نماد آخرین خبر

معادن ۳۰۰۰ میلیارد تومان به جاده‌های قزوین خسارت زدند

منبع
فارس
بروزرسانی
معادن ۳۰۰۰ میلیارد تومان به جاده‌های قزوین خسارت زدند

فارس/ مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین گفت: حدود ۵۷۰ کیلومتر از محورهای فرعی و روستایی استان بر اثر تردد بارهای سنگین و خارج از ظرفیت معادن دچار خسارت شده‌اند و برای اصلاح و بازسازی آن‌ها حدود ۳ همت اعتبار نیاز است.
 
علیرضا معیری‌پور اظهار کرد: بررسی جامع و کاملی درباره تأثیر بار معدنی بر راه‌های استان انجام شده که نشان می‌دهد ۷۶ محور فرعی و روستایی به‌صورت مستقیم از فعالیت معادن آسیب دیده‌اند.

به گفته وی، حدود ۵۷۰ کیلومتر از این محورها بر اثر تردد بارهای سنگین و خارج از ظرفیت معادن دچار خسارت شده‌اند و برای اصلاح و بازسازی آن‌ها حدود سه همت اعتبار نیاز است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین افزود: متأسفانه جبران خسارت از سوی معادن انجام نمی‌شود و حقوق دولتی پرداختی آن‌ها نیز پاسخگوی این حجم از خسارت نیست.

معیری‌پور با اشاره به عملکرد هشت‌ماهه راهداری استان گفت: در ابتدای سال، در جلسه‌ای با حضور استاندار قول دادیم امسال بتوانیم رکورد ۱۰۰ کیلومتر بهسازی و روکش آسفالت راه‌های روستایی را در سراسر استان ثبت کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه هنوز فصل کاری به پایان نرسیده، اکنون می‌توان گفت تقریباً به این هدف دست یافته‌ایم و امیدواریم پاسخ اعتماد استاندار را به بهترین شکل بدهیم.

به‌گفته این مسوول، از مجموع ۱۷۸ معدن فعال در استان، سالانه حدود ۱۰ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که تنها ۱۵ درصد از این محموله‌ها دارای بارنامه است و بخش قابل توجهی از حمل‌ونقل مواد معدنی همچنان بدون صدور بارنامه انجام می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین توضیح داد: تردد خودروهای حامل بار معدنی بدون بارنامه، به‌ویژه در مسیرهای روستایی و بین‌شهری، منجر به تخریب زودهنگام سطح جاده‌ها شده و این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان به شمار می‌رود.
 
تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان حمل‌ونقل مرتبط با معادن
معیری‌پور تصریح کرد: طبق ماده ۵۹ قانون برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، وزارت راه و شهرسازی موظف است عوارض جبران خسارت وارده به جاده‌ها را بر اساس میزان بار محوری و صدمات وارد شده به شبکه راه‌ها تعیین و پس از تأیید شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به تصویب هیأت وزیران برساند.

وی عنوان کرد: برای جلوگیری از تخریب جاده‌ها ناشی از اضافه‌بار و حمل محصولات معدنی، مقرر شده است تمامی معادن کشور با هماهنگی ادارات‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها، در خروجی واحد تولیدی نسبت به صدور بارنامه اقدام کنند.

این مسوول بیان کرد: بر اساس همین مصوبه، تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان حمل‌ونقل مرتبط با معادن شن و نمک منوط به دریافت بارنامه و تأیید پیمایش توسط اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان است.

آخرین خبر قزوین در اینستاگرام :
https://instagram.com/qazvin_today