حوزههای علمیه بازنگری در شیوه تدریس فقه استدلالی را بررسی میکنند

ایرنا/ قم - ایرنا - دبیر شورای عالی حوزههای علمیه، گفت: روش فعلی آموزش فقه استدلالی، مبتنی بر مباحث مکاسب مرحوم شیخ انصاری، نیازمند بازنگری و بهروزرسانی است تا پاسخگوی پیشرفتهای علمی و نیازهای روز طلاب باشد.
به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، آیتالله محمدمهدی شبزندهدار روز پنجشنبه در اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم با موضوع «حوزه پیشرو و سرآمد» گفت: حوزههای علمیه، حافظ شریعت و آموزههای دینی هستند و اساتید حوزه ستونهای استوار این نهاد علمی به شمار میروند.
وی با تأکید بر جایگاه استاد در نگاه اسلام افزود: استاد کامل، کسی است که نه تنها علم را منتقل میکند، بلکه خود عامل به دانش و اخلاق الهی بوده و با سیره و رفتار خود شاگردان را به تقوا و معنویت رهنمون میسازد. آیتالله شبزندهدار با استناد به رسالهالحقوق امام سجاد(ع) و روایات فقهای بزرگ تأکید کرد که استاد باید با صبر، حلم و حسن خلق، شاگردان را هدایت کند و از هرگونه خشونت یا تحقیر آنان پرهیز نماید.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه به ضرورت بازنگری در شیوه تدریس فقه استدلالی اشاره کرد و اظهار داشت: روش غالب تدریس، مبتنی بر مباحث مکاسب، بیع و خیارات مرحوم شیخ انصاری(ره) است، اما با پیشرفت مباحث فقهی و ظهور آثار دیگر بزرگان، ادامه همین شیوه کافی نیست و لازم است تغییرات علمی و محتوایی در برنامه آموزشی بررسی شود.
وی پیشنهاد کرد گروههای علمی متشکل از اساتید و محققان برای ارزیابی متون درسی و ارائه پیشنهادهای اصلاحی تشکیل شود و فرآوردههای علمی جدید در دبیرخانه شورای عالی حوزه جمعآوری و مورد ارزیابی قرار گیرد. آیتالله شبزندهدار در پایان از اساتید خواست نظرات خود درباره ادامه یا بازنگری شیوه تدریس فقه استدلالی را ارائه کنند تا تصمیمات شایسته و علمی اتخاذ شود.
سالانه حدود یکهزار پایاننامه در حوزه علمیه قم دفاع میشود
معاون آموزش حوزه علمیه قم نیز در ادامه اعلام کرد که سالانه حدود هزار پایاننامه توسط طلاب این حوزه دفاع میشود و روند آموزشی و پژوهشی حوزه با سامانههای نوین، دروس آزاد و تمرکز بر مدارس مرکزی تقویت شده است.
حجتالاسلام والمسلمین علیاصغر همتیان، گفت که محوریت برنامهها بر پیشرو و سرآمد بودن حوزه است و اجلاسیه با مشارکت اساتید و طراحی ۹ کمیسیون اجرایی شد که تاکنون بیش از ۲۷ جلسه برگزار کردهاند.
همتیان با اشاره به کاهش تعداد مدارس از ۱۶۸ در دوران کرونا به ۷۵ مدرسه، تأکید کرد که بیشتر طلاب در مدارس مرکزی مانند حرم مطهر، فیضیه، دارالشفا و مدرسه امام کاظم(ع) مستقر هستند. وی از رشد بیش از ۱۰۰ درصدی تعداد اساتید سطح عالی و خارج حوزه از سال ۱۳۹۶ تاکنون خبر داد و گفت که اکنون بیش از دو هزار استاد در حال فعالیت هستند.
معاون آموزش حوزه درباره آموزش و پژوهش طلاب افزود: دروس آزاد تقویت شده و امکان ثبتنام و شرکت در امتحانات شفاهی در کمتر از ۴۸ ساعت فراهم شده است. سالانه حدود هزار پایاننامه دفاع میشود و ۶۰۰ موضوع پژوهشی در سامانه در دسترس طلاب قرار دارد تا انتخاب موضوع با توجه به نیازهای پژوهشی جامعه و نظام انجام شود.
وی تأکید کرد: گروههای علمی حوزه با استفاده از سامانه نوراک و ظرفیت دروس خارج، فعالیت پژوهشی و آموزشی طلاب را هدایت میکنند و هدف اصلی ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در کنار تکریم طلاب و اساتید است.
















