برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی: عرضه روغن کم نشده است

منبع
پانا
بروزرسانی
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی: عرضه روغن کم نشده است

پانا/ مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي با بيان اينکه هيچ تصميمي براي تغيير نرخ ارز يا افزايش قيمت روغن نباتي نداريم، گفت: عرضه اين محصول کم نشده، اما تقاضاي کاذب ناشي از تورم انتظاري شکل گرفته است.

يزدان سيف، مدير عامل شرکت بازرگاني دولتي با اشاره به اينکه مؤلفه‌هاي متغير زيادي بر روي بازار اثر دارد، ابراز کرد: از ابتداي امسال حدود يک ميليون و ۶۰۰ هزار تن روغن خام در اختيار کارخانجات روغن نباتي کشور قرار داده و توليد شده است.
وي با بيان اينکه متوسط سه سال گذشته مصرف روغن در کشور حدود يک ميليون و ۷۰۰ هزار تن در سال است، گفت: بنابراين در ۱۰ ماه گذشته حتي بيشتر از نياز کشور، توليد و توزيع روغن داشتيم.
سيف افزود: با توجه به مشکلات ارزي و تحريم، واردات روغن ۴۳۲ هزار تن کاهش يافت، اما به واسطه تدابير دولت، در اين مدت ۵۳۲ هزار تن از محل ذخاير راهبردي توزيع کرديم و در عرضه کالا مشکلي نداريم.
مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي ايران اضافه کرد: حدود دو ماه است که به صورت متراکم، انتظارات تورمي به ويژه در بازار کالاهاي اساسي در جامعه بالا رفته است.
سيف ادامه داد: دو تا سه ماه در کميسيون تلفيق در حال بحث هستيم که مي‌خواهيم ارز ۴۲۰۰ توماني روغن و کالاي اساسي را حذف و يارانه را نقدي پرداخت کنيم و اين موضوع موجب افزايش تقاضا به ويژه در بخش صنعت شده است.
وي اضافه کرد: بيشترين کمبود در روغن نيمه جامد است که مصرف مشترک ميان خانوار و صنعت است و به شدت مصارف صنعت، بالا رفته است.
مدير عامل شرکت بازرگاني دولتي ايران گفت: انتظارات تورمي در موضوع تقاضا، امري انکار ناپذير است و اکنون انتظارات تورمي براي مردم ايجاد شده است در حالي که دولت در آخرين جلسه کارگروه تنظيم بازار، هيچ تصميمي براي تغيير نرخ ارز کالاهاي اساسي نگرفته است.
وي افزود: پس از شکست نظام استکبار جهاني و رأي نياوردن ترامپ، حس مي‌کنيم نيازمند رسيدن به آرامش هستيم تا بتوانيم متغيرهايمان را در يک وضع با ثبات تري ببينيم و تصميم بگيريم، بنابراين تصميمي براي تغيير نرخ ارز روغن وجود ندارد.
سيف با اشاره به اينکه روغن‌ها به صورت فله يا به صورت حلب‌هاي ۱۷ کيلويي قابل نگهداري است، بيش از ۱۰۰ هزار تن روغن در کارخانجات کشور موجود و بيش از ۴۰۰ هزار تن روغن خام در بنادر کشور دپو شده است.
وي با اشاره به اينکه عرضه روغن کم نشده، اما تقاضاي کاذب ناشي از تورم انتظاري شکل گرفته است، اضافه کرد: نگاه تصميم گيران کشور به موضوع اقتصادي، نگاه حسابداري نباشد بلکه اقتصاد، علم رفتار است.
مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي ايران گفت: در ماه مهر حمله سايبري در بنادر شد و خروج روغن از گمرکات به مدت ۱۰ روز متوقف شد، بنابراين در آن زمان کمبود عرضه داشتيم، اما اکنون کمبود عرضه نداريم.
سيف اضافه کرد: روغن مورد نياز کشور تا پايان مرداد خريداري و تأمين شده و در حال ورود به کشور است و در بنادر هم وجود دارد.

آخرين خبر تهران در اينستاگرام :
https://instagram.com/online.tehran