از کلاسهای محروم تا آیندهای روشن؛ روایت همدلی برای عدالت آموزشی

ایسنا/ در نشست نهضت توسعه عدالت آموزشی خراسان جنوبی با حضور رئیسجمهور، فرهنگیان، دانشآموزان و خیران مدرسهساز بر این نکته تأکید کردند که عدالت آموزشی نه یک پروژه عمرانی، بلکه حرکتی تمدنی است که میتواند مسیر آینده کشور و رویاهای دانشآموزان را دگرگون کند.
به گزارش ایسنا، سیده زهرا موسوی؛ نماینده فرهنگیان خراسان جنوبی پنجشنبه در نشست نهضت توسعه عدالت آموزشی خراسان جنوبی که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: مدرسه کانون رشد و امید جامعه است و نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی با مشارکت مردم، با هدایت و تاکید رئیس جمهور از یک آرزو و شعار به یک حرکت عظیم اجتماعی و مردمی تبدیل شده است و مشارکت فعال مردم و دستهای پرمهر خیرین و عزم مسئولان زمینه ساز تحول در عرصه آموزش استان است.
وی با بیان اینکه لبخند کودکان محروم که با امیدی مضاعف در کلاسهای درس حاضر میشوند، نشاندهنده تاثیر این حرکت است، افزود: توزیع هدفمند و عادلانه امکانات و نیروی انسانی، اجرای طرحهای عدالتمحورانه، راهاندازی رشتههای آموزشی با نگاه مهارتی و ارسال کاروانهای تجهیزات به سراسر استان، نشان میدهد که این نهضت فراتر از ساخت مدرسه است و مسیر آینده و رویای دانشآموزان را میسازد.
نماینده فرهنگیان خراسان جنوبی تصریح کرد: فرهنگیان استان از همت بلند، اقدامات خستگیناپذیر و شبانهروزی دولت خدمتگزار چهاردهم سپاسگزارند و مفتخریم که در مسیر شکوفایی و تعالی آموزش و پرورش همراه هستیم.
وی پیشنهادات خود برای شتابدهی و تعمیق این نهضت بنیادین را شامل تدوین و اجرای سند کیفیتبخشی مدارس محروم، ایجاد نظام پاداش و حمایت ویژه برای فرهنگیان مناطق روستایی، عشایری و مرزی، توسعه زیرساختهای دیجیتال و تولید محتوای آموزشی بومی، تقویت مدارس شبانهروزی و مشارکت معلمان در تصمیمسازیهای کلان آموزش و پرورش را از اقداماتی دانست که باعث تقویت این طرح میشود.
موسوی تاکید کرد: نهضت عدالت آموزشی صرفا یک پروژه عمرانی نیست بلکه حرکت تمدنی عظیمی است که در صورت استمرار، ریشه بسیاری از محرومیتها و نابرابریها را از اساس خشک خواهد کرد و در این مهم مدرسه و معلم کلید حل مشکلات کشور هستند.
وی اظهار کرد: فرهنگیان خراسان جنوبی در کنار دولت مردممحور تا پایان این مسیر ایستاده و از این رویکرد جانانه دفاع خواهند کرد تا تمام کودکان ایرانی از فرصت ناب یادگیری بهرهمند شده و با انگیزه و امید در مسیر آینده گام بردارند.
نماینده دانشآموزان خراسان جنوبی نیز در خصوص نهضت توسعه عدالت آموزشی گفت: این نهضت فرصت برابر برای تحقق رویاهای جوانان ایجاد کرده و جغرافیا، میزان درآمد خانواده و محدودیتهای ظاهری و جسمی هیچکدام مانع پرواز اندیشههای دانشآموزان این استان نیست.
مشکات بهدانی افزود: سخنان رئیس جمهور درباره اهمیت کشف استعدادهای نهفته، برای ما یادآوری ارزشمند است که ارزش ما نه در جایگاه فعلی، بلکه در افقهای بلند آینده تعریف میشود و هر دانشآموز جهان منحصر به فردی از استعدادها و تواناییها است.
جواد فرخی؛ یکی از اعضای جامعه خیران مدرسهساز استان هم بر نقش مشارکت مردم در توسعه عدالت آموزشی تأکید کرد و تجربههای عملی خود را در این حوزه تشریح کرد.
وی، با اشاره به ضرورت عدالت آموزشی، افزود: عدالت آموزشی یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است و محور عدالت اجتماعی به شمار میرود لذا خیران مدرسهساز همواره این اصل را نصبالعین خود قرار دادهاند و تجربه سالها نشان داده که سرمایهگذاری در مدرسهسازی، یکی از ماندگارترین سرمایهگذاریها برای آینده کشور است.
وی با اشاره به ایده دولت در نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی، یادآور شد: این برنامه با مشارکت مردم جان تازهای به فعالیت خیران بخشید و نشان داد که میتوان با همکاری آحاد جامعه، مشکلات آموزشی را حل کرد.
این خیر مدرسهساز خراسان جنوبی، تجربه شخصی خود در احداث سالنهای چندمنظوره مدارس را بیان کرد و گفت: با همراهی مدیران دلسوز و مشارکت مردم، پروژههای مدرسهسازی با موفقیت اجرا شد و امسال نیز کلنگ احداث سالن جدیدی با همین مدل زده شد تا برای سال تحصیلی آینده آماده بهرهبرداری باشد.
فرخی در ادامه به نقش خرد جمعی در تحقق پروژههای بزرگ اشاره کرد و افزود: مردم هر کجا پای کار باشند، کار به خوبی انجام میشود زیرا تجربه عملی نشان میدهد با مشارکت اولیا، همسایگان و همکاران، میتوان کارهای بزرگی انجام داد و اندک اندک، پروژههای عظیمی را ایجاد کرد.
وی همچنین بر ضرورت همکاری سهجانبه دولت، خیرین و مردم تأکید کرد و پیشنهاد داد: الگوی مشارکت سهجانبه دولت، خیران و جامعه محلی پررنگتر شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: همچنین باید سهم بیشتری از مالیاتها و مسئولیتهای اجتماعی به مدارس اختصاص یابد و بخشی از مساحت مدارس خیرساز برای فضای تجاری مجوز داده شود تا هزینه نگهداری و تعمیرات تأمین شود. باید پویش ملی خیران برای ارتقای کیفیت آموزشی راهاندازی شود تا علاوه بر ساخت مدرسه، به تجهیز، تقویت معلمان و توسعه برنامههای مکمل نیز پرداخته شود.
عبدالقدوس احمدی دستگرد به عنوان نماینده مجریان طرح عدالت آموزشی در روستاها با بیان روایتی از شروع پروژه مدرسه سازی در یک روستای محروم مرزی نیز گفت: در ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴، نزدیک به پایان سال تحصیلی، پیامی در فضای مجازی روستا دستبهدست شد که سرآغاز این حرکت بزرگ شد؛ ساخت مدرسه و جمع کردن کانکسهای همان شب، با الهام از ایده رئیسجمهور، شماره کارت برای جمعآوری کمک اعلام شد و فردای آن روز، اقشار مختلف برای آغاز پروژه پای کار آمدند.
این خیر مدرسهساز و عضو شورای اسلامی روستای دستگرد شهرستان درمیان با اشاره به همت و تلاش مردم گفت: با حضور بیش از ۸۵ نفر از اقشار مختلف، کار اجرایی در نیم روز به پایان رسید.
انتهای پیام
















