مشاور وزیر: راه برونرفت از چالشهای آموزشی بازگشت به مدرسه است

ایرنا/ بیرجند - ایرنا - مشاور وزیر و رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش گفت: بازگشت به مدرسه و توجه جدی به نقش آموزش و یادگیری در مدارس، راه برونرفت از بسیاری از مسائل و چالشهای کشور است.
به گزارش خبرنگار ایرنا اصغر باقرزاده روز چهارشنبه در پانزدهمین جلسه شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی افزود: مدرسه تنها یک مکان فیزیکی نیست بلکه کانون شناسایی استعدادها، رشد شخصیت، شکوفایی نسل آینده و اساس توسعه پایدار کشور است.
وی اظهار کرد: هیچ پیشرفتی برای ایران حاصل نخواهد شد مگر اینکه همه چیز برای مدرسه تأمین شود، چرا که مدرسه به تعبیر ادبیات تربیتی، «زانوی یک ملت» برای ایستادن و تداوم عزت و تمدن است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شعار «برای ایران، برای مدرسه» که از سوی وزیر آموزش و پرورش در این دوره مطرح شده است، گفت: این شعار نه سیاسی بلکه کاملاً راهبردی و ملی است و تأکید دارد که آینده کشور در گرو توجه به مدارس است.
باقرزاده خاطرنشان کرد: گزارشهای بینالمللی از جمله گزارش بانک جهانی درباره روند پیشرفت دانشآموزان کشورها نشان میدهد که وضعیت آموزش و یادگیری در مدارس امروز، آینده اقتصادی، اجتماعی و فناورانه هر کشور را رقم میزند.
وی افزود: جامعه امروز ما محصول مدارس دیروز است و فردای کشور مدیون مدارس امروز خواهد بود، بنابراین اصلاح و بهبود آموزش و پرورش، سرمایهگذاری برای آینده ایران است.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم «نهضت بازگشت به مدرسه» گفت: مهمترین برنامهای که باید در استانها دنبال شود، بازسازی جایگاه مدرسه و تقویت نقش آن در شکلدهی به فرهنگ، تربیت و کیفیت یادگیری است.
باقرزاده ضمن قدردانی از توجه شخص استاندار خراسان جنوبی به اهمیت شورای آموزش و پرورش افزود: حضور دستگاههای اجرایی و نهادها در کنار آموزش و پرورش برای ارتقای یادگیری دانشآموزان، فرصتی ارزشمند است که باید قدر دانسته شود.
وی تأکید کرد: رئیسجمهور نیز در تأکیدات اخیر خود سه محور اصلی را برای تحول در آموزش و پرورش مطرح کردهاند؛ نخست، فراهمسازی فضا و تجهیزات متناسب با آموزش، دوم، اصلاح روشهای یاددهی و یادگیری معلمان و سوم، بهبود مدیریت نظام آموزشی در سطح مدارس و ادارات است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش ظرفیت بزرگ مشارکت اجتماعی است و هر فرد، نهاد یا بخش خصوصی میتواند به اندازه توان، ایده و سرمایه خود در مسیر رشد مدارس کشور نقشآفرینی کند.
وی با قدردانی از مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی و مجموعه فرهنگیان استان اظهار داشت: همدلی، استمرار جلسات شورا و پیگیری برنامههای کیفی آموزشی در استان، نویدبخش آیندهای روشن برای دانشآموزان این خطه است.
هوشمندسازی مدارس با تکیه بر فناوریهای نوین دنبال میشود
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم گفت: هرچند خراسان جنوبی یک استان صنعتی نیست، اما برخورداری از سرمایه عظیم انسانی و فرهنگی میتواند آن را به یکی از استانهای پیشرو در توسعه آموزشی کشور تبدیل کند.
منصور مجاوری افزود: بزرگترین سرمایه هر جامعه، نیروی انسانی کارآمد و فرهیخته آن است و این استان در این زمینه از غنای ویژهای برخوردار است؛ وجود اندیشمندان، دانشمندان و مدیران برجسته ملی از این خطه گواه این موضوع است.
وی با اشاره به ظرفیتهای بالای خراسان جنوبی در حوزه آموزش و پرورش گفت: امروز در شرایطی که منابع مالی محدود است، دارا بودن نیروی انسانی مت��صص و متعهد مهمترین پشتوانه توسعه محسوب میشود و خوشبختانه خراسان جنوبی از این نظر هیچ کمبودی ندارد.
مجاوری با بیان اینکه توسعه مهارتهای فردی و شغلی از اولویتهای اصلی نظام تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: باید از مدارس نظری صرف فاصله بگیریم و با ایجاد هنرستانها و مدارس مهارتی، نسل آینده را برای ورود به بازار کار و زندگی اجتماعی آماده کنیم.
وی افزود: جنگ امروز، جنگ نرم است و ما باید دانشآموزان را با مهارتهای فردی، فکری و اجتماعی آشنا کنیم تا در برابر تهدیدات فرهنگی و رسانهای توانمند باشند.
معاون سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به مشارکت مردمی در توسعه فضاهای آموزشی گفت: خوشبختانه در خراسان جنوبی پروژههای متعددی با همکاری خیرین، نهادهای عمومی و دستگاههای اجرایی در حال اجراست و حدود ۵۰ پروژه آموزشی تاکنون به بهرهبرداری رسیده یا در آستانه تکمیل است.
مجاوری خاطرنشان کرد: در سطح کشور نیز بیش از ۷۷ هزار پروژه آموزشی در دست اجراست که حدود ۲ هزار و ۵۰۰ پروژه توسط ادارات کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس در استانها تحویل شده است و این روند با قوت ادامه دارد.
وی با اشاره به اهمیت استفاده از فناوریهای نوین در آموزش گفت: امروز دیگر مهاجرت برای تحصیل معنا ندارد، زیرا با گسترش هوش مصنوعی و فناوریهای دیجیتال، امکان یادگیری و آموزش از دور برای همه فراهم شده است.
معاون سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: هوشمندسازی مدارس با بهرهگیری از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در دستور کار سازمان نوسازی مدارس کشور قرار دارد تا زمینه پرورش دانشآموزانی مؤمن، هوشمند، خلاق و توانمند برای آینده ایران اسلامی فراهم شود.
وی ضمن قدردانی از تلاش مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی و سایر مسئولان استانی گفت: با همافزایی میان دستگاهها و تداوم حمایتهای دولت، شاهد توسعه متوازن فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری در سراسر استان خواهیم بود.
















