ایرنا در مسیر تحول؛ چشماندازها و چالشها

ایرنا/ سمنان - ایرنا - سفر مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) به سمنان در سیامین مقصد استانی نشان داد که برنامه تحول در ایرنا از سطح شعار گذشته و به مرحله گفتوگو و اجماعسازی رسیده و مسیر تازهای برای تبدیل ایرنا از یک رسانه دولتی به «رسانه دولت و ملت» ترسیم شده است.
به گزارش ایرنا، «صادق حسین جابری انصاری» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در سفر سه روزه به استان سمنان ضمن دیدار و گفت و گو با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه، استاندار، فرمانده سپاه، شهردار، فعالان رسانهای و همچنین کارکنان و پیشکسوتان این رسانه، محورهای اساسی برنامه تحول ایرنا را تشریح کرد.
او در هر دیدارها متناسب با نقش هر نهاد، بر تحول در شیوه خبرنویسی، فاصله گرفتن از تبلیغ مستقیم، بازگشت ایرنا به جایگاه تاریخی خود و ضرورت ایفای نقش به عنوان پلی دوسویه میان دولت و ملت تاکید کرد.
تبدیل ایرنا از رسانه دولت به «رسانه دولت و ملت» (ملی) این محور نشان میدهد ایرنا قصد دارد از رسانه صرفا متعلق به دولت، به رسانه ملی متکی بر سرمایه اجتماعی حرکت کند؛ این یعنی تغییر از مدل انتقال پیام از بالا به پایین به مدل تعاملمحور که در آن رسانه هم نماینده دولت و هم نماینده مردم است.
ایفای نقش پل دوسویه در این محور نشان می دهد که ایرنا به دنبال آن است که نه صرفا سخنگوی دولت، و نه صرفا تریبون گلایههای مردم، بلکه میانجی هوشمند، حرفهای و منصف که رویکردهای دولت را برای مردم قابل فهم، شفاف و دقیق کند. همین طور درخواستها، گلایهها و نیازهای اجتماعی را از کف جامعه دریافت و پالایش کند و به سطوح تصمیمگیری منتقل سازد.
فاصله گرفتن از تبلیغ مستقیم که نیازمند تحول در سطح تولید محتوا، در سطح سازمان و در سطح تصویرسازی و تبدیل برخی مباحث شاخص جامعه به برند است، از جمله تاکیدهای مدیر عامل ایرنا در برنامه تحولی این سازمان است.
تحول در سطح تولید محتوا (شیوه خبرنویسی، تهیه تصاویر و فیلمهای خبری) کنار گذاشتن نثر اداری( وی گفت، وی افزود)، تقویت مدلهای محتوایی مردمپایه، توجه به مطالبات خرد محلی و نه فقط سیاستهای کلان، استفاده از دادهها و آمار و تحلیل، رعایت انصاف رسانهای و پرهیز از یکسویهگویی از برنامههای مهم در اجرای این تحول است.
ایرنا با ایفای نقش داوری بیطرف، تفسیرگر حرفهای و مفسر واقعیت می تواند به جایگاه تاریخی خود بازگردد و تبدیل به نخستین «پلتفرم ملی گفت وگوی دولت- ملت» شود و صاحب بزرگترین سرمایه رسانهای یعنی اعتماد همگانی شود.
به یقین، یکی از شروط رسیدن ایرنا به برنامهها و اهدافش در مسیر تحول ایجاد گفتمان درونسازمانی و برونسازمانی است که در این راستا مدیر عامل ایرنا تاکنون ۳۰ سفر به ۳۰ استان کشور داشته و در این سفرها هم با تمام کارکنان ایرنا و هم با مقامها از جمله نمایندگان ولی فقیه، مسوولان دولتی، نظامی، بخش خصوصی و رسانه ای، دیدار و گفتوگو داشته است.
ضرورت بازگشت ایرنا به جایگاه تاریخی خود
مدیرعامل ایرنا محور اصلی سخن خود را در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی، بر روش اجرای برنامه تحول گذاشت و گفت: تحول از مسیر بخشنامه حاصل نمی شود بلکه نیازمند مفاهمه و اجماعسازی میان نیروها است.
وی سفرهای استانی خود را با هدف بسیج نیروها و شناخت ظرفیت ها و مشکلات استان ها معرفی کرد و گفت: هدف این دوره مدیریتی بازگرداندن ایرنا به جایگاه واقعی و تاریخی خود است.
او تاکید کرد ایرنا نباید درگیر دعواهای بیهوده سیاسی شود و باید سطح حرفه ای خود را پیوسته بازتعریف کند.
جابری انصاری نقش ایرنا را پل ارتباطی فعال میان دولت و ملت توصیف کرد و گفت بازتاب سخنان نمایندگان ولی فقیه بخشی از این نقش است زیرا آنان هم با حاکمیت و هم با مردم پیوند دارند.
او جریان های رسانه ای دنیا را یادآور شد و افزود: امروز رسانه پیوست امور نیست بلکه خود در متن تحولات است و حتی منازعات جهانی با آتشبازی رسانهای آغاز می شود.
ایرنا جای دعواهای روزمره نیست
سیامین مقصد این سفرها استان سمنان بود که جابری انصاری طی دیداری با محمدجواد کولیوند استاندار، احیای جایگاه ایرنا را مهمترین رویکرد مدیریتی این رسانه دانست و گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی باید از سطح دعواهای روزمره و سیاسی فاصله بگیرد و در سطح کلان نقشآفرینی کند.
وی در خصوص سیاستهای اصلی دوره مدیریت خود بیان کرد: توجه متوازن به همه کشور و تاکید بر اینکه «ایران فقط تهران نیست»، فاصله گرفتن از سیاستزدگی و تمرکز بر مسایل واقعی جامعه، تبدیل ایرنا از رسانه صرفا دولتی به «رسانه دولت و ملت» و ایفای نقش پل دوسویه، از موارد مهم است که دنبال خواهد شد.
او بیان کرد: کار رسانه پس از اتمام کار روابط عمومی آغاز می شود و باید بر خبرهای روابط عمومی ارزش افزوده ایجاد کند تا در توسعه استانها اثرگذار باشد.
نگاه حرفه ای به رسانه محور سخنان او در این دیدار بود و از استاندار خواست از این رویکرد حمایت کند.
فاصله از خام فروشی محتوا
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در دیدار با فرمانده سپاه قائم (عج) سمنان بر اهمیت فعالیت رسانه ها در جهان کنونی در عرصه های مختلف اشاره کرد و گفت: ما باید از «خامفروشی» به سمت «تصویرسازی رسانهای» حرکت کنیم؛ اگر بتوانیم تصویرسازی رسانهای و ایجاد ارزش افزوده را در رسانههای ملی عملیاتی کنیم، بخشی از خلأ رسانهای کشور را جبران کردهایم.
وی با بیان اینکه مسئولان به تبلیغ مستقیم و خامفروشی رسانهای عادت کردهاند، افزود: در سفرهای استانی تلاش میکنم این مفاهمه را ایجاد کنم که نقش رسانه ملی خامفروشی نیست و باید به سمت تصویرسازی حرکت کنیم.
ایرنا و شناخت واقعیتهای استانها
جابری انصاری در دیدار با حمید قاسمی شهردار سمنان، نقش مدیریت شهری را یکی از پایه های توسعه شهر دانست و گفت: شهرداری ها با وجود اختیارات محدود، می توانند بخش بزرگی از بار حکمرانی را بردارند.
او دوباره بر اصل ایران فقط تهران نیست تاکید کرد و ادامه داد: تحول در ایرنا با بخشنامه ممکن نیست و نیازمند حضور میدانی و شناخت واقعیتهای استانها است.
وی صف بندی های سیاسی و باندی را در ایرنا بی معنا دانست و گفت مدیریت این رسانه با نگاه جامع ملی انجام می شود.
جابری انصاری تاکید کرد: ۳۱ مرکز استانی باید سازمان یافته تر فعال شوند و ارتباط دستگاه ها و نهادهای کشور با ایرنا بازتعریف شود.
او افزو: ۲ شبکه تلویزیونی ایرنا فرصتی تازه برای مدیریت شهری فراهم کرده تا دستاوردهای خود را به مردم نشان دهند.
بیان واقعیتها در قالب بستههای حرفهای
مدیرعامل ایرنا در جمع کارکنان و بازنشستگان این خبرگزاری در استان سمنان، تاریخ شفاهی این رسانه را گنجینهای دانست که هویت ایرنا را شکل می دهد.
جابری انصاری تاکید کرد: خانواده ایرنا فقط کارکنان فعلی نیستند بلکه بازنشستگان و خانوادههای آنان جزیی از هویت این سازمان هستند.
وی گفت: خبرنگاران باید پیوند میان دولت و ملت را تقویت کنند و میدان اصلی کار آنان گزارشهای میدانی و مردمی است.
جابری انصاری بر نقش آرامشبخشی ایرنا تاکید کرد و گفت: ما آتش نشان هستیم نه آتشفشان و باید واقعیت ها را در قالب بسته های حرفه ای منعکس کنیم تا هم حقیقت بیان شود و هم اعتماد عمومی متزلزل نشود.
او همچنین با اشاره به کاهش ضریب نفوذ رسانه ها تاکید کرد: ایرنا باید مرجعیت خبری خود را احیا کند و در کنار دولت صدای ملت نیز باشد.
چشماندازها
در صورت تحقق برنامه تحول، خبرگزاری جمهوری اسلامی می تواند جایگاه رسانه ملی را به شکلی پایدار بازیابد، نفوذ و مرجعیت خود را در فضای پرالتهاب رسانه ای امروز تقویت کند، جامعه مخاطب گسترده تری جذب کند، پل ارتباطی موثرتری میان دولت و ملت ایجاد کند، تصویرسازی از پروژه های ملی و استانی را از سطح گزارش های روابط عمومی بالاتر ببرد و به یک بازیگر حرفه ای و تاثیرگذار در عرصه رسانه بین المللی تبدیل شود.
چالشها
با این حال مسیر تحول بدون مانع نیست و قطعا هر راهی چالش هایی دارد که از جمله این چالش در این مسیر می توان به مواردی همچون وجود نگاه های سنتی به خبرگزاریها در ایران، انتظار تبلیغ مستقیم از سوی برخی مسئولان، کمبود منابع انسانی متخصص در حوزههای جدید رسانهای، ضعف زیرساختهای فنی در برخی مراکز، کاهش اعتماد عمومی به رسانههای رسمی، رقابت شدید با بیش از پنجاه خبرگزاری و صدها رسانه غیررسمی، این مجموعه چالشها اجرای برنامه تحول را دشوار می کند اما مانع قطعی نیست.
سفر مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی به سمنان کانونی برای اعلام رسمی و عملیاتی شدن برنامه تحول ایرنا بود.
در این سفر پیام اصلی جابری انصاری روشن بود، ایرنا باید از رسانه دولت بودن عبور کند و به «رسانه دولت و ملت» بدل شود، باید در برابر فضای پرالتهاب رسانه ای جهان نقش ایفا کند، باید مرجعیت خبری خود را بازیابد و این همه نه با دستور بلکه با گفت و گو، اجماع سازی و بازسازی حرفه ای ساختار خبر به دست می آید.
اگر این مسیر به طور کامل دنبال شود، ایرنا می تواند دوباره به جایگاه اصلی خود به عنوان «رسانه ملی ایران» در جایگاه و معنای واقعی خود برسد.
















