logo

عیدی امسال کارگران ۳.۸ تا ۵.۷ میلیون تومان

منبع
تسنيم
بروزرسانی
عیدی امسال کارگران ۳.۸ تا ۵.۷ میلیون تومان

تسنيم/ براي سال آينده تمام کارگران مشمول قانون کار بين ۳ ميليون و ۸۲۰ هزار تومان تا ۵ ميليون و ۷۳۰ هزار تومان عيدي خواهند گرفت.

براساس ماده واحده قانون کار که در پايان شهريور ماه سال 1370 اصلاح شد، تمام کارگاه‌هاي مشمول قانون کار مکلفند به هر يک از کارگران خود به نسبت يک سال کار معادل 60 روز آخرين مزد پايه، به عنوان عيدي و پاداش بپردازند به شرطي که از سه برابر حداقل مزد کارگران فراتر نرود.
براي محاسبه حداقل عيدي بايد دستمزد روزانه مصوب سال را در 60 روز ضرب کنيم. در ماده واحده قانون کار آمده است که مبلغ پرداخت عيدي کارکنان نبايد از 90 روز حداقل مزد روزانه تجاوز کند.
بر اين اساس، با توجه به حداقل دستمزد 1 ميليون و 910 هزار و 427 توماني کارگران در سال 99، امسال تمام کارگران مشمول قانون کار بين 3 ميليون و 820 هزار تومان تا 5 ميليون و 731 هزار تومان عيدي خواهند گرفت و هر نوع پرداختي کمتر از اين رقم، غيرقانوني است و کارگران حق شکايت دارند.
آغاز واريز عيدي کارگران با حقوق بهمن ماه
فتح الله بيات، رئيس اتحاديه کارگران قراردادي و پيماني درباره عيدي کارگران گفت: معمولاً عيدي و پاداش پايان سال کارگران بر اساس قراردادهاي کار در اسفندماه پرداخت مي‌شود؛ به اين نحو که با در نظر گرفتن تعطيلي بانک‌ها و شروع تعطيلات عيد و انجام برخي حسابرسي‌ها تا 20 اسفندماه عيدي‌ها به حساب‌هاي کارگران مشمول قانون کار و بازنشستگان تأمين اجتماعي واريز مي‌شود. اما عده‌اي از کارفرمايان آن را به روزهاي آخر سال موکول نکرده و با حقوق بهمن واريز مي‌کنند.
بيات با بيان اينکه منعي براي واريز عيدي و پاداش پايان سال کارگران در بهمن ماه وجود ندارد، گفت: کارفرماياني که از تمکن مالي و نقدينگي لازم برخوردارند از بهمن ماه همراه با حقوق و دستمزد کارگران عيدي و پاداش پايان سال را هم مي‌پردازند.
به گفته وي بسياري از ادارات، سازمانها و شرکت‌ها پرداخت عيدي کارگران را بهمن ماه انجام مي‌دهند چرا که به لحاظ برخي حسابرسي‌ها، تراکنش‌هاي مالي و ازدحام بانکي براي کارفرمايان بهتر است و با توجه به مشکلات معيشتي کارگران پرداخت عيدي شايد کمکي براي آنها در پايان سال باشد. بسياري از خانوارهاي کارگري نيز با فراغ خاطر بيش‌تري نسبت به تهيه مايحتاج شب عيد و اقلام مورد نياز خود اقدام مي‌کنند.
متن بخشنامه دستمزد سال 99 کارگران به شرح زير است: