نماد آخرین خبر

جهاد کشاورزی مازندران: باغداران نارنگی نارس نفروشند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
جهاد کشاورزی مازندران: باغداران نارنگی نارس نفروشند

ايرنا/ جهاد کشاورزي مازندران نسبت به جولان دلالان در بازار مرکبات استان و تلاش براي خريد نارنگي نارس و فروش آن با رنگ‌زدايي هشدار داد و اعلام کرد : باغداران فريب دلالان را در باره وضعيت بازار نخورند و نارنگي نارس را به آنها نفروشند.

پس از ورود نارنگي پيش رس مازندران به بازار از اواسط شهريور ماه ، جنب و جوش دلالان براي خريد ارقام مختلف نارنگي از باغداران شدت گرفت . دلالان تلاش دارند تا با خريد نارنگي ديررس از باغداران ، آنها را رنگ زدايي کرده و به قيمت نارنگي نوبرانه در بازار به فروش برسانند.
باغداران نيز تجربه بازار گرداني دلالان را هنگام برداشت انبوه محصول طي سال هاي گذشته و کاهش مداوم قيمت آن در ذهن دارند و به همين دليل هم گاهي مغلوب فريب آنها مي شوند و نارنگي ديررس را مي فروشند و دلالان نيز با رنگ زدايي از اين نارنگي ها ، آنها را به عنوان نارنگي نوبرانه شمال با قيمت گزاف وارد بازار مي کنند.
ابراهيم قربان نژاد مدير توسعه بازرگاني جهاد کشاورزي مازندران به باغداران هشدار داد که مراقب فعاليت دلالان براي خريد نارنگي هاي ديررس به توسل به روش هاي مختلف و فريبکارانه باشند.
قربان نژاد از باغداران خواست در فروش محصول نارنگي به هيچ عنوان عجله نکنند و اجازه بدهند تا محصول روي درخت رسيده و رنگ عوض کند.
وي گفت : باغداران از هياهو برخي واسطه ها و دلالان در باره کاهش قيمت در بازار هراس نداشته باشند ، چون گذشته از اين که اين گونه ادعاها هيچ گونه پايه و اساسي ندارد و هر ساله براي خريد دسترنج باغداران مستمسک قرار مي گيرد ، در عين حال باعث ورود محصول بي کيفيت به بازار توسط دلالان و از بين رفتن اعتماد بازار نسبت به مرکبات استان مي شود.
قربان نژاد افزود: اگر محصول نارنگي  و پرتقال بي کيفيت و غير شيرين وارد بازار شود، مردم نسبت به مصرف محصولات کيفي هم مردد مي شوند ، موضوعي که اکنون در بازار نارنگي زود رس مازندران اتفاق افتاده است.
وي گفت: برداشت زودهنگام و ورود بيش از حد نارنگي هايي که هنوز به قند کافي نرسيده سبب شد تا بازار اين محصول دچار رکود شود.
او افزود: بررسي ها نيز نشان مي دهد که برخي از نارنگي هاي عرضه شده در بازار سبززدايي شده است و اين امر سبب کاهش تقاضا واقعي مي شود.
مدير توسعه بازرگاني جهاد کشاورزي مازندران با تاکيد بر اين نکته که نارنگي هاي زودرس داراي رنگ کاملا سبز هستند و مزه ترش دارند، گفت : اگر نارنگي هاي عرضه شده در بازار به رنگ سبز نباشد، نشانه انجام عمليات سبز زدايي با هدف فريب دادن شهروندان است و نبايد از اين ميوه استفاده کرد.
وي به ايجاد آشفتگي در بازار نارنگي استان طي روزهاي اخير اشاره کرد و توضيح داد : نارنگي هاي زودرس سر باغ به قيمت ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان قيمت مي خورد که اين قيمت با توجه به هزينه باغدار به صرفه نيست ، ولي از سوي ديگر همين نارنگي ها اکنون آماده فروش در ميادين ميوه و تره بار ساري با قيمت سه هزار تومان مشتري ندارد و اين وضعيت از بي اعتمادي نسبت به مرکبات استان ناشي مي شود که محصول فريبکاري دلالان و تن دادن باغداران به فريب آنها است.
قربان نژاد گفت: باغداران در برداشت و عرضه محصول خود عجله نکنند و فريب دلالان را نخورند و تا زماني که مرکبات به قند کافي نرسيده است از فروش محصولات باغ خودداري کنند چون فروش محصول کال که هنوز به قندش کامل نشده نتيجه اي جز ايجاد رکود در بازار مرکبات استان و بي اعتمادي مصرف کنندگان نخواهد داشت.
پيش‌بيني رونق براي بازار مرکبات 
اين کارشناس کشاورزي مازندران افزود: گزارش ها نشان مي دهد که دلالان به بهانه شيوع مگس مديترانه اي و ادعاي آفت زدگي محصول و از طرفي افزايش توليد و نبود بازار ، محصولات باغ مرکبات را يکجا از باغدار با قيمت پائين مي خرند و اين روش خريد و در ادامه با سبززدايي ،بازار توليد کنندگان را به شدت ضربه مي زند.
وي گفت: در سال هاي اخير به توليد و فروش بويژه صادرات محصولات باغي مازندران توجه جدي شده است ،چراکه وجود ظرفيت ۱.۵ ميليون تني سردخانه ها، سورتينگ و انبارهاي فني استان نيز نشانه توانايي استان در ذخيره سازي و نگهداري محصولات کشاورزي براي تنظيم بازار و قيمت محصولات است.
قربان نژاد خطاب به باغداران گفت : امسال استانداري مازندران به همراه دستگاه هاي متولي برنامه هايي را براي حفظ منافع توليد کنندگان و کوتاه کردن دست دلالان طراحي کرده اند که در صورت خويشتنداري باغداران و گرفتار نشدنشان در چرخه رقابت براي فروش فوري محصول ، تا حدود زيادي رونق بازار مرکبات استان را در پي خواهد داشت.
نارنگي و پرتقال مهم ترين ميوه باغ هاي مازندران هستند که بسته به گونه درخت به صورت زودرس و يا ديررس برداشت و روانه بازار مي شود. در ميان نارنگي ها ارقام ايواساکي، مياگاوا ،اکتيو و هوشيموتو که باغداران مازندراني آنها را با نام کلي " نارنگي ژاپني " مي شناسند ، زودرس محسوب مي شوند و به طور معمول برداشت آنها از دهه دوم شهريور آغاز مي شود.
طبق آمار رسمي سازمان جهاد کشاورزي مازندران  از ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات استان ، ۲۵هزار هکتار نارنگي است که پنج هزار هکتار آن را ارقام مختلف زودرس تشکيل مي دهد.

همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان مازندران را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد :
آخرين خبر مازندران در تلگرام :

http://T.me/joinchat/AAAAAECg77_wr3btFfTRpQ
آخرين خبر مازندران در اينستاگرام :
https://instagram.com/mazandaran_today