حوزهای که «قیام لله» را محور قرار دهد، معادلات جهانی را تغییر میدهد

ایرنا/ قم - ایرنا - مدیر حوزههای علمیه با تاکید بر نقش تاریخی حوزه در تحولات جهانی گفت: حوزهای که «قیام لله» را مبنای حرکت خود قرار دهد، توانایی ایستادگی در برابر استکبار و تغییر معادلات جهانی به نفع عدالت الهی را دارد.
به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، آیتالله علیرضا اعرافی روز شنبه در همایش طلاب جدیدالورود حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه رسالت حوزهها در طول تاریخ بر پایه قیام برای خدا شکل گرفته است، گفت: حوزهای که «قیام لله» را بهعنوان محور فعالیت علمی و تربیتی خود انتخاب کند، میتواند همچون دوران نهضت امام خمینی(ره) در برابر امواج فشار جهانی ایستادگی کرده و فضای بینالمللی را به نفع عدالت متحول سازد.
وی با بازخوانی شرایط سیاسی ـ اجتماعی ایران در سال ۱۳۲۶ اظهار داشت: در آن دوره که فضای عمومی کشور با جریانهای ضددینی و فشارهای بیرونی برای تضعیف ایمان مردم همراه بود، امام خمینی(ره) یادداشتی مهم در کتابخانه وزیری یزد ثبت کردند که با آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ...» آغاز میشود. پیام اصلی آن یادداشت این بود که انسان باید برای خدا قیام کند؛ چه فردی و چه جمعی، و سپس تفکر و اقدام را بر این پایه سامان دهد.
به گفته وی، این پیام جوهره حرکت انبیا و نهضتهای الهی را تبیین میکند.
اعرافی با اشاره به حضور طلاب در مسجد مقدس جمکران گفت: شما جوانان که در آغاز مسیر طلبگی با امام عصر(عج) پیمان میبندید، باید این آیه را سرلوحه مسیر علمی و معنوی خود قرار دهید، زیرا آینده حوزههای علمیه، کشور و جهان اسلام بر دوش شماست.
وی با بیان اینکه «اصل پیشرفت، قیام و حرکت است» افزود: آسایشطلبی، انزوا و سستی انسان را به جایی نمیرساند. درس خواندن زمانی معنای حقیقی دارد که برای خدا باشد. قیام برای خدا یعنی اخلاص، مدیریت دائمی بر نفس، و مراقبت از خطراتی که با امواج شیطانی همراه است.
مدیر حوزههای علمیه کشور بر ضرورت برنامهریزی همزمان علمی و معنوی تأکید کرد و گفت: طلاب باید با تلاش خستگیناپذیر در علم پیشرفت کنند و در کنار آن مسیر تهذیب نفس را جدی بگیرند. رشد معنوی نیازمند هوشیاری درونی و مراقبه ذهن و قلب است.
وی افزود: انس روزانه با قرآن کریم و نهجالبلاغه ضروری است و طلاب باید خود بهدنبال استاد اخلاق و برنامه معنوی باشند.
وی شناخت نبرد درونی را نخستین گام سلوک طلبگی دانست و گفت: طلاب باید دشمن درونی را بشناسند و بدانند چه عواملی آنان را به غیبت، حسادت، تنبلی و سستی میکشاند.
اعرافی سال نخست طلبگی را بسیار تعیینکننده دانست و با تبیین سه ضلع اصلی هویت حوزه شامل دانش، تهذیب و رسالت اجتماعی، بر ضرورت تقویت مهارتهای ادبی و زبانی تأکید کرد.
وی با اشاره به جایگاه قم گفت: این شهر خاستگاه امام خمینی(ره) و نقطه آغاز انقلاب اسلامی است و ظرفیتهای علمی و معنوی آن باید آیندهساز باشد. آینده ایران و جهان به همت و تلاش شما گره خورده است؛ بر این پیمان استوار بمانید.

















