هشدار پلیس راه قزوین به فروشندگان لوازم غیرمجاز خودرو

ایرنا/ رئیس پلیس راه استان قزوین با اعلام برخورد قضایی با فروشندگان چراغهای غیرمجاز و شیشههای دودی غیراستاندارد، گفت: اگر نور خیرهکننده یا کاهش میدان دید ناشی از تجهیزات غیرمجاز عامل تصادف باشد، برای فروشنده لوازم نیز سهم تقصیر در نظر گرفته خواهد شد.
سرهنگ حسین تقیخانی، رئیس پلیس راه استان قزوین با اشاره به تشدید نظارت بر تجهیزات غیراستاندارد خودروها اظهار کرد: به صورت رسمی به فروشندگان لوازم جانبی خودرو ابلاغ شده که چنانچه در تعمیر یا تجهیز وسایل نقلیه از چراغهای غیرمجاز استفاده کنند و این تجهیزات در وقوع تصادف مؤثر باشد، فروشنده نیز متناسب با میزان تقصیر، مسئول شناخته شده و به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.
وی اضافه کرد: در مواردی که کارشناسان پلیس راه تشخیص دهند علت یا یکی از عوامل اصلی تصادف، نور خیرهکننده چراغهای غیرمجاز بوده است، پرونده علاوه بر راننده، برای فروشنده یا نصبکننده این تجهیزات نیز به دستگاه قضایی ارسال خواهد شد.
رئیس پلیس راه استان قزوین در ادامه با اشاره به موضوع شیشههای دودی بیان کرد: در آییننامه راهنمایی و رانندگی درصد مشخصی برای مجاز بودن شیشه دودی تعیین نشده است، اما معیار تشخیص پلیس، قابلیت تشخیص چهره راننده و سرنشینان از فاصله سه متری است و تشخیص به این معناست که مشخصات ظاهری راننده بهطور کامل قابل شناسایی باشد، نه صرفاً تشخیص جنسیت یا سن تقریبی که در غیر اینصورت غیرمجاز تلقی خواهد شد.
سرهنگ تقیخانی با بیان اینکه استفاده از شیشه دودی غیراستاندارد از تخلفات مغفولمانده اما بسیار خطرناک است، تصریح کرد: شیشه دودی علاوه بر تهدیدات امنیتی، میدان دید راننده را بهویژه در شب و شرایط جوی نامساعد مانند هوای ابری و بارندگی به شدت کاهش میدهد و عملا ایمنی رانندگی را به حداقل میرساند.
وی از شهروندان خواست از نصب این تجهیزات پرخطر خودداری کنند و گفت: رانندگانی که به سراغ شیشه دودی یا چراغهای غیرمجاز میروند، آگاهانه جان خود و دیگران را به خطر میاندازند.
رییس پلیس راه استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کاهش روشنایی معابر و آزادراهها اشاره کرد و افزود: روشنایی راهها نقش مستقیمی در کاهش تصادفات دارد و رانندگی در محورهای تاریک، تشخیص علایم، تابلوها و موانع را دشوار میکند و باعث افزایش خستگی و خوابآلودگی رانندگان میشود.
وی خاطرنشان کرد: هر چه شرایط رانندگی ایمنتر و مطلوبتر باشد، لذت رانندگی افزایش یافته و میزان خستگی و خواب آلودگی کاهش پیدا میکند، موضوعی که میتواند تاثیر قابل توجهی در کاهش تصادفات داشته باشد.
تقیخانی با انتقاد از نگاه حداقلی به روشنایی معابر گفت: اینکه روشنایی راهها بهعنوان الزام ایمنی تلقی نشود، قابل پذیرش نیست و انتظار میرود متولیان حوزه راهداری با توجه به اهمیت این موضوع، نگاه جدیتری به تأمین روشنایی محورهای مواصلاتی داشته باشند.
وی در پایان افزود: کمبود یا نقص در روشنایی و علائم هشداردهنده، بهویژه تابلوهای هشدار دهنده و علایم شب تاب، یکی از چالشهای جدی ایمنی راههاست که نیازمند رسیدگی فوری است.
















