ضرورت پرورش دانشآموزان خلاق و ماهر

ایسنا/ مدیرکل آموزشوپرورش استان البرز با تأکید بر نقش دانشآموزان در آیندهای بهتر برای کشور، از آنها بهعنوان سرمایههای فکری و علمی یاد کرد و گفت: هرچه آموزشوپرورش بتواند زمینه شکوفایی استعدادها و رشد دانشآموزان را فراهم کند، به پیشرفت جامعه در مسیر علم و توسعه پایدار کمک کرده است.
فرزاد شعبانی در گفتوگو با ایسنا در آستانه روز دانشآموز اظهار کرد: دانشآموزان آیندهسازان میهن اسلامی ما هستند و هرچقدر دانشآموزان را بهتر پرورش و آموزش دهیم، این آینده را بهتر ساختهایم. ما در نظام آموزشوپرورش تلاش میکنیم تا بهترین خدمات و آموزشها را برای داشتن آیندهای بهتر به دانشآموزان ارائه دهیم.
وی با تأکید بر اهمیت روز دانشآموز بهعنوان روز ملی مبارزه با استکبار افزود: در آستانه روز دانشآموز، از مردم و دانشآموزان دعوت میکنیم تا در راهپیمایی ۱۳ آبان شرکت کنند و وحدت و انسجام ملی را به نمایش بگذارند. بهویژه امسال که بسیاری از دشمنیها آشکارتر و جنایتها بیشتر شده، میطلبد مردم با حضور خود نمایشی از وحدت، همدلی و استحکام ملی را به نمایش بگذارند.
شعبانی در ادامه با اشاره به بازدید اخیر خود از وضعیت فضاهای آموزشی و پروژههای آموزشی شهرستان اشتهارد بیان کرد: از نظر فضای آموزشی، وضعیت اشتهارد نسبتاً خوب است و میتوان گفت این شهرستان پس از تکمیل پروژههای در دست اجرا، فعلاً نیازی به شروع پروژههای جدید ساخت مدرسه ندارد.
وی با بیان اینکه دو پروژه آموزشی در این شهرستان در حال تکمیل است، افزود: از نظر کمّی، فضاهای آموزشی اشتهارد در وضعیت مطلوبی قرار دارد و تمرکز فعلی باید بر کیفیتبخشی به آموزش باشد.
مدیرکل آموزشوپرورش استان البرز درباره کیفیتبخشی به آموزش اظهار کرد: در این راستا از ظرفیت شهرکهای صنعتی و کارخانهها برای تأمین امکانات مورد نیاز مدارس استفاده میشود. برنامههایی مانند کلاسهای فوقبرنامه و کمکهای خیرین آموزشی در دستور کار قرار دارند.
شعبانی عنوان کرد: همچنین طرحهایی مانند اجتماعات یادگیری و توانا برای ارتقای وضعیت شغلی و کیفیت آموزشی معلمان در مقطع ابتدایی و متوسطه اجرا میشوند. طرح شمیم نیز برای دوره متوسطه در حال اجراست.
وی افزود: همچنین طرح همنوا با همکاری سازمان فنیوحرفهای در حال اجراست. در این طرح، فضایی که توسط مرحوم اشتهاردی ساخته و در اختیار مرکز فنیوحرفهای بوده، به هنرستان اختصاص داده شده است. ۱۰۰ دانشآموز در قالب این طرح از امکانات مرکز فنیوحرفهای برای آموزش فنی و حرفهای بهتر استفاده میکنند.
شعبانی درباره وضعیت مدارس فرسوده در اشتهارد گفت: مدارس فرسوده بر اساس استانداردهای سازمان نوسازی مدارس شناسایی میشوند. مدارسی که بیش از ۳۰ یا ۳۵ سال قدمت دارند، مورد بررسی مجدد قرار میگیرند و در صورت عدم قابلیت بهرهبرداری، در طرح بازسازی قرار میگیرند. در حال حاضر، مدرسهای غیرقابل بهرهبرداری در اشتهارد وجود ندارد.
وی در ادامه از نظر توزیع نیروی انسانی، وضعیت اشتهارد را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: کمبودی در این زمینه وجود ندارد. در دوره ابتدایی، تمام همکاران نیروهای رسمی هستند و اضافهکار وجود ندارد. در دوره متوسطه نیز کمبود نیرو با استفاده از حقالتدریس جبران میشود.
شعبانی با تأکید بر آموزش مهارتمحور و کارآفرینی گفت: با توجه به رویکرد وزارت آموزشوپرورش به آموزش مهارتمحور و کارآفرینی، طرحهایی در مدارس اشتهارد در حال اجراست. شهرستان اشتهارد بهدلیل وجود شهرکهای صنعتی و کارخانههای متعدد، از کمترین درصد بیکاری برخوردار است. تلاش میشود آموزشها متناسب با نیازهای این کارخانهها و شرکتها ارائه شود تا دانشآموزان پس از فارغالتحصیلی بتوانند در همان منطقه مشغول به کار شوند و نیاز به مهاجرت نداشته باشند.
وی درباره انعطافپذیری در انتخاب رشتههای تحصیلی هنرستانها افزود: رشتههای تحصیلی هنرستانها متناسب با موقعیت صنعتی و ظرفیت منطقه پالایش و انتخاب میشوند. اگرچه رشتهها عموماً کشوری هستند، اما با توجه به ظرفیتهای محلی مانند زنبورداری، دامپروری و کشاورزی، رشتههای مرتبط در هنرستانها دایر میشوند. رشتههای عمومی مانند مکانیک، کامپیوتر، گرافیک، الکترونیک و طراحی دوخت نیز در هنرستانها ارائه میشوند که عموماً با استقبال خانوادهها روبهرو میشوند.
انتهای پیام
















