تمرکز منابع عمرانی زنجان بر طرحهای آب و راه در سال جاری

ایرنا/ زنجان - ایرنا - معاون هماهنگی برنامهریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامهریزی استان زنجان گفت: بخش عمدهای از اعتبارات عمرانی استان در سال جاری برای مدیریت هدفمند منابع و کاهش پروژههای نیمهتمام به طرحهای زیرساختی از جمله آبرسانی روستایی و بهسازی راههای اصلی و فرعی اختصاص یافته است.
به گزارش ایرنا، در سال ۱۴۰۴، استان زنجان با اتخاذ رویکردی هدفمند در تخصیص منابع عمرانی، تمرکز خود را بر پروژههای زیرساختی حیاتی از جمله تأمین آب شرب و توسعه راههای ارتباطی قرار داده است.
بر اساس گزارش معاونت هماهنگی برنامهریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامهریزی استان، از مجموع اعتبارات عمرانی استان، بخش قابل توجهی به پروژههای آبرسانی در روستاهای دارای تنش آبی و بهسازی راههای اصلی، فرعی و روستایی اختصاص یافته است.
در این چارچوب، ۶۰۷ میلیارد تومان برای اجرای ۱۰۸ پروژه در حوزه آب شرب و ۵۸۷ میلیارد تومان برای ۶۸ پروژه در بخش راه تخصیص یافته که نشاندهنده جهتگیری عملیاتی استان در پاسخ به چالشهای زیرساختی است.
این اقدامات در کنار کاهش تعداد پروژههای جدید و نیمهتمام از ۲۱۵ به ۱۸۶ مورد، حاکی از اعمال انضباط مالی و تمرکز بر بهرهبرداری مؤثر از منابع موجود است.
همچنین تلاش برای جذب حداکثری اعتبارات تخصیصیافته، استفاده از ظرفیتهای قانونی مانند بند «خ» ماده ۲۰ قانون برنامه هفتم و بهرهبرداری از فرصت سفر ریاست جمهوری به استان از جمله محورهای مکمل این سیاستگذاری عمرانی بودهاند.
خبرنگار ایرنا درباره جزئیات این اقدامات و چشمانداز توسعه عمرانی استان با خلیل قاسملو معاون هماهنگی برنامهریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامهریزی زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا:وضعیت اعتبارات عمرانی و هزینهای استان زنجان در سال ۱۴۰۴ چگونه است؟
قاسملو: در سال ۱۴۰۴، استان زنجان با اتخاذ سیاستهای انضباط مالی و تمرکز بر پروژههای اولویتدار، تلاش کرده است تخصیص منابع عمرانی را به شکل هدفمند و مؤثر مدیریت کند که این رویکرد در چند محور اصلی قابل بررسی است.
مورد اول کاهش تعداد پروژههای عمرانی نیمهتمام و جدید است به طوری که تعداد پروژههای عمرانی نیمهتمام و جدید و توسعهای از ۲۱۵ مورد در سال ۱۴۰۳ به ۱۸۶ پروژه در سال ۱۴۰۴ کاهش یافته است.
این کاهش نشاندهنده رویکرد مدیریت منابع با هدف جلوگیری از پراکندگی بودجه و تمرکز بر تکمیل طرحهای موجود و ضروری است.
مساله بعدی تمرکز بر زیرساختهای حیاتی است؛ از مجموع اعتبارات عمرانی استان، بخش قابل توجهی به دو حوزه زیرساختی مهم اختصاص یافته است.
مبلغ ۶۰۷ میلیارد تومان برای اجرای ۱۰۸ پروژه در بخش آب شرب تخصیص یافته که عمدتا مربوط به آبرسانی روستایی در مناطق دارای تنش آبی است.
این اقدام در راستای ارتقای کیفیت زندگی در مناطق محروم و روستایی انجام شده است.
مبلغ ۵۸۷ میلیارد تومان نیز برای ۶۸ پروژه در بخش راه اختصاص یافته که شامل احداث، تکمیل، بهسازی و آسفالت راههای روستایی و نگهداری راههای اصلی و فرعی در سطح استان است.
این دو حوزه در مجموع بیش از هزار و ۱۹۴ میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی استان را به خود اختصاص دادهاند که نشاندهنده جهتگیری عملیاتی استان در پاسخ به چالشهای زیرساختی و تمرکز بر نیازهای اساسی مردم است.
ایرنا: آیا تخصیص اعتبارات عمرانی و هزینهای متناسب با نیازهای استان بوده است؟
قاسملو: از مجموع اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای، حدود پنج هزار و ۵۹۸ میلیارد ریال به صورت نقدی تخصیص یافته که معادل حدود ۱۶ درصد کل اعتبارات عمرانی استان است.
این میزان اگرچه کمتر از سطح مطلوب و نیاز واقعی پروژههاست، اما با اولویتبندی طرحها و تمرکز بر پروژههای نیمهتمام، تلاش شده، منابع موجود به شکل مؤثر هزینه شود.
ایرنا: تأمین اعتبارات عمرانی از منابع مختلف به چه صورت است؟
قاسملو: منابع تأمین اعتبارات عمرانی استان شامل درآمدهای نفت و گاز، مالیات بر ارزش افزوده، اعتبارات استانی و اعتبارات انتقالی از منابع ملی است.
در این میان، بالاترین درصد تخصیص مربوط به مالیات بر ارزش افزوده با حدود ۴۰ درصد بوده و کمترین سهم مربوط به اعتبارات متوازن منطقهای با حدود ۲.۶ درصد است.
این ترکیب منابع نشاندهنده وابستگی نسبی استان به درآمدهای مالیاتی و ضرورت بازنگری در نحوه توزیع منابع ملی برای حمایت از استانهایی با محدودیت زیرساختی است.

ایرنا: وضعیت کلی شاخصهای اقتصادی استان زنجان در سال ۱۴۰۴ چگونه بوده است؟
قاسملو: استان زنجان با نرخ تورم ۳۶.۹ درصدی در شهریور ۱۴۰۴، عملکردی بهتر از میانگین کشوری داشته است.
همچنین درآمد سالانه خانوارهای شهری استان در سال ۱۴۰۳ بالاتر از میانگین کشور بوده که این موضوع افزایش قدرت خرید و رفاه نسبی در استان را نشان می دهد، بهویژه در مناطق روستایی که فاصله درآمد و هزینه مثبتتر از میانگین ملی است.
ایرنا: در حوزه عدالت اجتماعی، وضعیت نابرابری درآمدی چگونه ارزیابی میشود؟
قاسملو: ضریب جینی شهری ۰.۳۱۶۸ و روستایی ۰.۳۴۶۸ نشاندهنده کاهش نابرابری درآمدی در استان نسبت به میانگین ملی است.
این شاخصها گویای توزیع عادلانهتر درآمد و بهبود رفاه عمومی هستند.
ایرنا: شاخص محیط کسبوکار استان چه جایگاهی در سطح کشور دارد؟
قاسملو: در بهار ۱۴۰۴، شاخص محیط کسبوکار زنجان عدد ۵.۷۸ را ثبت کرد که بهتر از میانگین کشور (۵.۹۵) است.
این استان در رتبه پنجم کشور از نظر سهولت فعالیت اقتصادی قرار دارد که حاصل تعامل سازنده دولت با بخش خصوصی و کاهش موانع تولید است.
ایرنا: وضعیت تولید ناخالص داخلی استان چگونه است؟
قاسملو: تولید ناخالص داخلی استان در سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۹۹ هزار میلیارد ریال برآورد شده که حدود ۱.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل میدهد.
سهم بخش صنعت ۵۲.۷ درصد، کشاورزی ۱۰.۴ درصد و خدمات ۳۶.۹ درصد بوده که نشاندهنده محوریت صنعت و کشاورزی در اقتصاد استان است.
ایرنا: در پایان، چه چشماندازی را برای توسعه استان زنجان ترسیم می کنید؟
قاسملو: با ادامه روند فعلی، بهبود زیرساختها، افزایش بهرهوری در خدمات و صنعت و استفاده حداکثری از ظرفیتهای قانونی و مالی میتوان چشمانداز روشنی را برای توسعه پایدار استان زنجان ترسیم کرد.

















