استاد دانشگاه: ابزارهای هوش مصنوعی به سرعت محتوا تولید می کنند

ایرنا/ کرج - ایرنا - استاد دانشگاه و معاون اسبق مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امری بی نظیر در تاریخ ارتباطات اتفاق افتاده و آن این است که ابزارهای هوش مصنوعی می توانند به سرعت محتوا ایجاد کنند.
به گزارش ایرنا، "حمید ضیایی پرور"، دوشنبه شب در نشست تخصصی سواد رسانه ای و هوش مصنوعی که در سالن سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزار شد، ضمن اشاره به موضوع کاربرد هوش مصنوعی مولد در ارتباطات، افزود: ابزارهای مولد شامل تولید متن، عکس، صدا و ویدئو هستند.
وی اضافه کرد: در حوزه متن، چت بات ها، سوپر چت بات ها و چت بات های ایرانی، در حوزه عکس، بر ابزارهای Mapkin برای مصور سازی و چت جی بی تی متمرکز می شویم و در حوزه صدا نیز ابزارهای تولید پادکست یا موسیقی مانند Note book LM، Suno و نویسا مد نظر است.
این استاد دانشگاه و دکترای علوم ارتباطات و پژوهشگر گفت: زمانی که ابزار «نویسا» را فعال می کنیم، هر چه می گوییم را تایپ می کند، در کارگاه ها، مطالب تایپ شده را ویرایش و آن را تبدیل به خبر یا پست تلگرامی یا اینستا و حتی پادکست می کنیم.
وی اضافه کرد: با چت جی بی تی هم در نهایت آن را ویرایش کرده و در نهایت بدون دخالت دست انسان محتوا و خبری را تولید کرده ایم که تایپ، ویرایش و مصور سازی شده و این امر حاصل درکی است که هوش مصنوعی از صحبت های ما دارد.
ضیایی پرور ادامه داد: در حوزه ویدئو کار کمی سخت تر است. ابزارهای بسیار متنوعی در بازار وجود دارد. «سورا ۲» اُپن اِی آی، که حدود ۲ هفته پیش ارایه شده، می تواند متن فارسی را تبدیل به ویدئوی فارسی کند. این امری بی نظیر در تاریخ ارتباطات است که ابزارها می توانند به این سرعت محتوا ایجاد کنند.
وی در مورد دوران وب ها گفت: از سال ۱۹۹۰میلادی، دوران وب یک را داشتیم که شامل میلیاردها وب سایت هستند.
این استاد دانشگاه بیان داشت: این ها وب های اطلاع رسان و یک سویه بودند و مخاطب هیچ نقشی در آن نداشت. متاسفانه باید بگویم که بسیاری از روابط عمومی های ما ، مخصوصا در دستگاه های دولتی همچنان در دوران وب یک متوقف مانده اند.
ضیایی پرور، با اشاره به اینکه از سال ۲۰۰۰ میلادی، وب۲ که شامل شبکه های اجتماعی است، در دنیا جای خود را باز کرد، اضافه کرد: وب سه نیز از سال ۲۰۲۰میلادی آمده که همان هوش مصنوعی محسوب می شود.
وی گفت: البته این موج ها، از بین نرفته بلکه بر هم سوار هستند. موج بعدی وب۴ خواهد بود که دنیای مجازی، آواتارها، متاورزها و فضاهای کاملا بصری خواهد بود.
این استاد دانشگاه یاد آور شد: لینک سواد هوش مصنوعی در این لحظه زده می شود. یعنی مفهوم سواد رسانه ای به مفهوم سواد فضای مجازی، توسعه پیدا کرده و در شکل پیشرفته تر آن، سواد هوش مصنوعی گفته می شود.
ضیایی پرور با اشاره به تعریف هوش گفت: هوش، توانایی انسانی برای دست یابی به اهداف پیچیده، مثل فهم، خودآگاهی، حل مسئله و یادگیری است. همچنین هوش مصنوعی دقیقا همان هوش انسانی است ولی به ماشین منتقل شده است.
وی افزود: یعنی انسان بخشی از توانمندی های هوشمند خود را به یک ماشین منتقل کرده و آن ماشین سعی می کند آن را تقلید کند. بخشی از این ماشین ها، در ربات ها وجود دارند و برخی هم هوش مصنوعی مقلد هستند که بخشی از علم کامپیوتر محسوب می شود و بسیاری از علوم نیز در آن نقش دارد.
ضیایی پرور ادامه داد: هوش مصنوعی دولایه زیرین و روبنایی دارد. لایه زیرین، الگوریتم ها، کدها، نرم افزارها، «دیتا سِت ها» یا همان دادگان است.
وی گفت: البته از ضعف های ما در ایران، نداشتن دیتا سِت های قوی است. چین و آمریکا اصلی ترین ابرقدرت های هوش مصنوعی در جهان اند که بیشترین دیتا سِت ها را تولید کرده اند.

سواد رسانه ای به بخش رونمایی باز می گردد
این استاد دانشگاه در تعریف نهایی هوش مصنوعی، اضافه کرد: گروهی از فن آوری ها و الگوریتم ها که به سیستم های کامپیوتری، اجازه و توانایی انجام عملیاتی چون یادگیری، درک، فهم، استنتاج، حل مساله، پیش بینی، تصمیم گیری و اقدام خودکار را می دهد را شامل می شود و در علوم مختلف کاربرد زیادی دارد.
وی تاکید کرد: اما باید یادمان باشد که فعلا در عصر دیجیتال محدود به سر می بریم.
ضیایی پرور گفت: پیش بینی می شود که در سال ۲۰۳۰ میلادی، هوش مصنوعی عمومی می آید که توانایی اش شبیه انسان خواهد بود که مهارت های انسانی را می تواند تقلید کند. همچنین پیش بینی شده که در سال ۲۰۵۰میلادی، ابر هوش های مصنوعی می آیند که فعلا آنها را، زیاد در فیلم های علمی تخیلی می بینم.
وی ادامه داد: درحال حاضر، هوش مصنوعی در ربات ها، ماشین های خودران، تجهیزات خودکار صنعتی، در حوزه نظامی و پهپادی کاربرد دارد.
ضیایی پرور بیان داشت: همچنین در همین جنگ ۱۲ روزه نیز از هوش مصنوعی در حوزه نظامی استفاده شده و حتی شهید فخری زاده را نیز یک ربات نظامی اسرائیلی، ترور کرد.
وی به توانمندی های هوش مصنوعی مولد اشاره کرد و افزود: جستجوی هوشمند اطلاعات، گفت و گوی عمیق، ارائه راهکار، مشاوره، پژوهش، تولید متن، خبر، گزارش، شعر و غیره، تولید عکس، صدا و ویدئو از موارد مولد هوش مصنوعی است که می توان از آن نام برد.
انسان معنا ساز و ابزار فرمان بر
در ادامه این نشست "الهه خوانساری"، دکترای علوم ارتباطات و بانوی برتر رسانه سال ۱۴۰۳ با اشاره به موضوع مهندسی پرامپت (کدنویسی) و تکنیک های پرامپت نویسی در رسانه، گفت: دنیای تکنولوژی به سرعت درحال تغییر است و روزانه ابزارهای نوینی وارد بازار می شود.
این بانوی برتر رسانه افزود: این سرعت تغییر سبب می شود که احساس کنیم، اگر ندویم، عقب می افتیم، این امر هم حُسن است و هم تهدید محسوب می شود.
وی ادامه داد: یونسکو بسیار هوشمندانه شعار امسال را «ذهن ها برتر از هوش مصنوعی، مغز انسان برتر از هوش مصنوعی» انتخاب کرده است.
خوانساری بیان داشت: در دل این شعار یک فرا متن وجود دارد. می گوید؛ انسان هایی که صاحب معنا، هوشمندی، تعقل و تامل هستید، فراموش نکنید که ذهن شما فراتر از ابزارهای هوش مصنوعی است. چون ابزارها بر اساس فرمانی که ما به آنها می دهیم، تولید محتوا می کنند، اما معنا را انسان می سازد. ابزارها هوش اند و انسان ها هوشمند اند.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۷ در خصوص هوش مصنوعی، اضافه کرد: رهبری در آن سال با آگاهی و هوشیاری، هشدار دادند و در مورد هوش مصنوعی ورود کردند و ایشان فرمودند که این دانش را یاد بگیرد و به آن ورود کنید. و همچنین آن را بومی کنید و اگر از این دانش عقب بمانیم، از خیلی از صنایع عقب خواهیم ماند.
این استاد دانشگاه با اشاره به تعریف پرامپت نویسی، اظهار داشت: پرامپت نویسی، هنر پرسیدن سوال درست از هوش مصنوعی برای رسیدن به پاسخ دقیق و هدفمند است و در واقع پرامپت همان دیالوگ و فرمان ما به هوش مصنوعی است.
خوانساری افزود: پیش از این گفته می شد خبرنگار خوب مشاهده می کند، اما در هزاره سوم خبرنگار کسی است که بتواند خوب سوال بپرسد.

وی بیان داشت: در استفاده از هوش مصنوعی، پرامپت نویسی سه ضلع دارد. اول هدف؛ چه می خواهیم تولید کنیم؟ (خبر، تحلیل، گزارش)، دوم، مخاطب؛ برای چه کسی (عمومی، تخصصی، بی تفاوت) و سوم، زمینه؛ در چه موقعیتی (زمان، فضا، رسانه) است که در درست پرسیدن بسیار مهم خواهدبود، اینگونه به پاسخ درست تری می رسیم.
وی همچنین هشت گام مهندسی پرامپت نویسی را شامل هدف، مخاطب، زمینه، فرمت، جزئیات، منابع، لحن و سبک، و خروجی دانست و اضافه کرد: در نهایت پرامپت خوب، شفاف، هدفمند و خلاق است.
خوانساری با اشاره به هوش مصنوعی در حوزه رسانه، گفت: کاربرد آن برای خبرنگاران ۲حالت دارد، یا دستیار است یا خبرنگار را حذف می کند. پس بسیار مهم است که خبرنگار درست بپرسد تا از جایگاه خود در استفاده از هوش مصنوعی، در تولید محتوا، حذف نشود.
وی یاد آورشد: در نتیجه خبرنگاران باید وضوح و شفافیت در بیان دستور، دقت و تعیین محدوده زمانی و مکانی، استفاده از جزئیات کاربردی و داده محور، انطباق با لحن رسانه و در آخر بازنگری و اصلاح مداوم پرامپت ها را در کاربرد از هوش مصنوعی در نظر گیرند.
همچنین در ادامه این نشست تخصصی، "محمد ربیعی" ، دکترای هوش مصنوعی و رباتیکز، در خصوص موضوع تحلیل احساسات در روایت های رسانه ای با هوش مصنوعی گفت: در دنیای امروز در سواد رسانه ای و تحلیل احساسات با سه مورد روبه رو هستیم، یکی سوگیری رسانه، دوم داده که اصل خبر است و سوم الگوریتم که بازی با احساس است. در نتیجه دنیا دارد به سوی سفارش سازی در تولید محتوا می رود.
وی افزود: در این حوزه، در مورد ۲ نوع مختلف احساس در روایت های رسانه ای صحبت می کنیم، یکی مثبت، منفی و خنثی و دیگری آن هفت احساس اصلی چون غم و شادی، در نتیجه مهارت های جدید شهروند الکترونیکی امروز باید شامل، هوش مصنوعی و کلان داده ها، سواد فن آوری و یادگیری مادام العمر باشد.
ربیعی ادامه داد: پس از موارد بالا، سه تفکر در عصر امروز لازم است، یکی تحلیلی انتقادی، دیگری تفکر خلاق و آخری تفکر سیستمی، که اگر تفکر پویای سیستمی در ایران راه افتد، ایران گلستان خواهد شد.
وی گفت: گزینه بعدی، رهبری در زمینه فضای مجازی است که چگونه کارکنان شما در این فضا، شما را می بینند و می شناسند. همچنین تاب آوری و از همه مهمتر، مدیریت استعداد است. اگر در استان البرز بتوانیم مدیریت استعداد را درست انجام بدهیم، البرز به قطب برتر استعدادی ایران تبدیل می شود.
ربیعی افزود: امروزه با توجه به کاربرد هوش مصنوعی، می توانیم احساسات در تولید محتوا و متن و عکس و تصویر و صدا را توسط این الگوریتم ها تا ۸۰ و ۹۰ درصد بررسی کنیم.
















