logo

هیچ مورد آنفلولانزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه مشاهده نشده است

منبع
فارس
بروزرسانی
هیچ مورد آنفلولانزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه مشاهده نشده است

فارس/ مديرکل دامپزشکي استان کرمانشاه با اشاره به ۱۲ هزار مورد بازديد از سايت‌هاي استان در راستاي کنترل بيماري آنفولانزا فوق حاد پرندگان و اخذ ۳ هزار مورد نمونه از طيور بومي، صنعتي و حيات وحش بدين منظور، گفت: خوشبختانه تا به امروز هيچ مورد از آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

حسين حيدري، مديرکل دامپزشکي استان کرمانشاه امروز در جمع اصحاب رسانه وظيفه ذاتي دامپزشکي را در دو عنوان تعريف کرد و اظهار داشت: پيشگيري، کنترل و مبارزه با بيماري‌هاي دام و بيماري مشترک و همچنين نظارت بهداشتي بر فرآورده‌هاي خام دامي به عنوان دو ماموريت اصلي دامپزشکي در دستور کار است.
وي ادامه داد: در کنار همين مبارزه با بيماري‌هاي دام و بيماري‌هاي مشترک شيوع بيماري آنفولانزا فوق حاد پرندگان را داريم اين بيماري يک بيماري ويروسي است که همه ساله با شروع فصل سرما، مهاجرت پرندگان وحشي و آزاد پرواز به مناطق جنوبي قاره انتقال پيدا مي‌کند.
مديرکل دامپزشکي استان کرمانشاه اضافه کرد: براي مقابله با شيوع اين بيماري در دامپزشکي کارهاي درون سازماني در قالب فعال کردن کشيک‌ها به صورت تمام وقت و برگزاري جلسات متعدد صورت گرفته و برنامه‌هاي سازمان‌هاي متولي اين امر با مساعدت و دستور استاندار، معاون سياسي استاندار، مدير کل دفتر امور اجتماعي آماده شده است.
وي اضافه کرد:در سطح روستاها، حيات وحش و مرغداري‌هاي صنعتي پروسه برخورد با اين بيماري متفاوت است، تا الان براساس برنامه پيشگيرانه و اطلاع‌رساني، با محيط زيست از حدود ۲۳ سايت از تالاب‌ها، آبگيرها، رودخانه‌ها، سراب‌ها، چشمه‌ها و سدها بازديدهاي ميداني مشترک داشته‌ايم.
حيدري با اشاره به ۱۲ هزار مورد بازديد بدين منظور، گفت: تاکنون ۳ هزار مورد نمونه از طيور بومي، صنعتي و حيات وحش اخذ شده که خوشبختانه تا به امروز در استان با اين رصدها، پايش‌ها، کنترل و مراقبت‌ها که توسط همکاران در سطح شهرستان‌ها و استان صورت گرفته هيچ مورد مثبتي از بيماري مذکور در مرغداري‌هاي صنعتي و طيور بومي مشاهده نشده است.
وي يکي از آفت‌ها و بلاهاي انتقال اين بيماري عرضه مرغ زنده دانست و گفت: براساس قانون اکيپ مشترکي از فرمانداري، دستور مقام قضايي، نيروي انتظامي، اصناف، شهرداري سد معبر اجرائيات، تعزيرات، محيط زيست پيگير کشتارهاي غيرمجاز و عرضه خارج از کشتار مجاز دام و طيور هستند.
حيدري افزود: دامي که در کشتارگاه کشت مي‌شود از لحاظ شرعي و بهداشتي کاملا مورد تاييد است، اما برخورد با موضوع کشتار غيرمجاز کار گروهي و تيمي است که نياز به فرهنگ‌سازي دارد که مردم از اين نوع کشتارها به خاطر قيمت ارزان استقبال نکنند.

آخرين خبر کرمانشاه در اينستاگرام :
https://www.instagram.com/kermanshah.today