نماد آخرین خبر

رنج بی‌پایان دانش‎آموزان حاشیه شهر یزد

منبع
يزدرسا
بروزرسانی
رنج بی‌پایان دانش‎آموزان حاشیه شهر یزد

يزدرسا/ قبل از شروع مدارس، وزير آموزش‌وپرورش اعلام کرد که 130ميليارد براي تأمين موارد مورد نياز براي رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي اختصاص داده ولي اکنون شاهد دريافت اين هزينه از خانواده‌ها هستيم.

طبق اعلام وزارت آموزش‌وپرورش از شروط بازگشايي مدارس و آموزش حضوري دانش‌آموزان، تأمين پروتکل‌هاي بهداشتي و تخصيص بودجه و امکانات جهت رعايت مسائل بهداشتي توسط آموزش‌وپرورش ذکرشده بود. تا جايي که وزير آموزش‌وپرورش از تخصيص ۱۳۰ ميليارد تومان جهت اين امر خبر داد حتي اخيراً هم چندي از مسئولين وزارتخانه از واريز مبلغ تخصيص‌يافته به‌حساب مدارس شدند اما درواقع به گفته مسئولين مدارس وزارتخانه و ادارت تابعه‌اش هيچ اقدامي را جهت خريد و مجهز کردن مدارس به رعايت پروتکل‌ها نکرده است.
با توجه به عدم وجود الزام دانش‌آموزان به حضور در مدارس اما در مدارس مناطق حاشيه شهر استان‌ها به علت عدم دسترسي خانواده‌ها به اينترنت و نرم‌افزار شاد، خانواده‌ها خواستار برگزاري کلاس‌هاي حضوري هستند. لذا مدارس مناطق محروم از يک‌طرف با جمعيت زياد دانش‌آموز خواستار آموزش حضوري مواجه‌اند و از طرفي با عدم تخصيص و واريز بودجه جهت تأمين پروتکل‌ها توسط وزارتخانه و درواقع اين وضع به‌شدت باعث نگراني و فشار رواني خانواده‌ها شده است.
گفتني است آنچه في الحال و در روزهاي گذشته که با بازگشايي مدارس همراه بوده و شاهد بوديم، تأمين هزينه مسائل بهداشتي مدرسه توسط خانواده‌ها بوده. همان‌گونه که عرض شد اين اخذ هزينه را بيشتر در مناطق محروم و با توجه به حضور بيشتر دانش‌آموزان شاهديم که به‌هرحال اين اخذ هزينه کاملاً خلاف قانون کشور مي‌باشد.
البته، نکته ديگري که مسئولين آموزش‌وپرورش بر آن تأکيد دارند اين است که اگر مدرسه‌اي به‌اجبار از دانش‌آموزان هزينه‌اي براي تهيه مواد ضدعفوني دريافت کند، برخلاف قانون است. آموزش‌وپرورش موظف است مدرسه را با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي باز کند تا فضاي آموزش براي دانش‌آموزان مهيا شود.
البته بايد گفته شود در استان يزد آموزش‌وپرورش با تهيه 20 ليتر مايع وايتکس براي مدارس به رعايت پروتکل‌ها پرداخته چنان‌که فقط رعايت پروتکل تهيه و استفاده از وايتکس است.
ازآنجايي‌که هم جان و سلامت کودکان اين سرزمين مهم هست و هم حق برخورداري از تعليم و تربيت، آموزش‌وپرورش با بازگشايي مدارس بدون تخصيص اقلام بهداشتي مدرسه ازجمله تب‌سنج، مواد ضدعفوني و ...سلامت کودکان را جداً درخطر مي‌اندازد.
مدارس خاص و غيرانتفاعي به علت دريافت شهريه‌هاي کلان از والدين دانش‌آموز، مشکل چنداني با تأمين بودجه ندارند اما در مدارس دولتي و مدارس محروم واقع در حاشيه شهرها به لطف بي‌تدبيري‌هاي مسئولين جهت امور روزانه و مديريت مدرسه خود دچار مشکل بوده‌اند و الان هم بايد هزينه‌هاي بهداشتي را از جيب والدين جهت امور مدرسه بگيرند.
با توجه به زمان برنامه‌ريزي چند ماه در وزارت آموزش‌وپرورش در ايام تعطيلات، چرا کماکان بعد از چند روز از بازگشايي مدارس هيچ‌گونه بودجه جهت تخصيص رعايت مسائل بهداشتي به مدارس واريز نشده است و دانش‌آموزان مخصوصاً در مناطق محروم از حداقل‌هاي بهداشتي هم بعضاً برخوردار نيستند؟ آيا جواب بي‌تدبيري مسئولين وزارت خانه را بايد جيب خانواده‌هاي محروم و درخطر افتادن سلامت کودکانشان بدهد.
اما آنچه ابتدا مطالبه مي‌شود، تسريع در واريز مبالغ تخصيص‌يافته و خريد اقلام ضروري بهداشتي براي مدارس مي‌باشد؛ اما با توجه به شرايط کنوني و اولويت تضمين کردن سلامت دانش‌آموزان با حضور در مدارس، با هدايت کمک‌هاي خيرخواهانه خيرين مدرسه‌ساز، مي‌توان گوشه‌اي از خلأهاي کنوني را پوشش داد.


همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان يزد را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد :
آخرين خبر يزد در تلگرام :
https://t.me/joinchat/AAAAAEGzGLxClrDga39YQQ
آخرين خبر يزد در اينستاگرام :
https://instagram.com/yazd_today