برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

یک اثر تاریخی در دانشگاه فردوسی مشهد به ثبت آثار ملی رسید

منبع
ايرنا
بروزرسانی
یک اثر تاریخی در دانشگاه فردوسی مشهد به ثبت آثار ملی رسید

ايرنا/ رييس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسي مشهد گفت: نسخه خطي «منشآت خواجه اختيار گنابادي» که در دانشگاه فردوسي مشهد نگهداري مي‌شود با شماره ۹۹۲/۱۲۸۵۰/۶۷۵۰ در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.

سلمان ساکت رييس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسي مشهد اظهار کرد: مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسي مشهد پس از استعلام از مسوولان دانشکدۀ الهيات و معارف اسلامي دانشگاه و رؤيت اين نسخه با ارزش که در مخزن کتابخانۀ اين دانشکده، نگهداري مي‌شود مکاتبات خود را براي ثبت اين اثر آغاز کرد.

وي ادامه داد: بر همين اساس شرايط بازديد مسوولان اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان خراسان رضوي از اين اثر گران‌بها فراهم شد که پس از طي چهار ماه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.

استاديار دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد گفت: پيش از اين تصويري از اين نسخه خطي براي نمايش در نمايشگاه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان گناباد ارسال شده بود.

ساکت افزود: به‌زودي مراسم رونمايي و جانمايي اين کتاب در موزه مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسي مشهد برگزار خواهد شد.

وي ادامه داد: اين نسخه خطي داراي ۱۶ قطعه با حاشيه و تزئينات و مربوط به دوره صفويه است که در سال ۹۶۵ هجري قمري و به دست خواجه اختيارالدين جنابدي(گنابادي)، منشي شاه عباس در هرات و به زبان فارسي کتابت شده است.

استاديار دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد با اشاره به ثبت امضاي خواجه اختيار در صفحه آخر اين نسخه، افزود: اين مرقع با جلد تيماج عنابي داراي دو حاشيه‌ شامل ۱۸ برگ و ابعاد هر صفحه آن  ۲۹ در  ۱۹  سانتيمتر است که به صورت متن و حاشيه به نگارش در آمده است.

ساکت افزود: هر صفحه اين کتاب داراي پنج سطر است که حروف آن با طلا، سفيدآب و مرکب نوشته شده است. همچنين فاصله بين سطور طلا اندود و با تحرير مشکي تزئين شده است.

وي ادامه داد: از ديگر تزئينات اين مرقع مي‌توان به پيشاني‌ کوچک آميخته به طلا و شنگرف در هر صفحه اين کتاب اشاره کرد.

رييس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسي مشهد گفت: در حال حاضر بيش از ۲ هزار و ۶۰۰  نسخه خطي در مخازن کتابخانه دانشکده هاي الهيات و معارف اسلامي و زبان و ادبيات فارسي و همچنين کتابخانه مرکزي دانشگاه فردوسي مشهد نگهداري مي‌شود.

ساکت افزود: تعداد نسخه‌هاي خطي دانشگاه در نوع خود بسيار زياد و با ارزش است که ارزش‌گذاري و تمهيدات لازم براي ثبت آنها در زمره فهرست آثار ملي در حال بررسي است.

وي با اشاره به ثبت تاريخ شفاهي دانشگاه فردوسي مشهد ادامه داد: هم‌اکنون اين مرکز در حال گردآوري اطلاعات در اين حوزه است و اميدوار هستيم تا با همکاري دانشکده‌ها و پيشکسوتان دانشگاه بتوانيم هر چه زودتر و بهتر تاريخ دانشگاه ۷۰ ساله دانشگاه فردوسي مشهد را براي آيندگان به ثبت برسانيم.

رييس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسي مشهد همچنين در مورد فعاليت هاي اين مرکز در ايام شيوع ويروس کرونا  اظهار کرد: موزه دانشگاه در اين ايام کوشيده تا برنامه‌هاي خود را با شرايط جديد سازگار کند و بر همين اساس فعاليت‌هاي اين مرکز بيشتر به صورت مجازي ادامه يافت.

ساکت افزود: به عنوان مثال نشست‌هاي تخصصي‌اي که پيش از اين و به صورت حضوري در موزه دانشگاه برگزار مي‌شد هم‌اکنون به صورت پخش زنده در فضاي مجازي و اينستاگرام برگزار مي‌شود.

وي ادامه داد: بر همين اساس، اين سلسله‌ نشست‌ها با عنوان «بر خوان تاريخ و فرزانگي» در اين ايام  با موضوع پاسداشت بزرگان دانشگاه آغاز شده است همچنين به معرفي، نمايش اسناد و اشياي اين موزه در شبکه‌هاي مجازي بيش از پيش توجه شده است.

رييس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسي مشهد گفت: اين موزه براي بازديد حضوري آمادگي دارد تا با هماهنگي، از گروه‌هاي محدود با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي پذيرايي کند.  

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar