رئیس کارگروه هوشمندسازی استان: هوشمندسازی صنعتی با واقعیات صنعت کشور همخوانی ندارد

ایسنا/ رئیس کارگروه هوشمندسازی صنعتی خانه صنعت، معدن و تجارت استان البرز، درباره تبلیغات مربوط به هوشمندسازی صنعت، گفت: در ابتدا موج تبلیغاتی و غیرواقعی، هوشمندسازی را به عنوان شاه کلید و فتح الفتوح معرفی کرد که با واقعیتهای موجود در صنعت ایران همخوانی نداشت.
محمد میرزایی در گفتوگو با ایسنا با نقد موج تبلیغاتی هوشمندسازی صنعت در سالهای اخیر اظهار کرد: موج اولیه هوشمندسازی در کشور حاصل تبلیغات آموزشگاهها و مشاوران بود و نه محصول یک تحلیل کارشناسی. هوشمندسازی در کشور بهعنوان فتحالفتوح و راهحل همه مشکلات معرفی شد، در حالیکه این نگاه نه واقعی و نه مبتنی بر نیازهای صنعت بود.
وی در خصوص موانع موجود در مسیر پیادهسازی هوشمندسازی در صنعت ایران افزود: صنعت ما سالهاست با ضعف جدی در حل مسئله مواجه است؛ مسائل حل نمیشوند، فقط جایشان را به مسائل جدید میدهند و نگاه غالب، تقلیدی و غیرتحقیقی است.
میرزایی ادامه داد: در حالی که هوشمندسازی میتواند در بهینهسازی مصرف منابع نقش داشته باشد، اما نه به سرعت و با گستردگی که در تبلیغات مطرح میشود. تمام این موارد باعث شد که به دنبال شاه کلید یا هوشمندسازی باشیم.
وی بیان کرد: با این درک اشتباه و بزرگنمایی نسبت به قدرت هوشمندسازی به سمت صنعت حرکت کردیم. اما هوشمندسازی بدون داده امکانپذیر نیست.
میرزایی با بیان اینکه اجرای هر راهکار هوشمندسازی نیازمند سه رکن اصلی داده صحیح، مدل صحیح و شواهد توسط ناظر بیرونی معتبر است، گفت: در صنعت، داده درست وجود ندارد؛ دادهها دستی جمعآوری میشوند و قابل اتکا نیستند. به همین دلیل بسیاری از راهکارهای هوشمندسازی عملاً امکان اجرا ندارند.
رئیس کارگروه هوشمندسازی صنعتی خانه صنعت، معدن و تجارت استان البرز تأکید کرد: در کوتاهمدت، هوشمندسازی هیچ کمکی به مشکلات آب و برق شهرکهای صنعتی نمیکند. آنچه امروز میتواند مؤثر باشد، توانمندی حل مسئله است. اینکه مدیریت بنشیند و بررسی کند آب و برق مصرفی کجا و چرا هدر میرود.
وی افزود: استفاده از هوش مصنوعی هم قبل از هر چیز نیازمند زیرساخت تولید داده است. صنعت ما حتی داده مصرف آب، برق و گاز خود را ندارد.
میرزایی درباره شرکتهایی که مدعی ارائه راهکارهای هوشمند برای بهینهسازی مصرف آب و برق هستند نیز گفت: ادعا زیاد است، اما اگر دمو و محصول واقعی آنها را ببینید، متوجه میشوید که خبری از عملکرد واقعی نیست. بروشور فراوان است و کمکی به حل مسئله نمیکند.
میرزایی درباره نقش فناوریهای نوین در مدیریت بحران آب و برق شهرکهای صنعتی استان اظهار کرد: وقتی ورودی آب نداریم، بهینهسازی چه معنایی دارد؟ قطع مکرر برق در شهرکهای صنعتی هم موضوعی نیست که با هوشمندسازی برطرف شود. حتی کاهش مصرف هم در کوتاهمدت اثر ملموس نمیگذارد.
رئیس کارگروه هوشمندسازی صنعتی خانه صنعت، معدن و تجارت استان البرز با انتقاد از نبود برنامه در سطح ملی و استانی گفت: هیچ آمار دقیقی از تعداد شرکتهای فعال در حوزه هوش مصنوعی در استانها و کشور وجود ندارد و دبیر کمیسیون هوش مصنوعی سازمان نظام صنفی رایانهای کشور نیز بر این مدعی اذعان دارد.
میرزایی عنوان کرد: قرار بود اوایل امسال کمیسیون هوشمندسازی تشکیل شود اما هیچ اقدام مؤثری انجام نشد. در سطح ملی هم همین است؛ صحبت فراوان اما عمل بسیار کم.
وی مطرح کرد: در شرایط فعلی، استفاده از هوش مصنوعی در حوزههایی مانند آموزش سرزمینی و مدیریت دادهها، بیمعنا و غیرکاربردی است. دلیل این امر، نبود زیرساختهای لازم و دادههای دقیق و قابل اعتماد است.
وی یادآور شد: نیازی به ایدههای جدید و پیچیده نیست، بلکه باید به کارهای قبلی و برنامههای از پیش تعیینشده مانند سند آمایش سرزمینی بازگشت و آنها را به درستی اجرا کرد.
وی درباره ارتباط هوش مصنوعی با سیاستگذاری کلان، آموزش سرزمینی، تولید و لجستیک گفت: وقتی دادههای پایه مثل میزان تولید واقعی، میزان تقاضا، وضعیت صادرات یا جایابی صنعتی وجود ندارد، ابزار هوش مصنوعی روی چه چیز قرار است سوار شود؟ هوش مصنوعی قرار نیست جای برنامهریزی، داده و مدیریت را بگیرد.
میرزایی با بیان اینکه هوشمندسازی جایگزین مدیریت درست نمیشود، گفت: اگر کف سالن کارخانه روغن جمع میشود، تا زمانی که مدیر آن را برطرف نکند، هوش مصنوعی هم کمکی نمیکند. ابتدا باید مسئله حل شود، سپس ابزار هوشمند به بهینهسازی فرایند کمک میکند.
انتهای پیام

















