
مدیرعامل انجمن سواد رسانه ایران: رشته سواد رسانه نداریم

ایرنا/ کرج - ایرنا - مدیرعامل انجمن سواد رسانه ایران گفت: رشته سواد رسانه ای را در دانشگاه ها نداریم.
به گزارش ایرنا ،" لیلا وصالی" روز دوشنبه در نشست تخصصی سواد رسانه ای و هوش مصنوعی در سالن سیرس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز افزود: در هفته جهانی سواد رسانه ای هستیم و ایام کرونا و جنگ دوازده روزه نشان داد که تا چه اندازه سلامت مردم در حوزه سلامت روان در پذیرش پیام های جعلی می تواند اهمیت داشته باشد.
وی یاد آور شد: چراکه این مهم سبب شد تا بسیاری از نهاد ها پای کار بیایند و استفاده بسیاری از فضاهای رسانه ای و به ویژه امکانات هوش مصنوعی داریم.گ
مدیرعامل انجمن سواد رسانه ایران بیان داشت: شعار امسال یونسکو، مغز انسان یا هوش انسان فراتر از هوش مصنوعی و سواد رسانه ای و اطلاعاتی در فضای دیجیتال تک صفحه ای است.
وی گفت: یونسکو بر سه موضوع جدی در این زمینه تاکید دارد که یک مورد آن چالش اخیری است که در حوزه سواد رسانه بوجود آمده، بویژه رونق گرفتن هوش مصنوعی، که تا چه اندازه می تواند از مغز انسان عبور کرده و فراتر از مغز انسان قرار گیرد و با قدرت خودکنترلی تا چه اندازه زندگی انسان را مختل بکند.
وصالی ادامه داد: یونسکو با این شعار به این دغدغه مهر خاتمه زد، که درست است که هوش مصنوعی همانند هر تکنولوژی جدید دیگری، به کارها سرعت می دهد اما نباید فراموش کنیم که آنچه در این فضا اثر گذار است ذهن خود انسان و برتری آن نسبت به هوش مصنوعی است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه اضافه کرد: اطلاعات در کنار سواد رسانه ای و نیز محیط دیجیتال اسپا (برنامه تک صفحه ای) نیز مورد تاکید یونسکو است.
وی اضافه کرد: با توجه به شعار یونسکو، امسال برنامه های انجمن سواد رسانه ایران در تمام سطوح از جمله رویداد های دولتی و حاکمیتی، فضای نخبگانی و دانشگاهی، بخش زنان متخصص، حوزه کودکان و نوجوانان و گروه عموم مردم هستند، بنابراین تمام این دوره ها و برنامه نیز در کانال انجمن، در دسترس عموم قرار می گیرد.
سواد رسانه ای قدرت تحلیل در حوزه اخبار را بالا می برد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز نیز در ادامه این نشست بیان داشت: استان البرز ظرفیت بسیار ارزشمندی دارد و این فرصت ها، سبب شده تا انگیزه بیشتری در برپایی و تداوم چنین جلسات و رویدادها داشته باشیم .
" ابراهیم شریفی" افزود: از انجمن سواد رسانه و هوش مصنوعی می خواهیم تا برای بهره مندی از ظرفیت هایشان، در استان البرز حضور مستمری داشته باشند.
وی گفت: برپایی این موضوعات و نشست ها از نان شب نیز واجب تر است چراکه با توجه به شرایط موجود، مردم ما، در اندک زمانی می توانند با رشد سواد رسانه ای خود، دیگر به برپایی چنین رویدادها نیاز نداشته باشند .
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت: بنابراین هر نوع اطلاعاتی را بی جهت و بدون آگاهی نباید ارائه و منتشر کنیم .
وی ادامه داد: معتقدم این دست برنامه ها، با برنامه ریزی دقیق و مستمر، سبب می شود تا در آینده ای نزدیک، مردمانی فهیم و آگاه در سواد رسانه و هوش مصنوعی داشته باشیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز یاد آور شد: همچنین با توجه به پیشرفت تکنولوژی، دنیای دیجیتال و هوش مصنوعی، اتفاقات در کثری از ثانیه منتشر می شود و به قول رسانه ای ها "روایت اول" پخش می شود.
شریفی اضافه کرد: روایت اول تاثیرش به مراتب بیشتر از انکار است چراکه توجیه یا خبری بوده که در واقع اتفاق افتاده است.
وی تاکید کرد: پس اگر بتوان خبری را سریع تر تحلیل و انعکاس داد، به طور قطع، مخاطبان بیشتری را جذب خواهد کرد.
شریفی گفت: این امر در داشتن سواد رسانه بسیار بهتر از آن است که خبری درج شود و حالا باید چندین خبر کار شود تا آن خبر و اصل داستان پوشش داده و راستی آزمایی شود.
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز بیان داشت: اگر در برپایی این رویدادهای تخصصی، موضوعی با تعداد جلسات بیشتری و ساعات برگزاری کمتر پیش برویم، مخاطب بیشتری را جذب خواهیم کرد.
هوش مصنوعی یک مفهوم تخیلی نیست
در ادامه این رویداد "محمدباقر فرهند" مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری البرز، با اشاره به اینکه امروز در نقطه عطف تاریخی ایستاده ایم، گفت: هوش مصنوعی دیگر یک مفهوم تخیلی نیست، بلکه یک قلمرو قدرتمندی در حال دگرگونی در رسانه و ارتباط است و در حقیقت ما بر بستر انقلاب صنعتی چهارم ایستاده ایم.
وی افزود: در جهان جدید، سواد رسانه از یک مهارت مفید و یک ضرورت بقا تشکیل شده است.
فرهند بیان داشت: سواد رسانه ای امروز تنها تشخیص اخبار جعلی از واقعی نیست بلکه باید بدانیم هوش مصنوعی چگونه فکر می کند، محتوا می سازد و چگونه می تواند ناخواسته تعصب یا اشتباهی را در ما ترویج کند و این دقیقا همان جایی است که نقش روابط عمومی دیده می وشد.
وی اضافه کرد: کار روابط عمومی ها دیگر ساختن پیام و انتشار آن نیستند، آنان باید شفاف شوند، درمانگر اطلاعات و مربی سواد رسانه باشند. تا بتوانند پل ارتباطی درستی میان سازمان، جامعه و رسانه ها ایجاد کنند.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری البرز گفت: اگر این پل را بر اساس اطلاعات نادرست و غیر شفاف بسازیم، قطعا به سرعت فرو می پاشند و باید از خودمان بپرسیم که آیا ما باید در این انقلاب صنعتی چهارم، صرفا یک تماشاگر یا یک بازیگر فعال باشیم .
در نشست تخصصی سواد رسانه ای و هوش مصنوعی در سالن سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز از دستگاه های برتر فعال استان البرز در زمینه آموزش سواد رسانه ای نیز تجلیل به عمل آمد.









