نماد آخرین خبر

معاون آموزش و راهبردی وزارت کشور: ۵۴ درصد کارمندان نیازمند آموزش هستند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
معاون آموزش و راهبردی وزارت کشور: ۵۴ درصد کارمندان نیازمند آموزش هستند

ایرنا/  اردبیل - ایرنا - معاون آموزش مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور گفت: بر اساس پایش انجام‌ شده در دستگاه‌های اجرایی ۵۴ درصد کارمندان اعم از مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و بخشداران در کشور نیازمند آموزش هستند.

به گزارش ایرنا، علیرضا براتی روز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی با موضوع دانش و مهارت حکمرانی در اردبیل اظهار کرد: از میان مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی ۳۶ درصد به ۶ ماه آموزش ، ۹ درصد به آموزش میان‌مدت ۶ تا ۱۲ ماهه و ۱۰ درصد نیز به بیش از یک‌سال آموزش تخصصی نیاز دارند.

وی اظهار کرد: توانمندسازی و ارتقای دانش علمی مدیران یکی از ماموریت‌های اصلی وزارت کشور است و این آموزش‌ها نقش کلیدی در تحقق حکمرانی کارآمد دارند.

براتی ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای وزیر کشور با رییس دانشگاه عالی دفاع ملی ، مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور موظف شده دوره‌های آموزشی حکمرانی را در استان‌ها برگزار کند و هدف از اجرای این دوره‌ها ارتقای توانمندی مدیران استانی، افزایش قدرت تصمیم‌سازی، تقویت مهارت‌های راهبردی و ترویج استفاده از فناوری‌های نوین در نظام اداری کشور است.

وی بیان کرد: ارتقای سطح دانش حکمرانی مدیران استانی نقش مهمی در ایجاد هماهنگی میان نهادهای محلی و تحقق سیاست‌های کلان دولت دارد.

مدیران با مفاهیم نوین حکمرانی آشنا شوند

معاون مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور، همکاری وزارت کشور با دانشگاه عالی دفاع ملی و مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی را گامی مهم در اجرای این دوره‌ها دانست و گفت: هدف ما این است که هر سال دست‌کم یک دوره آموزشی ویژه اعضای شورای اداری استان‌ها برگزار شود تا مدیران با مفاهیم نوین حکمرانی آشنا شوند.

براتی با اشاره به نقش فناوری‌های نو مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاک‌چین در تحول شیوه‌های مدیریت و تصمیم‌گیری، اظهار کرد: پیچیدگی‌های دنیای امروز، نیاز به دانش راهبردی در میان مدیران را دوچندان کرده است.

معاون مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور سه عنصر شفافیت، مشارکت مردمی و کارایی را ارکان اصلی حکمرانی خوب دانست و گفت: فناوری بلاک‌چین می‌تواند ابزار مؤثری برای شفافیت و مقابله با فساد باشد. همچنین پلتفرم‌های دیجیتال می‌توانند مشارکت مردمی را در تصمیم‌گیری‌های محلی افزایش داده و استفاده از هوش مصنوعی در تحلیل داده‌های استانی، به تصمیم‌سازی دقیق‌تر کمک می‌کند.

براتی در ادامه با اشاره به تجربه کشورهای توسعه‌یافته گفت: در کشورهایی مانند سنگاپور و آلمان آکادمی‌های ویژه‌ای برای تربیت مدیران و حکمرانان آینده ایجاد شده است.

پیوند دانش نظری به تجربه عملی در بین مدیران

ابوطالب شفقت ، رییس موسسه عالی حکمرانی شهید بهشتی هم در این نشست گفت: هدف ما از برگزاری همایش، پیوند دادن دانش نظری به تجربه عملی مدیران است تا سیاست‌ها و تصمیم‌های اجرایی کشور از پشتوانه علمی برخوردار شود.

ابوطالب شفقت ، رییس موسسه عالی حکمرانی شهید بهشتی

وی افزود: مدرسه عالی با تاکید بر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و با هدف تربیت حکمرانان آینده و ارتقای توانمندی مدیران کشور تشکیل شده و این مدرسه با همکاری دانشگاه‌ها، مراکز علمی و نهادهای اجرایی، الگویی بومی و اسلامی از حکمرانی را ترویج می‌کند که بر پایه عدالت، مردم‌گرایی و بهره‌گیری از فناوری‌های نو شکل گرفته است.

شفقت ادامه داد: آموزش‌های مدرسه شامل مباحثی چون سیاست‌گذاری عمومی، مدیریت در شرایط بحرانی، تحلیل داده، تصمیم‌گیری مشارکتی و مهارت ارتباطی مدیران با مردم و رسانه‌هاست.

شفقت با تاکید بر اینکه مدیران باید آینده‌نگر، عدالت‌محور و متعهد باشند، گفت: این‌ دوره‌های آموزشی زمینه‌ساز تربیت مدیرانی خواهد بود که بتوانند گام‌های موثری در تحقق حکمرانی اسلامی و علمی در کشور بردارند.

به گزارش ایرنا، حکمرانی به عنوان یکی از کلیدی‌ترین مفاهیم در عرصه مدیریت عمومی و سیاست‌گذاری، مجموعه‌ای از فرآیندها، روابط و ساز و کارهایی است که به هدایت جامعه و دولت در مسیر دستیابی به توسعه پایدار و عدالت اجتماعی کمک می‌کند ، آنچه این مفهوم را از مدیریت صرف متمایز می‌کند پیوند عمیق آن با دانش، مهارت و اخلاق عمومی است به بیان دیگر حکمرانی صرفا مجموعه‌ای از تصمیمات سیاسی نیست بلکه نوعی هنر و علم اداره امور جمعی است که نیازمند بهره‌گیری از دانش روز و مهارت‌های پیچیده انسانی و سازمانی است.





آخرین خبر اردبیل در اینستاگرام :https://instagram.com/ardabil__today