نماد آخرین خبر

ریاضی؛ قربانیِ آموزشِ تستی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ریاضی؛ قربانیِ آموزشِ تستی

ایسنا/ استاد ریاضی دانشگاه پیام‌نور البرز گفت: تداوم آموزش تست‌محور در مدارس و دانشگاه‌ها، درک مفهومی دانشجویان را از بین برده و زمینه‌ساز ضعف تحلیلی در میان دانشجویان مهندسی شده است.

ندا نجف‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا درباره افت یادگیری در میان دانشجویان گفت: ریاضی در سیستم آموزشی ما قربانی آموزش تستی شده است. دانشجویان از همان دوران دبیرستان فقط برای تست زدن آماده می‌شوند و وقتی وارد دانشگاه می‌شوند، درک مفهومی از مسائل ندارند.

وی افزود: در کلاس‌های من، بارها پیش آمده که دانشجویان حتی ساده‌ترین مفاهیم پایه‌ای را فراموش کرده‌اند، چون در ذهنشان فقط پاسخ تست مانده، نه چرایی و منطق مسئله.

این استاد دانشگاه با انتقاد از کم‌توجهی به روش‌های نوین آموزشی اظهار کرد: اگر شیوه‌های آموزشی ما از حالت یک‌سویه خارج شود، دانشجویان یاد می‌گیرند چگونه فکر کنند، نه فقط چگونه پاسخ دهند. در روش‌هایی مانند کلاس معکوس، دانشجو قبل از حضور در کلاس محتوای آموزشی را می‌بیند و در کلاس، زمان به تمرین، گفت‌وگو و رفع اشکال اختصاص می‌یابد. این باعث درگیری ذهنی بیشتر و فهم عمیق‌تر می‌شود.

وی درباره نقش آموزش تصویری نیز گفت: آموزش تصویری فقط به معنی آنلاین بودن نیست. در واقع، یعنی استفاده از تصویر، نمودار و نمایش روند حل برای درک بهتر. وقتی دانشجو مسیر حل را می‌بیند، در ذهنش تثبیت می‌شود، نه مثل تست‌ها که فقط عدد نهایی مهم است.

نجف‌زاده ادامه داد: مشکل دیگر این است که برخی دانشجویان تصور می‌کنند ریاضی فقط مخصوص ریاضی‌دان‌هاست، درحالی‌که در رشته‌هایی مثل مهندسی کامپیوتر، پایه‌ تفکر منطقی و الگوریتمی از ریاضیات می‌آید. وقتی درک مفهومی ضعیف باشد، حتی در کدنویسی هم دچار مشکل می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل باید از پایه شروع کنیم. تا زمانی که در دبیرستان‌ها آموزش مفهومی جدی گرفته نشود، دانشگاه‌ها نمی‌توانند ضعف‌های چندساله را جبران کنند. ریاضی زبان تفکر است و اگر آن را درست یاد نگیریم، تحلیل و خلاقیت از بین می‌رود.

انتهای پیام





آخرین خبر البرز در اینستاگرام :https://instagram.com/alborztoday

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر