رتبه 9 کنکور: کرونا محکی برای شناخت فرصتها و چالشهای بزرگترین آزمون علمی کشور بود

ايرنا/ حائز رتبه ۹ رشته علوم انساني در کنکور سراسري امسال گفت: شيوع بيماري کرونا محکي براي شناخت فرصتها و نواقص نظام تعليم و تربيت و کنکور سراسري به عنوان بزرگترين آزمون علمي کشور بود.
فاطمه محمدي، ساکن شهرستان دليجان که موفق به کسب رتبه تک رقمي رقابتهاي علوم انساني کنکور امسال شده است روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا، افزود: استعدادپروري و توانمندمحوري بايد جايگزين شيوه آموزش تئوري شود و با توجه به ظرفيت فضاي مجازي نياز است از اين قابليت به شکل موثر در روند آموزش بهره گرفته شود که کرونا در اين راستا تلنگر لازم را ايجاد کرد.
وي اظهار داشت: درس بزرگ کرونا اين بود که هميشه امور بر يک منوال نيست و شيوههاي آموزش بايد خلاقانه، مشارکتجو و ايدهپرور باشد و نياز است بيشتر براي بهبود زيرساختهاي نوين آموزشي کشور سرمايهگذاري شود.
اين شرکت کننده برتر کنکور امسال گفت: تعطيلي اجباري مدارس به دليلي شيوع بيماري کرونا اگرچه فرصت آموزش حضوري را مختل کرد اما براي کنکوريها بهترين فرصت طلايي بود تا بتوانند در سايه برنامهريزي مرور مناسب منابع درسي داشته باشند و با آمادگي بيشتر در رقابت کنکور حاضر شوند.
محمدي ادامه داد: فشار رواني، اضطراب از بيماري کرونا در دوران قرنطينه، يکنواختي روزها، دوري از دوستان، ماندن در منزل و بهم ريختن برنامههاي روزمره براي همه طيفهاي جامعه از جمله دانشآموزان با شيوع کوويد ۱۹ رخ داد اما نکته آموزندهاي که اين دوران سخت براي مردم و مسئولان داشت اين است که در شرايط بحران بايد قدرت تصميم سازي و برنامه ريزي داشته باشند و بتوانند با تکيه برخودباوري تهديدها را به فرصت تبديل کنند.
وي عنوان کرد: بسياري از دانشآموزان با تعطيل شدن مدارس به دليل شيوع کرونا نوعي اهمال و وازدگي از مطالعه پيدا کردند که اين آفتي بزرگ است و ميطلبد نظام تعليم و تربيت به گونهاي تغيير يابد که در شرايط سخت هدف در گروههاي مختلف جامعه از جمله دانشآموزان گم نشود و هر فردي مهارت تصميمسازي و عمل براي بهترين کار در شرايط دشوار را بياموزد.
وي با بيان اينکه پدرش را ۹ سال قبل از دست داده، اضافه کرد: همراهي و تشويق مادر براي آرام نگهداشتن فضاي خانه و فراهم کردن محيط مناسب مطالعه يکي از علل اصلي موفقيت من در رقابت کنکور بود و همه تلاشم را به کار ميگيرم تا پاسخ اين حمايت مادرم را به بهترين شکل بدهم.
محمدي افزود: کليد موفقيت پشتکار و برنامه ريزي دقيق است و برنامه من براي کنکور به طور ميانگين مطالعه ۶ ساعته در روز بود و پس از آن نيز با تسلط بر محتواي کتابها تستها را کار ميکردم.
وي با بيان اينکه درکلاسهاي هيچ موسسه آموزشي شرکت نکرده، گفت: فقط در آزمونهاي يکي از اين موسسات براي کسب آمادگي در کنکور شرکت کردم و معتقدم که آمادگي براي کنکور هيچ ابزار و امکاني جز اراده محکم و تلاش مستمر و آگاهانه تا رسيدن به هدف نميخواهد و اگر هزينههاي گزاف در موسسات خرج شود اما دانشآموز انگيزه و تلاش کافي نداشته باشد باز هم نميتوان موفقيتش را تضمين کرد.
محمدي ادامه داد: درس خواندن جدي براي قبول در کنکور را از سال دهم آغاز کردم و با مطالعه دقيق کتابها به طور مستمر تست زني را در ايام آموزش روزمره مدرسه دنبال ميکردم.
محمدي بيان کرد: معلمان و مدير مدرسه با تشويق و حمايتهاشون بهترين انگيزه براي من بودند و نياز است که مدارس هوشمندانه و به دور از احساسات فضايي فراهم کنند تا دانشآموزان ضمن بهبود انگيزه مطالعه عميق براي رقابت کنکور مهيا شوند.
محمدي گفت: با توجه به اينکه شرايط حضور در رشته تجربي را براي تحصيل داشتم خانواده و معلمان اصرار بر انتخاب مسير آموزش در اين حوزه را داشتند اما علاقه من به حقوق و وکالت بود و اين مهم است که نظام آموزشي و خانواده بسترسازي داشته باشد تا هدايت تحصيلي بر اساس توانمندي و علاقه دانشآموزان دنبال شود.
وي افزود: شنيدن خبر کسب رتبه تک رقمي کنکور بهترين اتفاق زندگي من بود چرا که بر مبناي تلاش سخت آن را در آغوش کشيدم و اين مژده از سوي پشتيبان درسي در موسسه آموزشي به من داده شد که هرگز آن لحظه را فراموش نخواهم کرد.
۷۱۶ داوطلب در دليجان براي رقابت در آزمون سراسري امسال ثبت نام کردند و ۲۸۴ نفرآنان داوطلب مرد و ۴۳۲ نفر زن بودند.