راهآهن بوشهر روی ریل تأخیر!

قدس آنلاین/ یکی از پروژههای مهم و حیاتی جنوب کشور پروژه راه آهن عسلویه- بوشهر - شیراز است که از حدود ۲۰ سال قبل عملیات اجرایی آن آغاز شده و کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
اگر چه پیش از این با عنایت و دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی مقرر شد تا ۱.۲ میلیارد یورو اعتبار برای راه آهن بوشهر – شیراز از صندوق توسعه ملی برای راه آهن بوشهر تهاتر شود اما هنوز دولتمردان پاسخی برای تنویر افکار عمومی در این رابطه ندادند.
استان بوشهر با وجود بهرهمندی از ۹۰۰ کیلومتر خط ساحلی و استقرار صنایع بزرگ انرژی و میدانهای نفتی و گازی اما از مزایای خط ریلی محروم مانده و اکنون هم روند اجرای طرح خط آهن بسیار کند است.
روی ریل انتظار
پروژه راهآهن شیراز – بوشهر – عسلویه که قرار بود به شاهراه توسعه جنوب ایران تبدیل شود، همچنان با کندی پیش میرود و مردم عسلویه سالهاست چشمانتظار قطاری هستند که به جای حرکت، در ایستگاه وعدهها متوقف مانده است.
این طرح ملی که از سالهای دور در دستور کار قرار گرفته، با هدف اتصال استانهای فارس و بوشهر به منطقه راهبردی عسلویه تعریف شد؛ منطقهای که نقش کلیدی در اقتصاد کشور ایفا میکند اما از نظر زیرساختهای عمومی، خصوصاً حمل و نقل ریلی، همچنان در حاشیه قرار دارد.
احداث راهآهن از شیراز به بوشهر و سپس به عسلویه، نهتنها از منظر حمل و نقل کالا و صادرات، بلکه از نظر اتصال مناطق کمبرخوردار، کاهش هزینههای لجستیکی، افزایش دسترسی عمومی به سفر و حتی توسعه گردشگری اهمیت زیادی دارد.
بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، طول کل این مسیر بیش از ۴۳۰ کیلومتر است که به سه قطعه تقسیم شده است. قطعه اول از شیراز تا برازجان، قطعه دوم از برازجان تا بوشهر، و قطعه سوم از بوشهر تا عسلویه ادامه مییابد. گفته میشود که حدود ۱۱۰ کیلومتر از این مسیر از شهرستان عسلویه عبور میکند؛ مسیری که امروز بیشتر روی نقشهها ترسیم شده تا روی زمین.
عسلویه ثروتمند اما محروم
عسلویه شهری بندری و صنعتی در جنوب ایران است که در استان بوشهر قرار دارد. عسلویه که میزبان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است، از مهمترین نقاط کشور در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی محسوب میشود.
میلیاردها دلار سرمایهگذاری در این منطقه انجام شده اما سهم مردم از توسعه، بسیار کمتر از سهم عسلویه در اقتصاد ملی بوده است و یکی از مشکلات اصلی، ضعف شدید در حمل و نقل عمومی و هزینه بالای جابهجایی برای ساکنان است.
فرودگاه بینالمللی عسلویه تنها گزینه حملونقل سریع است، اما استفاده از آن برای اقشار متوسط و کمدرآمد مقرونبهصرفه نیست. نبود راهآهن، باعث شده سفرهای بینشهری عمدتاً از طریق جادههای پرخطر و پرهزینه انجام شود.
مردمان این خطه از میهن اسلامی امیدوارند که با بهرهبرداری از خط آهن، گردشگری زمینی به سواحل نیلگون خلیج فارس، بنادر تاریخی، بافتهای بومی، صنایع دستی و غذاهای محلی جان تازهای به اقتصاد آن ها بدهد.
تزریق قطرهچکانی بودجه
طبق گفته وزیر راه و شهرسازی اکنون ۱۰ پیمانکار در مسیر بیش از ۴۰۰ کیلومتری راهآهن در حال کار هستند و در همین راستا وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر به این بندر از وعده اختصاص یکهزار میلیارد تومان بودجه برای سرعت بخشیدن به این پروژه خبر داد در حالی که مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر اذعان می کند: راهآهن بوشهر شیراز نیاز به بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.
تفاوت فاحش اعتبار تخصیص یافته با اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه حاکی این موضوع است که به این زودی ها سوت قرار در بوشهر شنیده نخواهد شد و حرکت لاک پشتی این پروژه بر روی ریل کمبود اعتبارات ادامه خواهد داشت!
















