استاندار قزوین: شناسایی بازار جهانی برای توسعه صادرات حیاتی است

ایرنا/ استاندار قزوین گفت: شناسایی دقیق بازار جهانی، بازیگران اصلی و مصرف کنندگان عمده آن برای توسعه صادرات امری حیاتی به شمار میرود.
محمد نوذری بعدازظهر شنبه در جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی، اظهار کرد: با وجود ظرفیت بالای تولید مواد غذایی و بهداشتی استاندارد در کشور، برنامهریزی منسجم برای عقد تفاهمنامههای تجاری دو یا چندجانبه میتواند این بخش را به موتور محرک رشد استان تبدیل کند.
وی، یکی از محورهای اصلی این استراتژی را توسعه روابط با جمهوری اسلامی پاکستان دانست و افزود: در سفر اخیر رییس مجلس به این کشور به عنوان یک بازار بزرگ و همسایه استراتژیک که پتانسیل بسیار بالایی برای جذب محصولات غذایی با کیفیت ایرانی را نیز دارد، بستری فراهم شد تا سهم صادرات به این کشور به ۱۰ درصد افزایش یابد، قزوین نیز با توجه به حجم تولیدات و ظرفیت صادرات میتواند کمک حال این موضوع باشد.
نوذری با تاکید بر اهمیت این موضوع، قزوین را به عنوان قلب تپنده تولید پودر شوینده در کشور اعلام کرد و یادآور شد: براساس آمارهای موجود، ۶۰ درصد پودرهای شوینده کشور در این استان تولید میشود که این مساله بیانگر ظرفیت قابل توجه و استراتژیک صنعتی و منحصر به فرد در این منطقه از کشور است.
وی با بیان اینکه دولت در شرایط موجود چاره ای جز برقراری مراودات دیپلماتیک با سایر کشورها ندارد، تاکید کرد: مسیر پیشرفت اقتصادی تنها از طریق حمایت جدی از صنعت و افزایش صادرات میسر خواهد بود، در واقع هر چه تولید بالاتر برود، کشور پویاتر خواهد شد و اقتصاد ملی نیز جان تازهای میگیرد.
استاندار قزوین ادامه داد: دولت بایستی در کنار بخش خصوصی قرار بگیرد و از آن حمایت کند، زیرا بخش خصوصی شریان حیاتی تحقق این اهداف است، آمارها بیانگر ظرفیت نهفته ایران برای صعود در ردهبندیهای جهانی با تکیه بر افزایش سهم صادرات در سالهای اخیر است.
سهم ۶۰ درصدی قزوین در تولید محصولات بهداشتی و شویندههای کشور
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان قزوین نیز در این نشست ضمن اشاره به جهش چشمگیر صادرات محصولات شوینده کشورمان طی سالهای اخیر، اظهار کرد: ایران در این صنعت جایگاه ۱۳ آسیا را دارد و ظرفیتهای عظیمی را نیز در سطح ملی و استانی برای توسعه بازارهای بینالمللی دارا میباشد.
حمیدرضا صفری ادامه داد: صنعت شوینده یکی از صنایع استراتژیک و با پتانسیل بالا در اقتصاد ایران محسوب میشود که طی سالهای اخیر شاهد رشد خیره کنندهای آن در بخش صادرات بودهایم، این رشد نه تنها نشان دهنده کیفیت محصولات داخلی بوده بلکه حکایت از توانمندی بالای تولیدکنندگان ایرانی در رقابت با بازارهای جهانی دارد.
وی تاکید کرد: براساس آمار ارایه شده توسط سازمان صمت، ارزش جهانی صادرات محصولات شوینده ایران طی چند سال اخیر به ۱۱۹ میلیون دلار رسیده که این جهش از سال ۲۰۲۰ به ۲۰۲۲ بسیار چشمگیر بوده است.
صفری یادآور شد: هم اکنون صنعت شوینده های ایران دارای رتبه سیزدهم آسیاست و در سطح جهانی نیز با ۱۹۹ میلیون دلار صادرات در سال ۲۰۲۳، جایگاه ۴۶ جهان را دارا میباشیم.
وی با اشاره به فعالیت ۸۷ شرکت تولیدی محصولات بهداشتی و شوینده در استان قزوین، افزود: این شرکتها شامل ۱۶ واحد خرد، ۴۹ واحد کوچک، ۱۰ واحد متوسط و ۱۲ واحد بزرگ است که از این میان چهار شرکت محصولات تولیدی خود را صادر میکنند.
















