برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

جمع‌آوری لاشه ۱۱۰۰ پرنده تلف‌شده از تالاب میقان اراک

منبع
ايرنا
بروزرسانی
جمع‌آوری لاشه ۱۱۰۰ پرنده تلف‌شده از تالاب میقان اراک

ايرنا/ استاندار مرکزي گفت: در ۲ هفته اخير لاشه يک‌هزار و ۱۰۰ پرنده تلف شده از سوي محيط زيست و تشکل‌هاي مردم نهاد از سطح اين زيستگاه طبيعي جمع‌آوري و به‌صورت بهداشتي دفن شده است.

سيدعلي آقازاده، استاندار مرکزي در حاشيه بازديد از منطقه تالاب ميقان اراک، اظهار کرد: با مشاهده نخستين مورد مشکوک، اقدامات تشخيصي لازم از پرندگان تلف شده تالاب ميقان اراک انجام شد و با تاييد شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان مراقبت‌هاي سختگيرانه انجام گرفت.
وي بيان کرد: نشست مقابله با آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان با محوريت ستاد بحران استان فعال است و اقدامات خوبي در راستاي مقابله با اين ويروس صورت گرفته است.
استاندار مرکزي ادامه داد: آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در زمره بيماري‌هاي مهم است و براي مهار شيوع آن در تالاب ميقان اراک اعتباراتي به محيط زيست استان مرکزي تزريق شده است و انجمن‌هاي مردم نهاد نيز به خوبي پاي کارآمده‌اند.
آقازاده اظهار داشت: کار کردن در تالاب بسيار سخت است اما نيروهاي زيست محيطي و تشکل‌هاي مردم نهاد در ۲ هفته اخير به‌صورت شبانه‌روزي در اين منطقه مشغول جمع‌آوري پرندگان تلف شده و دفن بهداشتي آن‌ها بوده‌اند تا دامنه بيماري در سطح آلوده باقي مانده و به زودي مهار شود و از گسترش ويروس به طيور اهلي جلوگيري شود.
وي گفت: تاکنون  موردي از آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در طيور روستايي و مرغداري‌هاي حاشيه تالاب و ساير مناطق استان مرکزي گزارش نشده است.
استاندار مرکزي اضافه کرد: ستاد بحران استان عملکردي خوبي در کنترل اين بيماري داشته و انتظار است مرغداران و اهالي روستايي مراقبت‌هاي لازم را به کار گيرند تا اين ويروس به طيور آن‌ها منتقل نشود.
آقازاده عنوان کرد: گزارشي‌هاي مبني بر تردد سگ‌هاي روستاييان در تالاب ميقان وجود دارد که اين امر مي‌تواند باعث انتشار و انتقال اين ويروس شود و نياز است اهالي حيوان‌هاي خانگي خود را رها نکنند.
وي تصريح کرد: اگر ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در طيور روستايي و صنعتي شيوع پيدا کند شايد مجبور به معدوم کردن ۱۰ هزار قطعه مرغ در  شرايط دشوار اقتصادي خواهيم بود بنابراين نياز است همه مراقبت‌ها براي جلوگيري از شيوع اين ويروس به کار گرفته شود.

  
  

آخرين خبر استان مرکزي در اينستاگرام :
https://instagram.com/markazi_today