای علمی است.
حوزه و دانشگاه؛ دو بال ارتقای جامعه
وی با اشاره به نقش مکمل حوزه و دانشگاه در پیشرفت جامعه اظهار کرد: حوزه و دانشگاه دو بال ارتقای جامعه هستند و تعامل این دو نهاد میتواند سطح علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور را ارتقا دهد. جامعه را بر اساس مراکز علمی و خروجیهای علمی آن میسنجند؛ بنابراین لازم است با همافزایی بیشتر، زمینههای همکاری مشترک را گسترش دهیم.
محمودی با بیان اینکه حوزه آماده همکاری برای معرفی حداقل ۱۰ گروه به مسابقات استانی است، گفت: اگرچه سهمیه استان در مسابقات ملی چهار گروه است، اما ما تلاش خواهیم کرد با هماهنگی معاونت صیانت و معاونت پژوهشی حوزه، تعداد بیشتری تیم آماده کنیم تا ظرفیتهای فکری و استدلالی طلاب در سطح ملی عرضه شود.
وی همچنین یادآور شد: یکی از چالشهای سال گذشته، موضوع مرخصی طلاب برای شرکت در مسابقات بود که تلاش میکنیم امسال با برنامهریزی بهتر این مسئله حل شود تا حضور طلاب در رویدادهای علمی و فرهنگی تسهیل شود.
انتهای پیام

















