پروژه روسازی خط آهن معدن بالاست نانگرد آشتیان به مرحله تحویل رسید

ایرنا/ اراک - ایرنا - مدیر کل راه آهن منطقه اراک گفت: پروژه احداث و روسازی خط معدن بالاست نانگرد آشتیان به طول ۲ هزار و ۱۰۰ متر با استفاده از توان فنی داخلی و کوپلاژهای موجود با هدف ارتقای بهرهوری و توسعه زیرساختهای ریلی کشور، با موفقیت به مرحله تحویل موقت رسید.
سعید ترکی روز سهشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: این پروژه که توسط ادارهکل راهآهن منطقه اراک اجرا و منجر به اتصال سایت معدنی نانگرد به شبکه ریلی کشور شد، گامی مؤثر در جهت تأمین پایدار مصالح مورد نیاز خطوط ریلی به شمار میرود.
وی ادامه داد: با بهرهبرداری از این خط، سالانه حداقل ۲۵۰ هزار تن بالاست از معدن نانگرد برای محورهای جنوب، غرب و مرکز کشور تأمین خواهد شد، امری که موجب افزایش ایمنی، کاهش هزینهها، صرفهجویی در زمان و بهبود فرآیند تعمیر و نگهداری شبکه ریلی کشور میشود.
مدیرکل راهآهن اراک بیان کرد: اتصال مستقیم سایت معدن بالاست به شبکه ریلی، تأثیر چشمگیری در افزایش عملکرد تناژ حمل بار منطقه و رونق اقتصادی استان مرکزی خواهد داشت، همچنین با این اتصال، بارگیری واگنها در سایت معدن بدون ایجاد اخلال در عملکرد ایستگاه نانگرد انجام میشود که گامی مؤثر در بهینهسازی فرآیند حملونقل ریلی به شمار میرود.
ترکی با اشاره به آثار اقتصادی پروژه گفت: اجرای این طرح ضمن ایجاد اشتغال پایدار و درآمدزایی برای راهآهن و منطقه، زمینهساز توسعه صنعتی و افزایش سهم حملونقل ریلی در جابهجایی مواد معدنی کشور است.
وی گفت: در راستای راهبرد افزایش ظرفیت جذب بار در شبکه ریلی کشور و سوق دادن حملونقل بار به سمت ریل، اقدامات خوبی در زمینه توسعه زیرساختها، نوسازی ناوگان و بهینهسازی فرآیندهای بهرهبرداری در دستور کار مدیریت کلان راه آهن قرار گرفته است.
مدیرکل راهآهن اراک با بیان اینکه، این رویکرد با هدف کاهش فشار بر جادهها، صرفهجویی در مصرف انرژی، ارتقای ایمنی حملونقل و کاهش آلایندگی محیطزیستی دنبال میشود، افزود: با ایجاد مشوقهای اقتصادی برای صاحبان کالا، توسعه مراکز لجستیکی ریلی و اتصال بنادر و مراکز صنعتی به شبکه سراسری، زمینه برای افزایش سهم ریل در جابهجایی بار فراهم خواهد شد و نقش راهآهن در زنجیره تأمین کشور تقویت میشود.
معدن بالاست نانگرد بهعنوان بزرگترین معدن بالاست کشور، با ظرفیت بالای تولید، نقش کلیدی در تأمین مصالح پروژههای ملی از جمله راهسازی، خطوط ریلی، سدسازی، پلسازی و ساخت ابنیه ایفا میکند. اتمام موفقیتآمیز این پروژه نشان از تکیه بر توان داخلی، مدیریت بهینه منابع و حرکت در مسیر خودکفایی ملی در تأمین مصالح ریلی دارد.
حوزه راهآهن اراک شامل ۵۸۸ کیلومتر خطوط ریلی در پنج استان قم، مرکزی، لرستان، همدان و کرمانشاه است که ۲۱ ایستگاه را تحت پوشش دارد.


















