نماد آخرین خبر

راه آهن رشت _ قزوین رویایی که رنگ واقعیت گرفت

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
راه آهن رشت _ قزوین رویایی که رنگ واقعیت گرفت

باشگاه خبرنگاران/ راه آهن رشت - قزوين و در ادامه مسير رشت - انزلي و آستارا فقط براي گيلوندان مهم نبود، اين قطعه حلقه مفقوده در کريدور جنوب - شمال بود که حتي از لحاظ بين المللي حائز اهميت است.

موقعيت ممتاز جغرافيايي ايران در منطقه و ارتباط آن با آب‌هاي خليج فارس و درياي عمان در جنوب و درياي خزر در شمال، ايران را به يکي از مهمترين مسير‌هاي ترانزيتي بين المللي در منطقه تبديل کرده است.

پروژه راه آهن رشت – انزلي- آستارا علاوه بر اتصال راه آهن قزوين- رشت به بنادر کاسپين منطقه آزاد، انزلي و آستارا باعث اتصال خط راه آهن جمهوري اسلامي ايران به راه آهن جمهوري آذربايجان، اروپا و کشور‌هاي مستقل مشترک‌المنافع(cis) مي‌شود.

اجراي اين پروژه، علاوه بر تکميل شبکه حمل و نقلي کشور به عنوان يک شاهراه بين المللي و اتصال استان به شبکه ريلي کشور و کريدور ترانزيت بين المللي تمام ريلي شمال- جنوب منجر به اتصال شبکه ريلي دو کشور آذربايجان و ايران در مرز آستارا و ارتباط با بازار‌هاي منطقه‌اي و دسترسي به بازار مصرف بالاي ۲۶۰ ميليوني کشور‌هاي مشترک المنافع با سهولت فراهم مي‌کند.

با بهره برداري از اين طرح‌ها استان گيلان به عنوان درگاه استراتژيک حمل و نقل ريلي، جاده‌اي و ترکيبي مي‌تواند، تاثير قابل توجهي در توسعه گردشگري، ترانزيت و رشد حجم تجارت در کشور‌هاي منطقه و مسير شمال جنوب ايفا کند.

اتصال خطوط ريلي ايران به آذربايجان، خط ريلي پنج هزار و ۲۰۰ کيلومتري هندوستان تا بندر هلسينکي در اروپاي شمالي را به هم وصل مي‌کند که با اين اتصال حمل بار در کريدور شمال جنوب از ۴۵ روز به ۲۰ روز کاهش پيدا مي‌کند و راه نيز حدود دو هزار کيلومتر کوتاه مي‌شود بنابراين يک اتفاق بزرگ در حمل و نقل ريلي محسوب مي‌شود.

دولت يازدهم به منظور توسعه خطوط ريلي کشور، پنج طرح اولويت‌دار را با عنوان طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي کليد زد که اتصال پنج استان به شبکه ريلي اصلي‌ترين هدف آن بود و در اين راستا، احداث خط آهن قزوين به رشت هم يکي از طرح‌ها محسوب مي‌شد تا اتصال استان‌هاي گيلان و قزوين از طريق ريل هم ممکن شود.

ساخت پروژه راه آهن قزوين - رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و در نيمه اسفند سال ۹۷ به بهره برداري رسيد ِ، راه آهن قزوين - رشت به صورت يک خطه براي قطار‌هاي باري، از ايستگاه سياه چشمه در استان قزوين شروع شده و با عبور از روستا‌هاي کوهين و شيرين سو در محدوده شهر‌هاي لوشان، منجيل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسير داده و به ايستگاه رشت مي‌رسد. اين مسير ريلي از ايستگاه رشت دو شاخه شده که يک شاخه با عبور از شهر پيربازار به بندرانزلي متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزي آستارا در منتهي اليه غرب گيلان مي‌رسد.

همچنين تعداد ۹ ايستگاه شامل دستجرد، کوهين، شيرين سو، لوشان، منجيل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پيربازار در اين مسير احداث و پيش بيني شده است. اين طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلي بار و مسافر براي استان‌هاي قزوين و گيلان اهميت دارد، از نظر ايجاد يک کريدور ريلي جديد براي صادرات و واردات کشور و همچنين ترانزيت کالا از مناطق شمالي کشور به خليج فارس و آب‌هاي آزاد بين‌المللي و ديگر کشور‌هاي همسايه ايران بسيار مهم است.

براي احداث راه آهن قزوين - رشت ۲۲ ميليون متر مکعب خاکبرداري و خاکريزي انجام و افزون بر يک هزار و ۸۵۰ ميليارد تومان هزينه شده که در زمان بهره برداري با قيمت گذاري روز، حدود پنج هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شد.

به گفته دست اندرکارانِ مسير ريلي رشت- قزوين قابليت جابجايي سالانه ۱۰ ميليون تن بار و سه ميليون و ۸۰۰ هزار مسافر را دارد. پروژه ريلي گيلان از احداث خط آهن رشت- قزوين و ادامه آن در مسير رشت- انزلي و کاسپين و رشت- آستارا يکي از اولويت‌هاي دولت يازدهم و دوازدهم محسوب مي‌شود.

همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان قزوين را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد :
آخرين خبر قزوين در تلگرام :
http://t.me/joinchat/AAAAAERfLUt3xd_hCjJ9bw
آخرين خبر قزوين در اينستاگرام :
https://instagram.com/qazvin_today