نماد آخرین خبر

وزیر آموزش و پرورش: می‌گویند اپوزیسیون آموزش و پرورش هستم

منبع
فارس
بروزرسانی
وزیر آموزش و پرورش: می‌گویند اپوزیسیون آموزش و پرورش هستم
فارس/ وزير آموزش و پرورش گفت: آموزش دانش‌آموزان به ادبيات و تلکم فارسي، خط قرمز ماست و در مناطق 2 زبانه، معلم براي ارتباط بهتر با دانش‌آموز از زبان محلي استفاده مي‌کند در حالي که زبان فارسي به عنوان خط وحدت کشورمان، بايد در مدارس استفاده شود. محمد بطحايي صبح امروز در جلسه معاونان آموزش ابتدايي و مسؤولان آموزش و پرورش عشاير سراسر کشور اظهار کرد: آموزش دانش‌آموزان به ادبيات و تلکم فارسي، خط قرمز ماست و در مناطق 2 زبانه، معلم براي ارتباط بهتر با دانش‌آموز از زبان محلي استفاده مي‌کند در حالي که زبان فارسي به عنوان خط وحدت کشورمان، بايد در مدارس استفاده شود. وي با اشاره به سابقه درخشان اصفهان در شهادت، ايثار و فداکاري، بيان کرد: اختلالاتي که در ساختار آموزش و پرورش وجود دارد باعث شده تا از نقش تنظيم‌کنندگي عوامل موثر در افزايش کيفيت آموزش ابتدايي دور شويم، بايد مشخص شود چرا کيفيت آموزش ابتدايي در سطح مطلوبي نيست. وزير آموزش و پرورش با بيان اين که مواردي غير از عوامل فيزيکي باعث افزايش يا کاهش بهره‌وري يک سازمان مي‌شود، بيان کرد: سازمان‌ها نيز مانند موجودات زنده نيازمند هوا و غذا و رشد و توليد مثل است و اگر غذا و هوا به سازمان نرسد، سازمان مي‌ميرد. وي با بيان اين که مدرسه امروز مهم‌ترين رکن تعليم و تربيت در جامعه است، عنوان کرد: مدرسه يک سازمان و يک موجود زنده است، مدرسه بايد تغذيه و تنفس کند اما مدرسه بايد اين اقتضائات و نيازهاي خود را، خودش تأمين کند، اگر در مدل‌هاي تعليم و تربيت در کتاب‌ها مي‌خوانيم که مدرسه مبناي تعليم و تربيت است، يک حقيقت است. بطحايي با بيان اين که برخي به من مي‌گويند که وزير آموزش و پرورش هستم اما در نقش اپوزيسيون و منتقد آموزش و پرورش هستم، ادامه داد: اين انتقاد من به اين دليل است که اهميت و عمق مطالبي که مي‌خواهم بيان کنم را براي حضار روشن کنم، نشانه‌هاي ورشکستگي آموزش و پرورش را امروز مي‌بينيم. وي با بيان اين که امروز غذاي مدرسه را از بيرون تأمين مي‌کنيم و اين مواد غذايي همان محتواي آموزشي است، تصريح کرد: رشد مدرسه نيز در دست وزارتخانه و ادارات آن است، از تعداد معلم و کلاس تا نوع کتابخانه از خارج از مدرسه تعيين مي‌شود و اين نشان مي‌دهد مدرسه اختياري از خود ندارد. وزير آموزش و پرورش با بيان اين که تا زماني که مدرسه به يک موجود زنده تبديل نشود، صدها همايش کارايي نخواهد داشت، افزود: مدرسه بايد به بلوغي برسد که به دست خودش رشد کند و چشم نياز به مديران و وزيران نداشته باشد، ما بايد نوکر مدارس باشيم نه آقاي آن‌ها، مدرسه نبايد بله قربان گوي مديران باشد و اگر به اين نقطه رسيديم موفق شده‌ايم. وي با بيان اين که سياست آموزش و پرورش در دولت دوازدهم، نقطه شروع آن مدير مدرسه است، مطرح کرد: مديري که قرار است يک محيط يادگيري بر اساس مواردي که گفتم ايجاد کند بايد شايستگي‌هايي داشته باشد، در بازديد از يکي از مدارس ابتدايي، معلم بعد از چند ماه نمي‌دانست که دانش‌آموز چپ دست در کلاس دارد. بطحايي با بيان اين که آموزش‌هاي معلم در مدرسه بايد توسط مدير هدايت و کنترل شود، خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش نمي‌تواند براي همه معلمان کشور نسخه واحد بنويسد و مديران مدارس بر اساس ويژگي‌هاي هر منطقه بايد بر کار و روش معلمان خود نظارت کنند. وي با بيان اين که مديران مدارسي که در نظام ارزيابي شايستگي نمره حد نصاب را کسب نکنند بايد منصب خود را تحويل ديگري دهند، يادآوري کرد: مسير آموزش ابتدايي به شدت منحرف شده است، در مدارس همه همت معلمان بر آموزش است اما در خارج از مدارس، اولويت مسائل ديگري است. وزير آموزش و پرورش افزود: رقابت در دوره ابتدايي دانش‌آموزان را بيچاره کرده است، هر چند رقابت محاسني دارد اما ضررهاي آن، محسنات آن را نيز از بين برده است، رقابت جمعي پسنديده است و ديگر رقابت‌هاي فردي پذيرفته نيست، رقابت‌هاي فردي، دوره ابتدايي را به فلاکت کشانده است. وي با بيان اين که از مهر ماه مسابقات فردي نخواهيم داشت، تصريح کرد: مسابقات جمعي بايد مدنظر قرار گيرد، به سمتي رفتيم که تعليم و تربيت در دوره ابتدايي به جاي اين که دانش‌آموزان شکل بگيرند، شکل داده مي‌شوند و در اين شکل دادن، هيچ خلاقيت و اختيار عملي نيست. بطحايي با بيان اين که فضاي دوره ابتدايي به سمتي رفته است که دانش‌آموزان آن طور که ما مي‌خواهيم نمره بگيرند و مسابقه دهند، رقابت مي‌کنند و اين گونه خلاقيت در دانش‌آموزان از بين رفته است که نتيجه اين مي‌شود که در آينده و زندگي مشترک نمي‌تواند مشکلات خود را حل کند. وي با بيان اين که از کلاس اول ابتدايي دانش‌آموزان در حال تست زدن هستند که در پايه هفتم به مدارس تيزهوشان راه پيدا کنند، عنوان کرد: تعليم و تربيت بايد محيط عادي داشته باشد، فلسفه تعليم و تربيت اسلامي اين است که همه زير يک سقف درس بخوانند و اگر معلمي در کلاس درس، دانش‌آموزان را به صورت ريز و درشت تقسيم کرده است، حکم ابلاغ اين مدير بايد لغو شود. وزير آموزش و پرورش در پايان گفت: به دانش‌آموزان ياد داديم که آرامش او در کلاس در گرو بي‌تفاوتي است چرا که اگر پاسخ اشتباهي دهد با سرکوب کلاس مواجه مي‌شود و براي از دست ندادن آرامش خود، نسبت به اتفاقات کلاس بي‌تفاوت خواهد شد. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره