نماد آخرین خبر

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان: تخصص و مهارت مسیر موفقیت را می‌سازد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
عضو هیات علمی دانشگاه زنجان: تخصص و مهارت مسیر موفقیت را می‌سازد

ایسنا/ عضو هیات علمی دانشگاه زنجان و از بنیان‌گذاران رشته کامپیوتر در این دانشگاه گفت: مدرک دیگر تضمین‌کننده آینده نیست، تخصص و مهارت مسیر موفقیت را می‌سازد.

مجید مقدادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سال ۱۳۷۴ با مدرک فوق‌لیسانس به دانشگاه زنجان پیوستم. آن زمان هنوز رشته کاردانی یا کارشناسی کامپیوتر وجود نداشت. پس از یک سال، یعنی در سال ۱۳۷۵، رشته کاردانی کامپیوتر را در دانشگاه زنجان تأسیس کردیم. بعد از آن مرحله‌به‌مرحله به دنبال افزایش اعضای هیئت علمی بودیم، چون دکترای کامپیوتر در کشور کم بود و بیشتر اعضا با مدرک فوق‌لیسانس جذب می‌شدند.

وی ادامه داد: در حدود سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴، رشته کارشناسی کامپیوتر راه‌اندازی شد و کسانی که کاردانی داشتند، می‌توانستند دو سال دیگر تحصیل کنند و مدرک کارشناسی بگیرند. در همان دوران برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفتم. پس از بازگشت، برای راه‌اندازی  رشته کارشناسی ارشد و سپس دکتری اقدام کردیم. اکنون دانشگاه زنجان دارای کارشناسی کامپیوتر، کارشناسی ارشد نرم‌افزار و دکتری هوش مصنوعی است. اخیراً نیز برای راه‌اندازی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی اقدام کرده‌ایم تا چرخه آموزشی این رشته کامل شود.

این استاد پیشکسوت با اشاره به تغییر شرایط بازار کار در سال‌های اخیر، گفت: در گذشته تقریباً هر دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی شغل آماده داشت، به‌ویژه در بخش‌های دولتی، اما امروز جذب بیشتر در شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود. طی این سال‌ها چندین بار بازار کامپیوتر رونق گرفته و دوباره افت کرده است، اما در حال حاضر بازار کار رشته کامپیوتر بسیار خوب است و بالاترین درآمدها مربوط به فارغ‌التحصیلان این حوزه است.

او افزود: مدرک دانشگاهی دیگر ارزش سابق را ندارد و تخصص جای آن را گرفته است. ممکن است دو فارغ‌التحصیل از یک رشته داشته باشیم که یکی نتواند کار پیدا کند و برای دیگری شرکت‌ها رقابت کنند. بسیاری از دانشجویان من اکنون در شرکت‌هایی مشغول‌ هستند که درآمد خوبی دارند. توصیه‌ام این است که دانشجوها به جای تمرکز بر مدرک، به دنبال یادگیری تخصصی باشند.

مقدادی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر هوش مصنوعی و ابزارهای جدید بر یادگیری دانشجویان نیز گفت: در گذشته دانشجوها از صفر تا صد کار را خودشان انجام می‌دادند، اما حالا به ابزارهایی مانند هوش مصنوعی متکی شده‌اند. گاهی حتی از پشت‌صحنه و منطق کدهایی که تحویل می‌دهند، آگاهی ندارند. ما تلاش می‌کنیم تمرین‌هایی طراحی کنیم که دانشجو مجبور شود خودش مسئله را حل کند و درگیر فرآیند یادگیری شود.

وی تأکید کرد: استفاده از ابزار بد نیست، اما باید بدانند آن ابزارها چگونه کار می‌کنند. اگر فقط به ورودی و خروجی بسنده کنند، یادگیری اتفاق نمی‌افتد. گاهی هنگام تحویل پروژه، از آن‌ها سؤال می‌کنیم تا مطمئن شویم درک درستی از کد دارند، نه اینکه فقط خروجی درست را ارائه دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان در رابطه با بازار کار رشته کامپیوتر، گفت: در سال‌های اخیر چندین بار شنیده‌ایم که آینده شغلی رشته کامپیوتر روشن است. حتی در خارج از ایران، هزینه نیروی انسانی بالا است و شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها از نرم‌افزار و سیستم‌های هوشمند استفاده می‌کنند، بنابراین بازار کار کامپیوتر بسیار پررونق است. در ایران هم بازار این رشته نسبتاً خوب است و فرصت‌های کاری زیادی در بخش دولتی و خصوصی وجود دارد.

وی درباره تغییرات آموزشی از زمان آغاز فعالیت خود تا امروز، گفت: وقتی شروع کردیم، با تخته گچ تدریس می‌کردیم، بعد وایت‌برد آمد و سپس پاورپوینت و ابزارهای الکترونیکی. سرفصل‌های رشته کامپیوتر مدام تغییر می‌کند و متناسب با فناوری روز به‌روزرسانی می‌شود. مثلاً برای ورودی‌های ۱۴۰۲ به قبل یک سرفصل داریم و برای ۱۴۰۲ به بعد سرفصل جدید تدوین شده و احتمالاً از ۱۴۰۵ هم باز تغییر خواهد کرد. این رشته پویایی بالایی دارد.

او افزود: اگر اختیار کامل داشتم، نظام آموزشی را تقاضامحور می‌کردم؛ یعنی سرفصل‌هایی را آموزش می‌دادم که در بازار کار واقعاً مورد نیاز هستند. متأسفانه هنوز برخی درس‌ها تدریس می‌شود که در عمل کاربرد کمتری دارند.

مقدادی در ادامه گفت: به اساتید تازه‌کار توصیه می‌کنم دانشجوی امروز را درک کنند. نسل جدید با گذشته تفاوت دارد. باید نیازها و دغدغه‌هایشان را شناخت و با آن‌ها ارتباط گرفت. به دانشجویان هم می‌گویم به ابزارها تکیه نکنند. آن‌ها باید ابزار را در اختیار بگیرند، نه اینکه ابزار آن‌ها را هدایت کند. اگر روزی ابزار از شما گرفته شود و احساس کنید چیزی بلد نیستید، این یعنی مسیرتان اشتباه بوده است.

او در بخش دیگری از گفت‌وگو، درباره ملاک ارزیابی دانشجویان، اظهار کرد: دانشجوهای بسیار با استعداد و خلاقی داریم. گاهی معدل بالا نشان‌دهنده توانایی واقعی نیست. دانشجوی خلاقی داشتم با معدل ۱۴ که از نظر ایده و خلاقیت بسیار قوی بود. بعضی از دانشجوها شرایط کاری یا خانوادگی سختی دارند و زمان کافی برای درس‌خواندن ندارند، اما استعداد بالایی دارند. بنابراین معدل نمی‌تواند تنها معیار سنجش باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان در بیان خاطره‌ای از دوران تدریس، گفت: روزی یکی از دانشجویان گفت اگر ۲۵ صدم به نمره‌ام اضافه کنید، استعداد درخشان می‌شوم. من اضافه کردم، اما بعد یکی از دانشجویان دیگر آمد و گفت با همان ۲۵ صدم او شاگرد اول شده است. وقتی متوجه شدم، از آموزش خواستم نمره را به حالت قبل برگردانند. همان ۲۵ صدم می‌تواند سرنوشت دو نفر را تغییر دهد. بنابراین به اساتید توصیه می‌کنم دقیق باشند و حق هر دانشجو را همان‌گونه که هست بدهند، نه کمتر و نه بیشتر.

وی در پایان درباره انگیزه‌اش برای ماندن در محیط دانشگاه، گفت: پیش از ورود به دانشگاه در شرکتی کار می‌کردم، اما فضای دانشگاه بسیار پاک و انسانی است. در دانشگاه نه رشوه وجود دارد و نه روابط ناسالم و این برای من ارزشمند بود. شخصیت آدم در چنین محیطی شکل می‌گیرد.

انتهای پیام





آخرین خبر زنجان در اینستاگرام : https://instagram.com/zanjan_today