هنرمند جوان موسیقی ایرانی بر اثر سانحه رانندگی درگذشت

ایمنا/ کاوه کلهرنیا، هنرمند جوان موسیقی ایرانی و نوازنده توانای عود و باغلاما، بامداد شنبه هشتم آذر، پس از یک هفته بستری در آیسییو بر اثر سانحه تصادف، دار فانی را وداع گفت.
کاوه کلهرنیا متولد شهریور ۱۳۶۴ در کرمانشاه بود. او در سالهای دوره نوجوانی و جوانی به سازهای عود و باغلاما گرایش پیدا کرد و توانست با پشتکار و ذوق، جایگاهی در میان نوازندگان موسیقی نواحی و کلاسیک ایران پیدا کند. استعداد و مهارت او در نوازندگی، تلفیق ریتمها و ملودیهای موسیقی نواحی (کردی و لکی) با ساختارهای موسیقی دستگاهی و کلاسیک ایرانی از همان ابتدا موجب توجه اهالی موسیقی شد.
کلهرنیا آثار متنوعی در سبک موسیقی نواحی کردی و لکی ساخته و اجرا کرد و در عین حال به تنظیم و اجرای قطعات کلاسیک و تلفیقی نیز پرداخت، تجربهای که او را به یکی از چهرههای امیدوارکننده نسل جوان موسیقی تبدیل کرد.
وی در همکاری با گروهها و هنرمندان مختلف چه در ایران و چه در عرصه بینالمللی، حضور فعال داشت.
کنسرتها و فعالیت بینالمللی
بر پایه گفتههای علی مغازهای، کلهرنیا علاوهبر فعالیت در ایران، تجربه کنسرت در کشورهای اروپایی را نیز در کارنامه داشت. او در کشورهایی همچون هلند، اتریش و سوئد اجرا کرده بود و همکاریهایی با هنرمندان اروپایی و آسیایی داشت از جمله همکاری با اردال ارزنجان، استاد برجسته باغلاما و موسیقی آناتولی.
این تجربه بینالمللی و تعامل او با موسیقی شرق و غرب، نشاندهنده نگاه گسترده کلهرنیا بود؛ تلاشی برای پیوند زدن موسیقی سنتی و نواحی ایران با تجربههای جهانی موسیقایی.
فعالیت در داخل ایران؛ همکاری با گروهها
زندهیاد کلهرنیا در ایران با چند گروه موسیقی شناختهشده از جمله گروه سایه، گروه ترَنگ و گروه روحتاف همکاری داشت.
اجراهای او با این گروهها بهویژه در حوزه موسیقی نواحی و موسیقی تلفیقی، مورد توجه مخاطبان و منتقدان بود. ترکیب باغلاما و عود با موسیقی کردی، لکی و موسیقی کلاسیک ایرانی آن هم با نگاه خلاقانه و نوگرایانه وجهی متمایز در آثار او ایجاد کرده بود.
تحصیلات و سویه علمی؛ هنرمندی فراتر از موسیقی
کاوه کلهرنیا تنها به موسیقی محدود نبود، او تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته پزشکی در هلند ادامه داد و در مقطع دکتری اولتراسوند در دانشگاه دلف هلند تحصیل کرده بود. در عین حال که در عرصه موسیقی فعالیت داشت، در حوزه تخصصی پزشکی نیز مشغول به کار بود، واقعیتی که نشاندهنده تنوع استعداد و عمق دید او بود؛ هنرمندی که هم علم و هم هنر را در زندگیاش جای داده بود.
ترکیب دو مسیر علم و هنر نقطه تمایز کلهرنیا بود؛ ویژگیای نادر در میان هنرمندان جوان ایرانی و مؤید شخصیتی با پشتکار، تلاش و همزمان دغدغه حرفهای و هنری.
حادثه ناگهان و واکنش جامعه موسیقی
زندگی حرفهای و کوتاه کاوه کلهرنیا با اتفاقی ناگوار به پایان رسید. او بر اثر یک سانحه تصادف، دچار آسیب جدی شد و پس از یک هفته بستری در بخش مراقبتهای ویژه (آیسییو)، تلاش تیم درمانی برای نجات او ادامه پیدا کرد، اما سرانجام بامداد شنبه هشتم آذر، جان به جانآفرین تسلیم کرد.
خبر درگذشت این هنرمند جوان با واکنش گسترده جامعه موسیقی، فرهنگدوستان و دوستداران موسیقی نواحی روبهرو شد. بسیاری در پیامها و یادداشتهایشان این واقعه را «ضایعهای برای موسیقی کردی، لکی و موسیقی نواحی ایران» توصیف کردند و از فقدان استعداد ناب و خلاقی چون کلهرنیا ابراز تأثر کردند.
خاکسپاری در زادگاه؛ وداع با فرزند کرمانشاه
به گفته مغازهای، پیکر مرحوم کلهرنیا برای خاکسپاری به کرمانشاه منتقل شده تا در قطعه هنرمندان کرمانشاه به خاک سپرده شود. این تصمیم نشاندهنده احترام ویژهای است که جامعه موسیقی و زادگاه او برای هنرمندی جوان، مستعد و تلاشگر قائل است؛ وداعی که هم برای خانواده و هم برای اهالی هنر سنگین است.
قرار است مراسم وداع با این هنرمند با حضور خانواده، دوستان، همکاران و دوستداران موسیقی برگزار شود، فرصتی برای ادای احترام و یادبود زندهیاد کلهرنیا.
میراثی برای موسیقی ایران؛ خاموشی ستارهای که هنوز میتوانست بدرخشد
درگذشت کاوه کلهرنیا نهتنها از دست رفتن یک نوازنده جوان، بلکه خاموشی صدایی بود که میتوانست مسیر نوینی برای موسیقی نواحی و تلفیقی ایران رقم بزند. نگاه او به موسیقی هم بومی، هم کلاسیک، هم تلفیقی و بینالمللی نمونهای از نسلی بود که هم به ریشه احترام میگذاشت و هم به تجربه و جهانیشدن فکر میکرد.
آثاری که از او بر جای ماندهاند، اگر چه محدود به دوران کوتاه زندگیاش هستند، اما میتوانند الهامبخش نسل بعدی نوازندگان و موسیقیدانان باشند. ترکیب موسیقی بومیِ کرمانشاه، کردستان و نواحی لکی با موسیقی کلاسیک ایرانی و تجربههای بینالمللی، میراثی است که ممکن است در سالهای آتی بیشازپیش دیده و شنیده شود.
از همین رو، زندهیاد کاوه کلهرنیا نهتنها یک هنرمند جوان بود، بلکه یک پل موسیقایی میان سنت و مدرنیته، میان ایران و جهان و میان علم و هنر محسوب میشد.

















