همدلی مردم و خیران شتابدهنده نهضت مدرسهسازی در ایلام

ایرنا/ ایلام- ایرنا - نهضت ملی مدرسهسازی در استان ایلام به عنوان حرکتی اجتماعی و فرهنگی به منظور توسعه عدالت آموزشی با مشارکت گسترده خیران، گروههای جهادی و دستگاههای اجرایی وارد مرحلهای تازه از شتاب عمرانی شده است.
به گزارش ایرنا، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان ایلام روز شنبه در نشست ستاد استانی پویش «بساز مدرسه» با بیان این که مدرسهسازی بنیان عدالت آموزشی و فرهنگی در مناطق کمتر برخوردار است، اظهار کرد: نهضت عدالت آموزشی با تاکید دکتر پزشکیان آغاز شده تا مدارسی که با مشکلات جدی روبهرو هستند در اولویت ساخت و نوسازی قرار گیرند.
جلال حمره با اشاره به این که شمار زیادی از پروژههای مدرسهسازی استان با همکاری و مشارکت خیران، اقشار مختلف مردم، دهیاران، گروههای جهادی، بسیج و سپاه و دستگاههای اجرایی در حال اجرا است، اعلام کرد که از مجموع ۴۹ پروژه فعال مدرسهسازی پیشبینی میشود که ۲۵ طرح در نیمه دوم امسال راهاندازی شوه و مابقی تا مهر ۱۴۰۵ آماده بهرهبرداری خواهد شد.
وی افزود: پروژههای بزرگمقیاس مدرسهسازی در فروردین ۱۴۰۵ بهرهبرداری خواهند شد و در سال آینده نه تنها فضاهای آموزشی نوسازی و بهسازی میشوند بلکه زیرساختهای هوشمندسازی، تجهیزات نوین و امکانات فناورانه در مدارس استان ایجاد میشود که این اقدام به صورت ملی در حال پیادهسازی است.
حمره درباره گستره مشارکت اجتماعی در حوزه مدرسهسازی نیز توضیح داد: ۱۲۴ پروژه مدرسهسازی در قالب طرح توسعه نهضت عدالت آموزشی در استان تعریف شده که هر یک از این پروژهها توسط نمایندگان و مدیران اجرایی مردمی از جمله دهیاران، فرهنگیان بازنشسته و گروههای جهادی اداره میشود و در واقع این شبکه مردمی نقش مهمی در پیشبرد و کمک به ساخت مدارس دارد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان ایلام ادامه داد: هزینه بالای ساخت مدارس ایجاب میکند که از ظرفیت مردم، خیران، گروههای جهادی، بانکها، شرکتهای صنعتی، نفت، گاز و پتروشیمی در این مسیر استفاده شود و امیدواریم همه این مجموعهها در قالب مسئولیت اجتماعی برای مشارکت و ساخت مدارس به میدان بیایند.

وی با تاکید بر این که سامانه ملی مشارکت پویش «بساز مدرسه» به نشانی besaazschool.ir با هدف جذب مشارکتهای مردمی راهاندازی شده است، یادآور شد: همه اقشار میتوانند از طریق این سامانه با هر مبلغ دلخواه در امر ساخت مدرسه مشارکت کنند.
حمره در ادامه با اشاره به تشکیل ستاد استانی پویش «بساز مدرسه» از تقسیم وظایف اعضا، برنامه زمانبندی و نیازسنجی پروژههای مدرسهسازی خبر داد و افزود که استفاده از ظرفیت استانداری، شهرداریها، رسانهها، آموزش و پرورش و نماز جمعه، دستگاههای اجرایی، بانکها و شرکتهای صنعتی فعال در استان در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل نوسازی مدارس ایلام به نقش رسانهها در فرهنگسازی مشارکت مردمی در این پویش پرداخت و گفت: تولید و انتشار محتوای فرهنگی و آموزشی، طراحی بنرها و محتوای تصویری، فعالیت در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی و تبلیغات محیطی از جمله بخشهایی است که باید تقویت شود تا مردم با اهداف این پویش بیشتر آشنا شوند.
وی تاکید کرد که در بخش تبلیغات محیطی مقرر شده است که از ظرفیت آگهینماهای شهری، اتوبوسها و شبکههای آموزشی مانند «شاد» استفاده شود و رسانههای استانی با محوریت خبرگزاریها و صدا و سیمای مرکز ایلام اخبار و رویدادهای مرتبط را پوشش دهند.
حمره با قدردانی از مدیریت شعب بانکهای ملی و سپه در استان به عنوان همکاران مؤثر در راستای مدرسهسازی در این استان، توضیح داد: این بانکها همواره در ساخت مدارس در کنار آموزش و پرورش استان بودهاند و امیدواریم دیگر بانکها و مؤسسههای مالی نیز به این پویش بپیوندند تا پروژههای نیمهتمام هرچه سریعتر تکمیل شود.
وی به رشد چشمگیر فعالیتهای مدرسهسازی در یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: حجم کار نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در مقایسه با سال گذشته بیش از پنج برابر شده و تعداد پروژهها از حدود ۳۰ طرح به بیش از ۱۵۰ پروژه افزایش یافته و اگر تعمیرها و نوسازی مدارس هم در نظر گرفته شود، این شمار به حدود ۱۷۰ پروژه میرسد.
مدیرکل نوسازی مدارس ایلام با ابراز امیدواری نسبت به موفقیت پویش «بساز مدرسه» در ایلام، یادآور شد: این پویش حرکتی فرهنگی، ملی و ارزشی است که آینده آموزشی فرزندان این استان را متحول میکند و با همراهی خیران، مردم، نهادها و دستگاههای اجرایی شاهد جهشی بزرگ در زیرساختهای آموزشی خواهیم بود.
وی با قدردانی از استاندار ایلام در پیوستن به پویش مدرسهسازی و اختصاص یک ماه حقوقاش به این برنامه اظهار کرد: انتظار میرود که همه مدیران و سازمانها نیز ضمن پیوستن به این پویش، نیروهای خود را تشویق به مشارکت کنند تا با همدلی همگانی گامی مؤثر در مسیر توسعه عدالت آموزشی برداشته شود.

مدیرکل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری ایلام نیز در این نشست، مدرسهسازی را مصداق بارز صدقه جاریه و علم سودمند دانست و تأکید کرد که این اقدام باید به فرهنگ همگانی تبدیل شود.
مجید عسگری با اشاره به این که مدرسه در واقع کارخانه انسانسازی، تربیت و آموزشگاه نسل آینده کشور است گفت: اگر آموزش کشور تقویت نشود، توسعه پایدار فرهنگی و علمی ممکن نخواهد بود.
وی افزود: خیران مدرسهساز اقدامات ارزشمندی در راستای تحقق توسعه نهضت عدالت آموزشی انجام دادهاند اما همچنان باید نگرش عمومی جامعه تغییر کند چرا که هر شهروند میتواند با کمکهای خرد در این نهضت سهیم شود.
مدیرکل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری ایلام توضیح داد که از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت استان، اگر نیمی روزانه تنها ۱۵۰ تومان کمک کنند، سالانه حدود ۱۸ میلیارد تومان جمعآوری میشود که معادل ساخت ۳۰ تا ۴۰ کلاس درس یا حدود دو هزار متر مربع فضای آموزشی است که این رقم قدرت اثرگذاری مشارکت مردمی را نشان میدهد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری ایلام مدرسهسازی را مسئولیت مشترک همه اقشار دانست و پیشنهاد داد که گزینه «کمک به نوسازی مدارس» در پیشخوان دستگاههای خودپرداز بانکهای کشور افزوده شده تا مشارکت مردم در کنار دیگر گزینههای خیریه و کمکهای مردمی نیز فعال و تسهیل شود.
وی همچنین خواستار گسترش فعالیتهای فرهنگی و رسانهای در سطح شهر و فضای مجازی شد تا پویش «بساز مدرسه» به خواست اجتماعی تبدیل شود.
عسگری پیشنهاد داد که دادگستری استان از ظرفیت مجازاتهای جایگزین برای کمک به ساخت مدارس استفاده کند که این اقدام میتواند همزمان با اصلاح اجتماعی در راستای توسعه و تحقق عدالت آموزشی نیز باشد.

در پایان این نشست از مدیریت شعب بانکهای ملی و سپه استان، نماینده بسیج دانشجویی و گروههای جهادی با اهدا لوح و تندیس خیران مدرسهساز استان قدردانی شد.
استان ایلام دارای ۱۲۶۰ فضای آموزشی در مناطق شهری، روستایی و عشایری است.
این نشست با حضور مدیرکل فنی استانداری ایلام، رئیس دانشگاه فرهنگیان، معاون توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش، مدیریت شعب بانکهای ملی و سپه، نمایندگان شهرداری، گروههای جهادی، بسیج دانشجویی و رئیس مجمع خیران مدرسهساز استان ایلام برگزار شد.


















