طرح نشاندار کردن مالیاتها، گامی نو در مردمیسازی پروژههای عمرانی

ایرنا/ یزد- ایرنا- در راستای تحقق عدالت مالیاتی و افزایش شفافیت در نحوه هزینهکرد منابع عمومی، طرح نشاندار کردن مالیاتها از سال ۱۴۰۳ به صورت رسمی اجرا شد، این طرح به مودیان مالیاتی این امکان را میدهد که خودشان انتخاب کنند مالیات پرداختیشان در کدام پروژه عمرانی و در کدام استان هزینه شود.
مردمیسازی نظام مالیاتی و افزایش حس تعلق شهروندان به پروژههای عمرانی، شفافسازی محل مصرف مالیاتها و پاسخ به پرسش همیشگی مردم که مالیات ما کجا خرج میشود، افزایش مشارکت عمومی در توسعه زیرساختها و پروژههای نیمهتمام و تقویت اعتماد عمومی به دولت و نهادهای اجرایی از طریق پاسخگویی مالی امکان پذیر است.
پروژه های عمرانی که مودیان مالیاتی می توانند در آن هزینه کنند شامل ساخت مدارس، بیمارستانها، راهها و پلها، پروژههای آبرسانی، فاضلاب، یا بهسازی بافتهای فرسوده و طرحهای عمرانی در مناطق محروم و کمتر توسعهیافته می باشد.
این طرح نه تنها یک تحول در نظام مالیاتی کشور است، بلکه میتواند به الگویی برای مشارکت مستقیم مردم در توسعه ملی تبدیل شود،بر اساس اعلام مسوولان اداره کل امور مالیاتی استان یزد طرح نشاندار کردن مالیات برای دومین سال پیاپی در استان با موفقیت اجرا شد.
در همین راستا، تعدادی از اتحادیههای استان یزد با مشارکتی فعال، از بخشی از این پروژههای ملی حمایت کردند،طرحهای شاخصی مانند محور یزد- طبس، پل راهآهن، سالن ۲ و میدانی نصیری یزد و همچنین تکمیل و احداث ۱۱ مدرسه در سطح استان، از جمله اولویتهایی بودند که مودیان یزدی برای تخصیص منابع مالیاتی خود انتخاب کردند.
بعنوان مثال اتحادیههای ابزارفروشان، اغذیهفروشان، فروشندگان پوشاک، و میوه و ترهبار، از پروژه عمرانی احداث باند دوم محور یزد–طبس را به عنوان پروژه ملی مورد حمایت خود معرفی کردند.
اتحادیههای فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل، لوازم خانگی و صوتی-تصویری، سنگبر و سنگراش اعلام نمودند سهم مالیاتی خود را به پروژه سالن دو و میدانی نصیری اختصاص خواهند دادند. صنف لبنیات و سوپرمارکتها، تابلوسازان و خطاطان، و فخاران، پروژه پل راهآهن را به عنوان مقصد نشاندار کردن مالیاتی خود برگزیدند.
مشاوران املاک و فروشندگان فرش دستباف، پروژه سالن دو و میدانی نصیری را مورد حمایت قرار دادند. سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، خواربارفروشان، هتلداران، چلوکبابیها و تعمیرکاران لوازم خانگی نیز حمایت خود را از پروژه افزایش ظرفیت پست (ارتقای ظرفیت ترانسفورماتور و تأمین برق موقت) اعلام کردند.
این اقدام ارزشمند اتحادیهها و اصناف یزد، نه تنها نشاندهنده اهتمام آنان به ایفای مسئولیت اجتماعی و همراهی با سیاستهای کلان اقتصادی کشور است، بلکه زمینهساز توسعه اعتماد عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی در حوزه مالیات نیز به شمار میرود. مشارکت داوطلبانه اصناف در حمایت از پروژههای نشاندار، الگویی موفق برای سایر استانها و تشکلهای صنفی است که میتواند مسیر گسترش این طرح ملی را هموار سازد.
از دیگر مزایای این طرح میتوان به تقویت حس مسئولیتپذیری اجتماعی مؤدیان، تخصیص هدفمند منابع مالیاتی به طرحهای اولویتدار و سرعت بخشیدن به اجرای پروژههای عمرانی اشاره کرد.
استان یزد به عنوان یکی از استانهای پیشرو نقش ویژهای در اجرای موفقیتآمیز طرح ملی «نشاندار کردن مالیات» ایفا کرده است و طبق آمار ارایه شده هشت هزار و ۹۳۱ مودی مالیاتی در استان در این طرح شرکت کردند و با چهار هزار و ۷۶۷ میلیارد ریال ۲۷ پروژه تامین اعتبار شد.
" کبری دانشی "

















