نماد آخرین خبر

راه‌آهن دورود - خرم‌آباد - بروجرد، ابر پروژه ملی در مسیر شمال به جنوب

منبع
ايسنا
بروزرسانی
راه‌آهن دورود - خرم‌آباد - بروجرد، ابر پروژه ملی در مسیر شمال به جنوب

ایسنا/ سرپرست کارگاه راه‌آهن دورود ـ خرم‌آباد ـ بروجرد از پیشرفت پروژه و نقش آن در اتصال غرب و شمال کشور به جنوب و مرکز خبر داد و گفت: با وجود محدودیت‌های مالی، ۳۰ جبهه کاری فعال در مسیر مشغول به کار هستند. 

منصور حمیدی، سرپرست کارگاه راه‌آهن دورود ـ خرم‌آباد ـ بروجرد اظهار کرد: این راه‌آهن قرار است بار کشور را از بندر امام خمینی(ره) به جنوب و همچنین به بندر آستارا منتقل کند و از مرکز کشور به جنوب و بالعکس نیز جریان یابد. علاوه بر این، اتصال راه‌آهن بروجرد به ملایر در دستور کار است تا غرب کشور و شمال‌غرب کشور نیز به جنوب‌غرب کشور متصل شود. بنابراین، این پروژه یک ردیف ملی است و فراتر از یک طرح استانی عمل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: راه‌آهن قدیمی در این مسیر فرسوده است و هر سال شاهد خروج قطار از خطوط و کاهش سرعت آن هستیم، در برخی نقاط سرعت قطار به ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این مسئله ظرفیت و باروری شبکه ریلی کشور را کاهش می‌دهد. در مقابل، پروژه جدید خرم‌آباد ـ دورود با طراحی سرعت قطار باری ۱۲۰ کیلومتر و مسافری تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، امکان افزایش ظرفیت و ایمنی خطوط را فراهم می‌کند.

سرپرست کارگاه ادامه داد: طول فاز نخست مسیر ۱۱۴ کیلومتر است و مسیر کامل از دورود تا اندیمشک ۲۱۹ کیلومتر خواهد بود که به شرط تأمین منابع مالی در دست اجرا قرار خواهد گرفت. سال گذشته با پیگیری‌های مستمر و حمایت استاندار لرستان، اعتباری بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان به پروژه اختصاص یافت و در نتیجه، ۳۰ جبهه کاری فعال شد. امسال نیز ادامه کار با همان روند برنامه‌ریزی شده است.

حمیدی با تأکید بر بلندمدت بودن پروژه اضافه کرد: این پروژه یک طرح کوتاه‌مدت نیست که ظرف یک یا دو سال به نتیجه برسد. مهم این است که همه ظرفیت‌ها به کار گرفته شود و توجه مقامات ارشد کشور معطوف شود تا کار با قدرت ادامه داشته باشد.

وی بیان کرد: در فاز نخست، ۱۳ رشته تونل اصلی به طول ۱۸ کیلومتر و ۴ رشته تونل اضطراری به طول ۱۵ کیلومتر در حال احداث است. مجموع طول تونل‌ها ۳۳ کیلومتر است و یکی از بزرگ‌ترین تونل‌های ریلی خاورمیانه در حال حفاری است. در طول یک سال گذشته، بالغ بر ۵۰۰ متر حفاری ماهانه و بیش از ۴ کیلومتر تونل به صورت سنتی اجرا شده که رکوردی بی‌سابقه پس از انقلاب محسوب می‌شود.

 سرپرست کارگاه راه‌آهن دورود ـ خرم‌آباد ـ بروجرد ادامه داد: به دلیل شرایط سخت کوهستانی و نبود جاده‌های دسترسی کنار خط، بازدید عمومی از بخش زیادی از مسیر دشوار است. شیب مسیر حدود ۱۵ در هزار است و عبور از این خطوط مانند آزادراه‌ها نیست، بنابراین رسانه‌ها و مردم باید با شرایط پروژه آشنا شوند تا ارزش تلاش‌های نیروها را مشاهده کنند.

حمیدی تصریح کرد: اگر منابع مالی پایدار برای پروژه تأمین شود، امکان تکمیل مسیر از دورود تا خرم‌آباد و همچنین اتصال راه‌آهن بروجرد به مرکز کشور فراهم می‌شود و ظرفیت بار و جابه‌جایی مسافر به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد. هدف ما این است که پروژه با قدرت، در ۳۰ جبهه کاری و با توان نیروهای داخلی پیش برود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پیشرفت فیزیکی فعلی یعنی ۵۸ درصد، به عدد ۱۰۰ درصد نزدیک شود.

وی اظهار کرد: تمام تلاش ما و تیم متخصصان این است که پروژه به صورت پایدار مالی حمایت شود، حقوق کارکنان و هزینه‌های جاری تأمین شود و فعالیت‌ها با قدرت ادامه داشته باشد. این پروژه نشان‌دهنده توان فنی و مدیریتی کشور بوده و ثابت می‌کند که با همت و برنامه‌ریزی، بزرگ‌ترین طرح‌های ملی قابل پیشبرد است.

آخرین خبر لرستان در اینستاگرام :
https://instagram.com/lorestan_todayy

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره