۵۰۰ روستابازار تا دههفجر در کشور به بهرهبرداری میرسد

ایرنا/ ایلام - ایرنا - عضو هیأت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اعلام کرد: با توجه به تأکید وزارت جهاد کشاورزی بر احداث و گسترش روستابازارها، ایجاد ۵۰۰ روستابازار در دستور کار این دستگاه قرار دارد و تاکنون ۶۴ واحد از آنها به بهرهبرداری رسیده است.
منوچهر توسلی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در ایلام افزود که ۲۸۴ روستابازار دیگر نیز در آستانه راهاندازی قرار دارد و بر پایه پیشبینیها، تا دهه فجر امسال شمار روستابازارهای فعال کشور به ۵۰۰ واحد خواهد رسید.
او گفت که ایجاد و توسعه روستابازارها از برنامهها و اولویتهای اصلی سازمان مرکزی تعاون روستایی است و بر پایه برنامهریزیها، سههزار روستابازار سه سال آینده در کشور ایجاد میشود.
عضو هیأت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران توضیح داد: روستابازارها به عنوان مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و صنایع روستایی، نقش مهمی در حذف واسطهها، افزایش درآمد بهرهبرداران و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی ایفا میکنند.
توسلی تأکید کرد: ارتقای کیفیت خدمات در عرضه انواع فرآوردههای روستایی، تنوعبخشی به سبد کالایی، حذف واسطهها، حمایت از تولیدکنندگان و افزایش رضایت تولیدکنندگان و مصرفکنندگان از مهمترین هدفها و سیاستهای سازمان تعاون روستایی در ایجاد این بازارها است.
عضو هیأت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره حمایتهای مالی از فعالان روستابازارها نیز توضیح داد که برای تأمین سرمایه در گردش این مراکز، تسهیلات یارانهدار با نرخ ۱۳ درصد از طریق بانک کشاورزی اختصاص یافته است تا واحدهای فعال بتوانند منابع لازم برای تأمین کالا و دستیابی به پایداری اقتصادی را فراهم کنند.
توسلی در ادامه با اشاره به موضوع ساختار جدید وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد با وجود پیشنهادهایی برای ادغام برخی دستگاهها از جمله سازمان تعاون روستایی با سایر نهادها، با پیگیریهای انجامشده در مجلس شورای اسلامی و حمایت دولت مقرر شد این سازمان با حفظ جایگاه قانونی خود به فعالیت ادامه دهد.
وی با بیان این که ریشه ثبات و پایداری تعاونیهای زیرمجموعه این سازمان در قوانین مصوب دهه ۱۳۳۰ و قانون شرکتهای تعاونی مصوب سال ۱۳۵۰ است، گفت: بر همین اساس، سازمان تعاون روستایی همچون سازمانهای منابع طبیعی و آبخیزداری و دامپزشکی کشور از هرگونه تضعیف ساختاری مصون مانده و فعالیتهای آن با ثبات بیشتری ادامه خواهد یافت.
بیش از هشتهزار تعاونی روستایی، تولیدی و کشاورزی با حدود ۱۸ میلیون عضو در کشور فعالیت دارند که همه آنها زیر نظر و با حمایت، هدایت و نظارت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اداره میشوند.
طرح ملی «روستابازار» از ابتدای دهه ۱۴۰۰ با هدف ساماندهی شبکه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و صنایع دستی روستایی از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران آغاز شد، این طرح به عنوان یکی از برنامههای محوری وزارت جهاد کشاورزی با رویکرد «از مزرعه تا سفره» و با هدف حذف واسطهها و افزایش سهم تولیدکنندگان در سود نهایی بازار طراحی شده است.
در نخستین مرحله اجرای این طرح، چند روستابازار نمونه در استانهای خراسان رضوی، خوزستان و فارس راهاندازی شد تا الگوی اجرایی آن در سراسر کشور تعمیم یابد و در ادامه و با استقبال تولیدکنندگان محلی و تشکلهای تعاونی، توسعه این مراکز در دستور کار سازمان قرار گرفت و طی سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ شمار آنها از ۱۴۵ واحد به بیش از ۲۵۰ مرکز فعال افزایش یافت.
بر پایه آمار رسمی، تاکنون ۶۴ روستابازار در ۱۷ استان کشور به بهرهبرداری رسیده و ۲۸۴ واحد دیگر نیز در آستانه افتتاح قرار دارند و بر اساس برنامهریزی سازمان مرکزی تعاون روستایی تا دهه فجر امسال تعداد روستابازارهای فعال کشور به ۵۰۰ واحد میرسد و در افق سهساله طرح، ایجاد سههزار روستابازار در سراسر کشور پیشبینی شده است.
ویژگی مهم این طرح آن است که همه عملیات اجرایی و سرمایهگذاری آن توسط تعاونیها و تشکلهای محلی انجام میشود و هیچ هزینه مستقیمی از منابع دولتی صرف احداث این مراکز نمیشود.
همچنین برای پایداری اقتصادی بازارها، تسهیلات بانکی یارانهدار با نرخ ۱۳ درصد از طریق بانک کشاورزی در اختیار بهرهبرداران روستابازارها قرار گرفته است.
روستابازارها افزون بر نقش اقتصادی، کارکردهای اجتماعی و آموزشی نیز دارند و به مرور در حال تبدیل شدن به مراکز تبادل فناوری، آموزش ترویجی و معرفی ظرفیتهای محلی هستند.
با اجرای کامل این طرح، انتظار میرود حلقه ارتباطی تولیدکننده و مصرفکننده کوتاهتر، سهم درآمد روستاییان افزایش و اشتغال پایدار در مناطق کمبرخوردار تقویت شود.
روستابازارهای استان ایلام نیز نه تنها فرصتهای اقتصادی را تقویت میکنند بلکه به عنوان مراکز فرهنگی مکانهایی برای تبادل و همافزایی فرهنگها و معرفی هویت بومی محسوب میشوند.
در این مکانها تولیدات کشاورزی و صنایعدستی به عنوان نمادی از هنر و دانش بومی به نمایش گذاشته میشود و با گسترش هرچه بیشتر، میتوانند به محلی برای جذب گردشگران تبدیل شوند.
اکنون ۸ روستابازار در استان ایلام دایر و فعال هستند که محصولات روستاییان را مستقیم عرضه میکنند و قرار است تا دهه فجر یا پایان امسال جاری تعداد آنها به ۲۰ مورد افزایش یابد.
در این بازارها، محصولات با قیمتهای دولتی و پایینتر از بازار آزاد عرضه میشود و این کار موجب میشود تا کشاورزان و تولیدکنندگان روستایی به سود بیشتری دست یابند.
















