استاندار اردبیل: پیوند سوادآموزی با نیازهای واقعی زندگی و مسائل اجتماعی محور برنامهها قرار گیرد

ایسنا/ استاندار اردبیل، حمایت از خانوادههای آسیبپذیر را یکی از محورهای مهم در برنامههای سوادآموزی دانست و گفت: باید مراقب باشیم فرآیند سوادآموزی با کسب درآمد افراد بهویژه بزرگسالان نانآور تداخل نداشته باشد. پیوند سوادآموزی با نیازهای واقعی زندگی و مسائل اجتماعی باید محور برنامهها قرار گیرد.
مسعود امامییگانه ۲۴ آبان در مراسم رونمایی از جایزه سوادآموزی در سالن کتابخانه مرکزی اردبیل، ضمن قدردانی از حضور دستیار اجتماعی ریاست جمهوری در اردبیل، با اشاره به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامههای دولت چهاردهم گفت: ریشهکنی بیسوادی از اولویتهای جدی حاکمیت و از برنامههای راهبردی کشور است. رئیسجمهور نیز تأکیدات ویژهای در این حوزه دارند که کاملاً با موضوع سوادآموزی مرتبط است. یکی از این تأکیدات، نهضت مردمیسازی مدرسهسازی است و براساس دستور رئیسجمهور، استانداران باید شخصاً بهعنوان «مالک فرآیند» در موضوع مدرسهسازی ورود کنند.
استاندار اردبیل با بیان اینکه برای ساخت ۳ هزار و ۲۲۸ کلاس درس تا پایان برنامه هفتم توسعه در استان برنامهریزی شده است، افزود: تکمیل و استانداردسازی فضاهای آموزشی از اولویتهای اساسی استان است. در سال جاری نیز ۵۵۸ کلاس درس ویژه نهضت سوادآموزی پیشبینی شده و در سال تحصیلی گذشته بیش از ۶۱۰۰ نفر تحت پوشش برنامههای سوادآموزی قرار گرفتهاند.
وی یادآور شد: میانگین سوادآموزی استان هنوز با حد مطلوب فاصله دارد و باید با همراهی مردم، مشارکت بیشتری در این حوزه شکل گیرد.
امامی یگانه با اشاره به اینکه سواد امروز صرفاً خواندن و نوشتن نیست، اظهار کرد: امروز انواع سواد از جمله سواد رسانهای، دیجیتال، فرهنگی، بصری و مهارتهای فردی و اجتماعی مطرح است و ارتقای سواد در همه این سطوح ضرورت دارد؛ چرا که سوادآموزی فرصتهای جدیدی برای رشد فردی و اجتماعی ایجاد میکند.
وی افزود: افزایش توانمندیهای فردی، تقویت اعتمادبهنفس، قدرت بیان و استدلال، بهبود تصمیمگیری و همچنین ایجاد فرصتهای شغلی مبتنی بر دانش روز از جمله ثمرات سوادآموزی است. طبق تأکید یونسکو، سوادآموزی تغییرات جدی در کیفیت زندگی ایجاد میکند و پاسخ روشنی به پرسش قدیمی «علم بهتر است یا ثروت» ارائه میدهد؛ زیرا علم است که زندگی و کسبوکار را متحول میسازد.
استاندار اردبیل تأکید کرد: جامعه امروز برای توسعه در همه حوزهها نیازمند پیوست علمی و نگاه دانشبنیان است. یکی از دغدغههای مهم کنونی، تبدیل شدن مطالبهگری به نوعی طلبکاری است؛ در حالی که نقد و مطالبه باید در مسیر حل مسئله قرار گیرد. گاهی بدون ارائه راهحل، صرفاً مطالبهگری صورت میگیرد.
وی اضافه کرد: رئیسجمهور در طرح «محلهمحوری» و در موضوع مدرسهسازی نشان دادند که باید بهجای انباشته شدن مطالبات، مردم در فرآیند حل مسائل مشارکت داده شوند. جامعه باید مشارکتپذیر، راهحلمحور و مجهز به سواد اجتماعی باشد تا بتواند در پیشبرد امور نقشآفرین شود.
استاندار اردبیل با تأکید بر ضرورت پرهیز از تعصب در تصمیمگیریها و نگاههای سنتی در حوزه آموزش گفت: پرهیز از نگاههای تعصبی یکی از رویکردهای اصلی ما در حوزه سوادآموزی است. یکی از مهمترین راههای تقویت سواد در جامعه، گسترش مشارکت مردمی و نقشآفرینی نهادهای مدنی و بنیادهای دغدغهمند است.
وی همزمانی آغاز فعالیت بنیاد توسعه سواد با روز کتاب و کتابخوانی را فرصتی ارزشمند دانست و افزود: ما زمان زیادی برای کسب مهارتها نداریم و باید مسیرهای طولانی را کوتاه کنیم. تربیت مربیان دلسوز، بهرهگیری از فناوریهای نوین، استفاده از ظرفیت رسانهها و پشتیبانی دستگاههای اجرایی از ضرورتهای جدی این مسیر است.
امامییگانه حمایت از خانوادههای آسیبپذیر را یکی از محورهای مهم در برنامههای سوادآموزی دانست و گفت: باید مراقب باشیم فرآیند سوادآموزی با کسب درآمد افراد بهویژه بزرگسالان نانآور تداخل نداشته باشد. پیوند سوادآموزی با نیازهای واقعی زندگی و مسائل اجتماعی باید محور برنامهها قرار گیرد.
استاندار اردبیل با گرامیداشت یاد مرحوم حسین پناهی، فعال باسابقه نهضت سوادآموزی در استان، از تلاشهای خانواده ایشان و آغاز یک رویکرد نوین در قالب بنیاد توسعه سواد قدردانی کرد و گفت: این بنیاد میتواند در سطح ملی اثرگذار باشد و امیدواریم آغاز این حرکت از استان اردبیل باشد و در سایر استانها نیز مورد توجه و استقبال قرار گیرد.
انتهای پیام
















