۲۲ پل شهر تهران ایمنسازی شد

ایرنا/ مدیرعامل سازمان مهندسی و ساختمان شهرداری تهران با اعلام اینکه در چهار سال اخیر ۲۲ پل پایتخت مقاومسازی و بهسازی لرزهای شده است، گفت: این عملکرد، معادل مجموع اقدامات انجامشده طی ۱۷ سال گذشته مدیریت شهری در حوزه مقاومسازی پلهاست.
مجید امانی روز شنبه اظهار کرد: در دوره مدیریت شهری از سال ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۳، مقاومسازی و بهسازی لرزهای ۱۵ تقاطع غیرهمسطح به طور کامل به پایان رسیده است.
وی افزود: پلهای تقاطعهای غیرهمسطح زیرگذر علم و فناوری منطقه ۲۱ (اسماعیلآباد)، زیرگذر حرم امام خمینی(ره)، زیرگذر هاشمآباد، بزرگراه یادگار امام(ره) با بلوار مرزداران، بزرگراه شهید بابایی با بلوار شهید روته (استخر)، بزرگراه شهید چمران با نمایشگاه بینالمللی تهران، بزرگراه آیتالله هاشمی رفسنجانی با بلوار سعادتآباد و بلوار فرحزادی، بزرگراههای شهید سلیمانی با حقانی، شهید همت با بلوار نلسون ماندلا، خیابان گاندی و خیابان ولیعصر(عج)، بزرگراه شهید فهمیده با بلوارهای چوگان و شیشهمینا و همچنین بزرگراه شهید آوینی با خط راهآهن (کمربندی شهرری) از جمله این پروژههاست.
امانی ادامه داد: همچنین در سال ۱۴۰۴، مقاومسازی و بهسازی لرزهای هفت تقاطع غیرهمسطح دیگر به بهرهبرداری رسیده که شامل پلهای تقاطع بزرگراه شهید همت با رودخانه کن، بزرگراه امام علی(ع) با خیابان شهید محمدی ریحانی (شیان)، بزرگراه یادگار امام(ره) با خیابان آزادی، بزرگراه صدر (تراز صفر) با زیرگذرهای شهید کاوه و کامرانیه، تقاطع بزرگراههای شهید همت و شهید شیخ فضلالله نوری و نیز بزرگراههای شهید تندگویان و آزادگان (صنیعخانی) میشود.
این مسئول با اشاره به اینکه از مجموع ۶۶ تقاطع غیرهمسطح نیازمند مقاومسازی در تهران، تاکنون ۴۵ تقاطع ایمنسازی شده است، اضافه کرد: عملیات مقاومسازی هشت تقاطع دیگر نیز شامل تقاطع بزرگراههای شهید حکیم و شهید چمران، بزرگراه شهید آوینی با بلوار شهید دستواره (جوانمرد قصاب)، بزرگراه شهید آوینی (کمربندی شهرری) با جاده تهران - ورامین (عبدالرحمن صوفی)، بزرگراه شهید آوینی با راهآهن (ایستگاه شهید بهشتی)، بزرگراه یادگار امام(ره) در حدفاصل بزرگراه جلال آلاحمد تا بزرگراه شهید شیخ فضلالله نوری، آزادراه تهران - قم با بزرگراه علامه عسگری (جوار حرم امام خمینی(ره))، بزرگراه یادگار امام(ره) با خیابان شهرداری و بزرگراه امام علی(ع) با خیابان شعبانلو در دست اجراست.
مدیرعامل سازمان مهندسی و ساختمان شهرداری تهران با بیان اینکه از سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۰ تنها ۲۳ پل در پایتخت مقاومسازی شده بود، گفت: در چهار سال اخیر، ۲۲ پل دیگر مقاومسازی شده که نشاندهنده جهش قابل توجه در ایمنسازی زیرساختهای ترافیکی شهر است.
وی درباره اقدامات فنی انجامشده، خاطرنشان کرد: مقاومسازی و بهسازی لرزهای پلهای سوارهرو شامل تقویت ستونها با ژاکت بتنی، افزایش مقطع سرستونها، عملیات پسکشیدگی، تقویت فونداسیون، خاکبرداری و تخریب، کاشت میلگرد، آرماتوربندی، قالببندی و بتنریزی، تعویض نئوپرنها و اجرای پرایمر ستونهاست.
امانی همچنین با اشاره به اجرای تعمیرات تخصصی پلهای سوارهرو در چهار پهنه شهر تهران یادآور شد: این اقدامات با هدف افزایش ایمنی و تردد روان شهروندان انجام میشود و شامل ترمیم و تعویض درزهای انبساط، ایزولاسیون، زهکشها و سیستم جمعآوری آبهای سطحی، ترمیم عرشه، تیرها، ستونها، فونداسیون، کولههای بتنی و همچنین رفع آسیبهای ناشی از آبشستگی ستونها در بستر رودخانههاست.
















