همافزایی شوراها و شهرداریها راه تحقق مدیریت یکپارچه شهری است

ایرنا/ اراک - ایرنا - دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفت: همافزایی شوراها و شهرداریها، راه تحقق مدیریت یکپارچه شهری و توسعه همهجانبه شهرها است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، مهدی محمدی روز چهارشنبه در چهل و هشتمین نشست معاونین معماری و شهرسازی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در سالن اجتماعات هتل اطلس اراک، افزود: همافزایی شوراها و شهرداران، موتور محرک توسعه شهری است که با هماندیشی، تبادل تجربه و هماهنگی اجرایی میتواند مسیر پیشرفت شهرها را هموار کند.
وی بیان کرد: شهر اراک به عنوان یکی از مراکز مهم کشور، همواره در جریانهای انقلابی و شکلگیری نظام جمهوری اسلامی ایران نقشی اثرگذار و تاریخی ایفا کرده است.
دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران ادامه داد: اراک، زادگاه بزرگان و علمایی است که در تحولات فکری و سیاسی ایران اسلامی تاثیرگذار بودهاند، از جمله حضرت امام خمینی(ره) و امیرکبیر که نام و یادشان همواره با هویت تاریخی و فرهنگی این شهر گره خورده است.
محمدی از تلاشهای مدیران شهری اراک در ارتقای خدمات و اجرای طرحهای توسعهای تقدیر کرد و گفت: همدلی و هماهنگی میان شوراهای اسلامی، شهرداریها و کمیسیونهای تخصصی، بهویژه در حوزه معماری و شهرسازی، میتواند زمینهساز خدمات بهتر به مردم و تحقق اهداف مدیریت شهری باشد.
وی تاکید کرد: استمرار همکاریهای میان مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور امری ضروری است و این تعاملها میتواند به تبادل تجربهها و انتقال دانش مدیریتی میان شهرهای بزرگ منجر شود و مسیر توسعه پایدار شهری را هموارتر سازد.
اراک نیازمند توسعه متوازن و بازآفرینی شهری منسجم است
معاون شهرسازی و معماری شهرداری کلانشهر اراک نیز در این نشست گفت: شهر اراک به عنوان یکی از شهرهای جوان کشور با وجود پیشینه بیش از ۲۰۰ ساله، در تاریخ معاصر نقشی موثر در عرصههای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داشته و امروز نیازمند رویکردی نوین در بازآفرینی شهری و توسعه متوازن است.
حسین زندیهوکیلی افزود: اگرچه شهرهایی مانند اصفهان، شیراز و قزوین از قدمت تاریخی بالاتری برخوردارند، اما اراک به دلیل موقعیت جغرافیایی و تاسیس آن در دوران معاصر با هدف نظامی و تجاری، جایگاه ویژهای در ساختار شهری ایران دارد و همواره به عنوان یکی از مراکز تأثیرگذار کشور مطرح بوده است.
وی اظهار کرد: پروژههای متعدد شهری در سالهای اخیر در اراک اجرا شده و در سه سال گذشته، شهرداری اراک ۲۱ پروژه عمرانی، فرهنگی و گردشگری را به بهرهبرداری رسانده که از جمله آنها میتوان به پروژه خیابان فوت استریت (خیابان غذا)، احیای بازار تاریخی اراک به عنوان طولانیترین بازار سرپوشیده کشور و توسعه محور گردشگری گردو اشاره کرد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اراک ادامه داد: توسعه نامتوازن شهری از چالشهای اصلی کلانشهرها است و امروز بخش مهمی از مشکلات شهرها ناشی از نبود مدیریت واحد شهری است، به طوریکه بسیاری از نهادها به صورت موازی در حوزه خدمات شهری فعالیت میکنند و همین امر مانع تحقق توسعه منسجم میشود.
زندیهوکیلی اظهار کرد: استفاده از فناوریهای نوین، پنجرههای واحد خدمات شهرسازی و ارتقای نقش انسانمحور در طراحی فضاهای شهری از اولویتهای اصلی مدیریت شهری اراک است.
وی افزود: ایجاد مسیرهای پیادهراه، توسعه دوچرخهسواری، بهبود مقررات ملی ساختمان و رعایت اصول پدافند غیرعامل در طراحی شهری از دیگر برنامههایی است که در دستور کار حوزه شهرسازی و معماری قرار دارد تا اراک بتواند جایگاه واقعی خود را در میان کلانشهرهای ک��ور به دست آورد.
اراک نخستین شهر مهندسیساز کشور با الگوی شهرسازی علمی است
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در این نشست گفت: اراک به عنوان نخستین شهر مهندسیساز کشور است که از بدو تاسیس بر پایه اصول شهرسازی علمی و با محوریت بازار تاریخی طراحی و ساخته شده است.
علیاصغر غفاری افزود: اگرچه بسیاری از شهرهای ایران قدمتی چند صد ساله دارند، اما اراک با سابقهای حدود ۲۲۰ ساله، از نخستین شهرهایی است که بر مبنای نقشهای منظم و اصولی شکل گرفته و شبکه شطرنجی معابر، دروازههای منظم و بافت کالبدی آن گواهی بر نقش مؤثر شهرسازان در طراحی این شهر است.
وی اظهار کرد: بازار تاریخی اراک به عنوان طولانیترین بازار سرپوشیده کشور، هسته اولیه شکلگیری شهر بوده و تمامی مسیرها و معابر اصلی از این محور منشعب شدهاند که نشان از اندیشه مهندسی در طراحی اولیه دارد.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: در گذشته تصور میشد ابتدا باید مهندسان عمران و معماران ساختوساز را آغاز کنند، اما امروز در دنیا ابتدا شهرسازان با در نظر گرفتن تمام نیازهای شهری، طراحی کلی را ارایه میدهند و سایر رشتهها در ادامه بر اساس آن عمل میکنند.
غفاری افزود: به همین دلیل، در سالهای اخیر در سیاستهای توسعه شهری کشور، شهرسازی نسبت به معماری و عمران در اولویت قرار گرفته و این موضوع باید در همه تصمیمگیریها مورد توجه باشد.
وی همچنین با اشاره به برخی چالشهای ترافیکی و کاربریهای تجاری و پزشکی در شهرها گفت: ریشه بخشی از این مشکلات به بند ۲۰ و ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداریها بازمیگردد که از سال ۱۳۶۶ اجازه فعالیت مطبها و مراکز پزشکی در واحدهای مسکونی را صادر کرد و امروز منجر به تراکم فعالیتهای تجاری و ترافیکی در بافتهای شهری شده است.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک خاطرنشان کرد: برای رفع این چالشها، استفاده از ظرفیت شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ضروری است تا با اصلاح مصوبات قدیمی، مسیر توسعه شهری بر پایه اصول علمی و شهرسازانه دنبال شود.

















